جمعه ۱۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نماز جمعه 18 تیر به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های این‌هفته نماز جمعه تهران با بیان این‌که " ملت ایران در این 31 سال نشان داده است که ظلم‌پذیر نیست" تاکید کرد: هرچه فشارها بر ملت ایران بیشتر شود این ملت استوارتر خواهد شد؛ چراکه ملت بزرگ ما از هر تهدیدی به عنوان فرصت استفاده می‌کند.

وی با اشاره به صدور قطعنامه 1929 شورای امنیت علیه ایران، خطاب به صادرکنندگان این قطعنامه اظهار کرد: شما طی چند سال اخیر سه قطعنامه دیگر در سال‌های 84، 85 و 87 صادر کردید ولی چه چیزی گیر شما آمد؟ این ملت، ملتی است که تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند، به طوری که پیشرفت‌های هسته‌یی ما را در طول همین سال‌ها مشاهده می‌کنید.

وی خاطرنشان کرد: این ملت رهرو راه خاتم انبیاء حضرت محمد(ص) است. این راهی که شما می‌روید، مشرکین قریش علیه پیامبر(ص) اجرا کردند، ولی پیامبر و یارانش مقاومت کردند تا سرانجام مشارکان ناکام شدند. ما راه این پیامبر را دنبال می‌کنیم و این ملت بیدی نیست که با این بادها بلرزد و این شجره طیبه محکم و استوار به قوت خود باقی است.

این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان همچنین به اعمال تحریم‌های جداگانه بر ضد ایران از سوی ایران و اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: اتحادیه اروپا متشکل از کشورهایی است که ظاهرا ادعا می‌کنند که می‌خواهند مستقل باشند و من به آن‌ها عرض می‌کنم که برای شما که دم از استقلال می‌زنید زشت است که کورکورانه سرنوشت خود را به دولت رو به زوال آمریکا گره می‌زنید. من سفارش می‌کنم اگر عقلی در سران اتحادیه اروپاست بدانند که طناب آمریکا طنابی پوسیده است؛ با طناب پوسیده آمریکا به چاه نروید.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا پرونده‌ سیاهی در پیشگاه ملت بزرگ ایران دارد و من می‌خواهم چهار پرونده سیاه آمریکا در تیرماه را بازگو کنم؛ پرونده اول مربوط به تیرماه 1359 است که دولت وقت آمریکا دارایی‌های ایران شامل 900 میلیون دلار نقد و 12 میلیارد حساب خریدهای پیش از انقلاب را مسدود کرد و این یعنی یک دزدی و غارتگری علنی در منظر جهان. پرونده دوم مربوط به تیرماه 59 است که آمریکا کودتایی را به نام نجات تدارک دید که پایگاه هوایی آنها نیز پایگاه شهید نوژه در همدان بود و دلیل انتخاب این پایگاه این بود که می‌ خواستند اگر کودتا شکست خورد از شهر دور باشند تا مردم آن‌ها تکه تکه نکنند. آن‌ها می‌خواستند برخی‌ جاها را موشک‌باران و برخی جاها را بمباران کنند و فقط مقر امام(ره) را می‌خواستند هم با موشک و هم با بمب هدف قرار دهند. در این توطئه، آمریکا معرکه‌گردان بود ولی از آن‌جایی که خدا با انقلاب است در 18 تیر 59 همه کودتاچیان یک‌جا دستگیر شدند.

وی با اشاره به دو پرونده دیگر آمریکا افزود: در تیرماه سال 67 آمریکایی‌ها هواپیمای مسافربری ما را با 290 سرنشین زدند و زنان و کودکان بی‌گناه را کشتند و دولت وقت آمریکا هم با کمال وقاحت به فرمانده آن ناو مدال شجاعت داد. پرونده چهارم آمریکا در تیرماه مربوط به 18 تیر 1378 است که آن هم فتنه‌ بزرگی بود و دست آمریکا در آن فتنه به وضوح آشکار بود. رییس‌جمهور وقت آمریکا از کودتاچیان و فتنه‌گران حمایت کرد، فتنه‌گرانی که برخی از آن‌ها امروز در زندان هستند. حالا آن‌ها می‌پرسند که چرا کینه مردم نسبت به آمریکا کم نمی‌شود و من پاسخ می‌دهم که این جنایات شما سبب شده است که مردم 31 سال است با شکوه می‌گویند مرگ بر آمریکا.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: من به آمریکا می‌گویم که سرانجام این حرکات نفرت بیشتر مردم ما از شماست وگرنه شما تا حالا نتوانسته‌اید غلطی کنید و از این به بعد هم نخواهید توانست. یکی از روسای جمهور اسبق آمریکا می‌گوید نه تنها آ‌مریکا بلکه هیچ کشور دیگری قادر به متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌یی ایران نیست. بنابراین ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست ، عرض خود میبری و زحمت ما می‌داری.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که " مشی سالم و خدایی، مشی همراه با حجت شرعی است" تصریح کرد: حجت شرعی ما مواضع مقام معظم رهبری آیت‌الله حاج سیدعلی‌ خامنه‌ای است. مواضع ایشان روشن است؛ ایشان با براندازان خارجی و داخلی ذره‌ای مماشات ندارند و مردم هم در سراسر کشور همراهی خود را با ولایت نشان داده‌اند و امروز جریان فتنه به سکته سیاسی و به حال احتضار افتاده است و تنها با حضور در فضای مجازی بعضا بیانیه‌ای تند، یادداشتی ضد نظام و مصاحبه‌ای ساختارشکن دارند تا به غربی‌ها و بیگانگان بگویند که ما هنوز نمرده‌ایم. این جریان نشان داد که نمی‌خواهند به آغوش ملت بازگردند.

وی ادامه داد: مشی مقام معظم رهبری مشی معتدل، ‌حق‌مداری و حق‌محوری است نه اعتدال به معنای بی‌طرفی؛ چراکه ما آن را به معنای اعتدال نمی‌دانیم. به این ترتیب باید همراه با ولایت باشید، نه تندتر برویم و نه کندتر؛ چراکه راه سلامت همین است. باید قانونی عمل کرد و عبور از مرز قانون را نه امام(ره) اجازه می‌داد و نه مقام معظم رهبری اجازه می‌دهند. هر سه قوه این نظام محترم هستند و کسی حق ندارد قوه‌ای را مورد هتک حرمت قرار دهد.

خاتمی در عین حال خطاب به سران قوا هم گفت: اول این‌که شما عزیزان هرچه دارید و مشروعیت شما از ولایت فقیه است و اگر حمایت ولایت و امضای ولایت پای حکم شما نباشد، شما مشروعیت ندارید. پس این مردم انتظار دارند که شما در خط مقدم ولایت‌مداری باشید.

وی هم‌چنین به سران قوا توصیه کرد: مسوولان محترم سه قوه باور کنند که انتقاد سازنده هدیه است پس با منتقدین دلسوز برخورد نکنند و سینه‌ای فراخ برای شنیدن انتقادهای سازنده داشته باشند و مرز بین انتقاد سازنده و تخریب چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد.

وی با یادآوری این‌که " 21 تیرماه 1314 سالگرد سرکوب خونین قیام مردم علیه کشف حجاب رضاخانی است" ‌گفت: رضاخان در آن زمان کشتار وحشیانه‌ای در مشهد گوهرشاد به راه انداخت و به نقل از شاهدان عینی،‌56 کامیون جنازه از صحنه خارج شد. مردم این هزینه را برای حجاب پرداختند و انقلاب اسلامی هم از جنس همان قیام است. مردم قیام کردند تا احکام دین در همه عرصه‌ها انجام شود؛ بنابراین انتظار این است که در نظام اسلامی انگیزه بیشتری برای حجاب و پاسداری از حجاب وجود داشته باشد.

این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان تاکید کرد: امروز قصه حجاب از مرز مسائل فرعی کنار رفته و تبدیل به نماد اسلام‌خواهی شده است. هر دولتی که می‌خواهد با اسلام لج کند می‌گوید حجاب ممنوع باشد و برعکس هر دولت و مردمی که می‌خواهند وفاداری خود را به اسلام نشان دهند رو به حجاب می‌آورند. من تردیدی ندارم که بدحجابی‌ها و بی‌حجابی‌های گسترده دقیقا حساب‌شده است. این چهارمین خطبه‌ای است که من راجع به حجاب صحبت می‌کنم. ولله ما درد دین داریم، ما برای دین خود سر می‌دهیم و داریم می‌سوزیم از این‌که می‌بینیم بی‌حجابی‌ها دارد به سمت کشف حجاب می‌رود.

وی اظهار کرد: مسوولان محترم، واقعیات را ببینید! این مردم مشکلات اقتصادی را تحمل کردند و تحمل می‌کنند ولی اگر ببینند که دین آن‌ها در خطر است، رهبر انقلاب، ‌مراجع و این مردم آرام نمی‌گیرند. خطر تساهل و تسامح فرهنگی اگر خطرناک‌تر از تسامح و تساهل سیاسی نباشد کمتر نیست. این‌جا ایران اسلامی است و جای خوانندگان لس‌آنجلسی نیست. این‌جا جای متدینین است. ملتی که در قیام خونین گوهرشاد 56 کامیون جنازه داد اجازه نخواهد داد که کسانی بخواهند با تساهل و تسامح اساس انقلاب اسلامی را مورد هجمه قرار دهند.

به گزارش ایسنا وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که " روز سوم شعبان روز پاسدار لقب گرفته است" تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همزاد انقلاب است که با پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت و هم در جنگ سخت و هم در جنگ نرم امتحان خوبی پس داد. از آغاز انقلاب ، استکبار با این نهاد کینه داشت و امروز این کینه‌ها کهنه شده است و لبه تیز قطعنامه‌های اخیر نیز متوجه این نهاد انقلابی بود ولی دشمنان بدانند که نیروهای مسلح این نظام به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محبوب این مردم هستند و هرچه آن‌ها فشار را بیشتر کنند،‌ محبوبیت این نیروها افزوده خواهد شد.

خاتمی همچنین با تبریک فرا رسیدن عید مبعث گفت: این جشن ،‌جشن انسانیت است و انسانیت بدون مبعث معنایی ندارد. بدون بعثت مردم در گمراهی آشکار بودند، بینش، منش و رفتار آن‌ها جاهلی بود ولی با بعثت شب رفت و روز بشریت فرا رسید و با بعثت بشریت معنا پیدا کرد. بدون تردید موفق‌ترین پیامبران در ابلاغ رسالت، خاتم انبیاء حضرت محمد(ص) بود . روز اولی که پیامبر اسلام پیام الهی را آورد تنها دو نفر یعنی حضرت علی(ع) و حضرت خدیجه هوادار او بودند ولی امروز بیش از یک میلیارد و 500 میلیون نفر با افتخار می‌گویند "اشهد ان محمد رسول الله".

وی خاطرنشان کرد: راز این جاذبه در دو مطلب عمده است؛ اول پیام بعثت که بسیار جذاب بود و 10 ویژگی داشت یعنی این پیام، پیام فطرت،‌معنویت، پاکی، عدالت، اعتدال، منطق، اخلاق، محبت و غیرت دین بود. جاذبه دوم در پیام‌آور بود؛ چراکه حضرت محمد(ص) نیز 20 ویژگی داشت. حضرت محمد(ص) در قله اخلاص، ‌شجاعت، سعه صدر، راستگویی، استقامت، دلسوزی برای مردم، مدارا، ادب، فروتنی و تدبیر بود. یکی از رموز مهم جاذبه پیام، وحدت بود؛ چراکه این پیام دل‌ها را به هم نزدیک کرد و جنگ‌های صدساله جای خود را به محبت و آشتی داد.

وی با اشاره به این‌که " قرآن برای این وحدت تعبیر به «اخوت» می‌کند" افزود: پیامبر اخوت و برادری بی‌نظیری در دل‌ها به وجود آورد و سه نکته در تفسیر برادری از زبان ایشان حائز اهمیت است که نکته اول تکریم شخصیت یکدیگر است. با تکریم شخصیت یکدیگر وحدت شکل می‌گیرد وگرنه با تخریب و بیرون کردن یکدیگر از صحنه در جامعه اسلامی وحدت شکل نخواهد گرفت. در جامعه اسلامی حتی اگر کسی را قبول نداشته باشند باید محترمانه وارد آن عرصه شوند.

خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر این‌که " تکریم شخصیت به معنای انتقاد نکردن نیست" ادامه داد: نکته دوم در تفسیر برادری از سوی پیامبر اسلام انتقاد صحیح کردن است. پیامبر اکرم می‌فرمایند انتقاد سازنده هدیه است. این رسم برادری است که انسان به فکر اصلاح برادر خود برآید؛ بنابراین این‌که می‌گوییم دولت قوه قضاییه و قوه مقننه را تکریم کنیم، هرگز به معنای بستن باب انتقاد از آن‌ها نیست. تفسیر سوم پیامبر از برادری نیز محبت نسبت به یکدیگر و احوال‌پرسی از یکدیگر است.

وی در ادامه شهادت امام کاظم(ع) را نیز تسلیت گفت و افزود: باید یک تسلیت مضاعف هم عرض کنیم نسبت به جنایاتی که وهابی‌های ضد اسلامی در بغداد صورت دادند و تعداد زیادی از شیعیان را به خاک و خون کشیدند. پشت صحنه جنایت‌ این‌ها برخی از دولت‌ها هستند که متاسفانه اسم اسلام را یدک می‌کشند؛ دولت‌هایی که پرونده ننگین آن‌ها در حمایت از اسراییل برای حمله به غزه را هم می‌دانند و در این جنایت نیز سهیم بودند ولی این سبک‌مغزان و کوردلان بدانند که شیعه و شهادت دو واژه آشنا هستند و ما امیدواریم که دست انتقام خداوند جزای این جنایات را بدهد.

وی همچنین 26 رجب سالروز رحلت حضرت ابوطالب پدر گرامی امیرالمومنین علی(ع) را تسلیت گفت و با گرامی‌داشت سالروز بزرگانی همچون سیدمحمد کاظم یزدی و علامه امینی، یاد و خاطره آیت‌الله علامه فضل‌الله را گرامی داشت و وی را شخصیت محبوب لبنان توصیف کرد و افزود: در حقیقت علامه فضل‌ الله پدر معنوی مقاومت در لبنان بود و تا آخر عمر خود حامی انقلاب اسلامی و شخص مقام معظم رهبری بود و من رحلت این عالم مجاهد را به بازماندگان ایشان، مردم لبنان و به خصوص به مقاومت لبنان به ویژه رهبر مجاهدش حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن نصرالله تسلیت عرض می‌کنم.

خاتمی در پایان با گرامیداشت اعیاد بزرگ پیش‌روی مسلمانان اظهار کرد: امیدوارم همان‌گونه که مردم مومن در عزای اهل‌بیت(ع) سنگ تمام می‌گذارند، در این جشن‌ها هم سنگ‌تمام بگذارند و بدانید که ثواب برگزاری جشن میلاد این انوار تابناک الهی کمتر از برگزاری مراسم عزای آن‌ها نیست ولی در عین حال مراقب باشید که جشن، در خور شان اهل بیت(ع) باشد جشن همراه با موسیقی مبتذل و جشن همراه با اختلاط محرم و نامحرم جشن مطلوب امام زمان(عج) نیست و جشنی که در آن گناه بشود، اهل‌بیت(ع) آن جشن را جشن خود نمی‌دانند.

کد خبر 111253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز