جمعه ۸ آبان ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اتحادیه آفریقا و ایالات متحده منع سفر و تحریم‌هایی را بر اعضای حکومت نظامی گینه وضع کردند.

خبرگزاری آلمان از نایروبی و واشنگتن گزارش داد، این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که فشارها بر رژیم گینه به دنبال کشتار جمعی هواداران مخالفان افزایش یافته است.

نیروهای امنیتی اواخر سپتامبر به جمعیتی از تظاهرکنندگان که برآورد می‌شود 50 هزار نفر بودند، در استادیوم کوناکری، پایتخت این کشور، آتش گشودند که بنا به شمارش یک گروه محلی حقوق بشری موجب کشته شدن 157 تن شد.

دولت مدعی است که فقط 57 نفر، آن هم به خاطر زیر دست و پا ماندن مردم جان خود را از دست داده‌اند.

یان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: "ایالات متحده محدودیت‌هایی را برای سفر اعضای مشخص حکومت نظامی و دولت، و همچنین دیگر اشخاصی وضع کرده است که از سیاست‌ها یا اقداماتی حمایت می‌کنند که بازگشت دموکراسی و حاکمیت قانون به گینه را تحلیل می‌برد."

اتحادیه آفریقا هم اعلام کرد ممنوعیت مسافرت وضع و حساب‌های بانکی اعضای حکومت نظامی را مسدود کرده است.

اتحادیه اروپا و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) پیش از این تحریم تسلیحاتی بر این کشور وضع کرده‌اند.

کاپیتان موسی دادیس کامارا (Moussa Dadis Camara)، رهبر حاکمان نظامی تلاش کرده با این کشتار جمعی - که 1200 نفر در آن مجروح شدند - فاصله بگیرد و آن را به گردن سربازان متمرد بیندازد.

با این حال، دیده‌بان حقوق بشر مستقر در نیویورک در روزهای گذشته اعلام کرد این کشتار جمعی عمدی بوده است. شاهدان می‌گویند سربازان در این اقدامات خشونت‌آمیز به سوی معترضان آتش‌گشوده، با سرنیزه مجروح و به آنها تجاوز جنسی کردند.

کامارا تا پیش از آنکه کنترل این کشور غرب آفریقایی را در ماه دسامبر پس از مرگ لانسانا کونته، رییس جمهور پرقدرت گینه در دست بگیرد، ناشناخته بود.

در حالی که کامارا ابتدا گفت تلاش نمی‌کند برای بلندمدت حاکم بماند، انتظار می‌رود در انتخابات ژانویه ریاست جمهوری 2010 نامزد شود.

همین شایعه بود که باعث شد اعتراضات شکل بگیرد.

تحلیلگران می‌گویند تظاهرات مخالفت‌آمیز بیشتری در راه است و متعاقب آن کامارا به خشونت بیشتری متوسل خواهد شد.

کد خبر 94000

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز