دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

تحقیقات سازمان بهداشت جهانی نشان داده است که در هر 8 ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد

همچنین براساس همین نتایج چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کنند (بیش از ‌70 درصد موارد سیگاری شدن در این سنین اتفاق می‌افتد) و به‌مدت ‌20 سال یا بیشتر به این عمل ادامه دهند بین ‌20 تا ‌25 سال زودتر از افرادی که به هیچ‌وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، خواهند مرد.

به گزارش ایسنا، دکتر شریفی، معاون مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عوارض استعمال دخانیات را به انواع  حاد، زودرس، مزمن و دیررس تقسیم و اظهار می‌کند: 70 ثانیه پس از نخستین پک سیگار عوارض ناشی از آن از جمله تنگی و واکنش عروق، تغییر شیمیایی در فاکتورهای خونی، سردرد و بوی بد دهان حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه دست کم 14 نوع سرطان در بدن بر اثر استعمال دخانیات ایجاد می‌شود، می‌گوید: هر فرد با مصرف یک بسته سیگار روزانه 200 پک و ماهانه 70 هزار پک به سیگار می‌زند. با هر پک سیگار هم 80 ماده سرطان‌زا وارد بدن می‌شود.

شریفی با تاکید براینکه عارضه اعتیاد بر اثر نخستین پک سیگار در فرد ایجاد می‌شود، می‌افزاید: این اعتیاد به‌علت فعل و انفعالات شیمیایی ناشی از ورود نیکوتین سیگار به بدن است. سرطان ریه، بیماری‌های قلبی از دست‌دادن موها، آب مروارید، چین و چروک، سرطان پوست، فساد دندان‌ها، پوکی استخوان، زخم معده، تغییر رنگ انگشتان تنها بخشی از بیماری‌هایی است که تاکنون ابتلای سیگاری‌ها به آنها براساس مستندات علمی و آزمایشگاهی تایید شده‌است.

دکتر غلامرضا حیدری، رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم اغلب عوارض سیگار را درازمدت و عوارض کوتاه مدت آن را فقط محدود به افزایش ضربان قلب، تغییر رنگ پوست و ایجاد چین و چروک پوستی بر اثر پک زدن به سیگار می‌داند و می‌گوید: حساسیت ریوی و واکنش به دود سیگار درصورت وجود استعداد ژنتیک می‌تواند به سرعت تظاهر کند.

حیدری، ریه را نخستین ارگان در تماس با دود سیگار و در عین حال با حجم تحمل فراوان با مکانیسم‌های دفاعی عنوان می‌کند و می‌افزاید: از مضرات دود سیگار بروز دیرهنگام عوارض و بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات است که این موضوع (بی‌علامت بودن آن) استمرار استعمال سیگار را برای مصرف‌کننده به همراه دارد.

البته این پایان عوارض و بیماری‌ها نیست. افزون بر کاهش قدرت باروری، دود سیگار عوارض نگران‌کننده‌ای را برای فرزندان (سیگاری‌های غیرفعال) دارد. استعمال دخانیات در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش خطر زایمان نوزاد با وزن کم و بروز مسائل بهداشتی در آینده شود. اسفناک‌تر اینکه سقط جنین در مادران سیگاری ‌2 تا ‌3 برابر بیشتر است.

دکتر حیدری درباره کاهش قدرت باروری می‌گوید: در افراد سیگاری با استعداد و مشکلات ژنتیک تمایل و قدرت جنسی کاهش می‌یابد. این در حالی است که حتی در افرادی بدون مشکلات ژنتیک پس از گذشت 5 تا 10 سال از مصرف سیگار حتی به میزان 3 تا 6 نخ سیگار در روز تولید سلول‌های جنسی کاهش می‌یابد و قدرت باروری کم می‌شود.

کد خبر 108146

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز