علیرضا سلیمی گفت: برخی از وزرا نسبت به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه و التفات جدی داشتند، اما در آن سو ما شاهد نگرش و دیدی هستیم که برخی دیگر از وزرا سند تحول را صرفاً کاغذی تزئینی می‌پندارند که باید در بالای طاقچه آن را قرار داد!‌

علیرضا سلیمی

به گزارش همشهری آنلاین، امروز مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیداری که با معلمان به جهت گرامیداشت مقام این قشر دلسوز و زحمت‌کش برپا شده بود، چند کلامی درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سخن گفتند. رهبر در این دیدار انقلاب در تبیین سرفصل‌های مهم آموزش‌وپرورش، اجرای سند تحول را مهمترین خواندند و گفتند:«از انفعال و کم‌توجهی به این سند در سالهای گذشته، ضرر کردیم اما بازنگریِ در حال نهایی شدن این سند و تدوین نقشه‌راه اجرایی آن خبر خوبی است که ترمیم سند تحول با استفاده از نخبگان داخل و خارج آموزش‌وپرورش، باید مستمر ادامه یابد.» برای بررسی وضعیت سند تحول در دولت با علیرضا سلیمی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس هشتم، نهم و دهم گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

مشکل اصلی سند تحول نقص در تکمیل زیربخش‌هاست

سلیمی در ابتدا گفت: سند تحول، یکی از اسناد بالادستی ماست که به خودیِ‌خود قابلیت اجرا ندارد و برای اینکه این سند تحقق یابد ناگزیر به زیربخش‌ها و زمینه‌سازی‌هایی هستیم که متأسفانه آن‌ها تکمیل نشده و مشکل اصلی هم در قبال این سند نقصان در این زمینه است. در مجلس پیگیری این زیربخش‌ها بارها از سوی نمایندگان صورت پذیرفت. چیزی که نتیجه پیگیری داشت این بود که ما متأسفانه در طول این سال‌ها شاهد دو نوع نگرش به سند تحول بودیم.

برخی از وزرا سند تحول را تزئینی می‌دیدند

وی افزود: برخی از وزرا نسبت به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه و التفات جدی داشتند، اما در آن سو ما شاهد نگرش و دیدی هستیم که برخی دیگر از وزرا سند تحول را صرفاً کاغذی تزئینی می‌پندارند که باید در بالای طاقچه آن را قرار داد!‌ این نگاه تزئینی و تشریفاتی به سند تحول مانع از تحقق آن شده و در نتیجه منجر گشته این سند تنها در طبقات و آسانسورهای وزارت آموزش و پرورش بالا و پایین شود و نتیجه قابل قبولی را در پی نداشته باشد.

برخی همچنان چشمشان به سند 2030 است!

این نماینده مجلس ادامه داد:‌ یکی دیگر از موانع اجرایی شدن سند تحول عدم انگیزه و رغبت مدیران میانی و پایین‌دستی در قبال زیربخش‌های نهایی شده است که منجر به بی‌نتیجه شدن این سند شده. نکته بعدی این است که در بین برخی از مسئولین مربوطه نسخه شفابخش آموزش و پرورش اسنادی وارداتی و غیربومی مثل سند 2030 است! این درحالی است که برای ما سند تحول بنا به اقتضائات ایران و شرایط موجود به عنوان راهکاری بومی است که باید نسبت به سایر نسخه‌های وارداتی و غیر ایرانی در اولویت قرار گیرد. این نگاه همان نظرگاهی است که موجب شد آموزش و پرورش عقب بماند و با سیر جریانات نتواند پیش رود.

او در انتها گفت: یکی دیگر از موانع تحقق سند تحول نگاه کاریکاتوری و غیر واقعی به آن است که منجر شد در طول این سال‌ها درک دقیقی از مسائل مربوطه به آن شکل نگیرد و نتواند در مرور زمان به اهدافی که می‌خواهد برسد.

کد خبر 848718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha