سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: آلفا کنده (Alpha Condé)، سیاستمدار مخالف دولت بر اساس نتایج رسمی در انتخابات ریاست جمهوری گینه واقع در غرب آفریقا پیروز شده است.

نیروهای پلیس در پایتخت گینه

خبرگزاری اتریش از کوناکری گزارش داد، سیاکا سانگار (Siaka Sangare)، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گینه دوشنبه شب در کوناکری اعلام کرد، این مرد 72 ساله توانسته است 52.5 درصد آرا را از آن خود کند.

کنده در دور دوم رای گیری مقابل سلو دالین دیالو (Cellou Dalein Diallo)، رئیس سابق دولت قرار گرفت که حدود 47.5 درصد آرا را کسب کرده است.

میزان مشارکت در نخستین انتخابات آزاد در این مستعمره سابق فرانسه که سال 1958 به استقلال رسید، حدود 67 درصد اعلام شد. کنده روز دوشنبه خود را پیروز انتخابات اعلام کرده بود. کنده و دیالو در نخستین دور انتخابات که پایان ماه ژوئن برگزار شد، از رقبای خود پیش افتادند.

پیش از انتشار نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری در گینه، گزارش هایی از وقوع ناآرامی های شدید در این کشور غرب آفریقایی منتشر شد. پلیس روز دوشنبه اعلام کرد در این ناآرامی ها یک نفر کشته و ده ها تن دیگر در درگیری میان هواداران دیالو و نیروهای امنیتی مجروح شدند.

از صبح امروز هم در بسیاری از مناطق پایتخت گینه درگیری هایی میان هواداران دیالو و نیروهای امنیتی گزارش شده است.

شهروندان گینه هفتم نوامبر برای انتخاب نخستین رئیس جمهور این کشور به شیوه ای دموکراتیک در 50 سال اخیر پای صندوق‌های رای رفتند.

کد خبر 120880
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز