محمود فرشیدی گفت: رهبری تأکید کرد: سند تحول آموزش و پرورش باید برمبنای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی باشد.

فرشیدی

به گزارش همشهری آنلاین، امروز مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیداری که با معلمان به جهت گرامیداشت مقام این قشر دلسوز و زحمت‌کش برپا شده بود، چند کلامی درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سخن گفتند. رهبر در این دیدار انقلاب در تبیین سرفصل‌های مهم آموزش‌وپرورش، اجرای سند تحول را مهمترین خواندند و گفتند:«از انفعال و کم‌توجهی به این سند در سالهای گذشته، ضرر کردیم اما بازنگریِ در حال نهایی شدن این سند و تدوین نقشه‌راه اجرایی آن خبر خوبی است که ترمیم سند تحول با استفاده از نخبگان داخل و خارج آموزش‌وپرورش، باید مستمر ادامه یابد.» برای بررسی وضعیت سند تحول در دولت با محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

فلسفه سند تحول آموزش و پرورش چه بود؟

فرشیدی در ابتدا گفت: هدف اصلی سند تحول این بود که فرزندان ایران‌زمین بر مبنای هویت ایرانی ـ اسلامی تربیت و پرورش یابند. به تعبیری قصد این بود که با داشتن الگوی بومی پیش رفته و به این شکل نباشد که کسی الگو و سیاست آموزشی را از جای دیگر بیاورد و اجرا کند که در آخر سر شکست آن الگو و طرح نمایان شود. کما اینکه برخی از این سیاست‌های غلط را در طول این سال‌ها شاهدش بودیم.

تنظیم سند تحول بر مبنای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی بود

وی افزود: از این‌رو تنی چند از اساتید دانشگاه، اساتید حوزه و معلمان باتجریه جهت تنظیم این سند گرد آمدند. اما قبل از تهیه سند رهبری تأکید داشتند که باید فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مشخص شود و بر مبنای آن سند تحول مکتوب و تنظیم گردد. لذا از برخی اساتید فلسفه اسلامی و متخصصان حوزه تربیت نظیر سرکار خانم علم‌الهدی مشورت به عمل آمد تا آنان الزامات سند تحول را مشخص کرده تا بعد بنای بر آن سند تحول تنظیم شود و ارائه گردد.

برخی سند تحول را ناکارآمد دانستند

این وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: همانطور که بیان شد هدف اصلی سند تحول ارائه الگویی ایرانی ـ اسلامی در برابر الگوها و روش‌های اومانیستی غربی بود. در نهایت سند تنظیم، تصویب و قانونی شد و تأیید رهبری را هم به خود جلب کرد. اما متأسفانه برخی از افرادی که باوری به تربیت ایرانی ـ اسلامی نداشتند و معتقد بودند آموزش و پرورش امر عمومی است و نباید آن را با این عقاید ممزوج ساخت نتوانست به هدف اصلی خود برسد. این درحالیست که در غرب کاملا پایبندی به عقاید ایدئولوژیک وجود دارد و اگر ببنیم دختری حجاب سر می‌کند از ورود به مدرسه و دانشگاه محروم می‌شود، سکولارهای غربی تا این حد بر روی مسائل عقیدتی و فکری خود پافشاری دارند. متأسفانه برخی این سند را مسخره کرده و آن را بد می‌نامند.

کد خبر 848764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha