مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی در چین نشان داده است که عصاره‌های شیمیایی به دست آمده از ته‌سیگارها – که آنقدر سمی‌اند که ماهی‌ها را می‌کشند- را می‌توان برای حفاظت از لوله‌‌های فولادی از زنگ زدن استفاده کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز در مقاله‌ای که در ژورنال دوهفتگی "پژوهش‌های مهندسی شیمی و صنعتی" منتشر شده است، دانشمندان در چین می‌گویند که پس از غوطه‌ور کردن ته‌سیگارها در آب 9 ماده شیمیایی را در آنها شناسایی کرده‌اند.

این دانشمندان این عصاره‌ها را به N80، نوعی فولاد که در لوله‌های نفت به کار می‌رود، اضافه کردند و دریافتند که این کار فولاد را از زنگ‌زدن حفاظت می‌کند.

به گفته آنها مواد شیمیایی موجود در ته‌سیگار از جمله نیکوتین مسئول این اثر ضدزنگ باشند.

این پژوهش به سرپرستی  جون ژائو در دانشکده انرژی و مهندسی نیرو در دانشگاه شیان جیائوتونگ و با حمایت مالی شرکت ملی نفت چین انجام شده است.

زنگ ‌زدن لوله‌‌های فولادی که در صنعت نفت مورد استفاده قرار می‌گیرند، تولیدکنندگان نفت را مجبور می‌کند هر سال میلیون‌ها دلار را صرف تعمیر یا جایگزینی آنها کنند.

بر اساس این مقاله هر سال 4.5 تریلیون ته‌سیگار به محیط زیست وارد می‌شوند. این ته‌سیگارها جدا از منظره ناخوشایندشان، حاوی سمومی هستند که می‌تواند ماهی‌ها را بکشد.

 به گفته این پژوهشگران بازیافت می‌توان این مشکلات را حل کند، اما یافت استفاده‌های عملی برای ته‌سیگارها مشکل بوده است.

 چین که 300 میلیون نفر سیگاری دارد، بزرگترین ملت سیگاری دنیاست و یک سوم سیگار تولیدی دنیا را می‌بلعد. حدود 60 درصد مردان چینی سیگاری هستند و به طور میانگین روزی 15 سیگار می‌کشند.

کد خبر 107363

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز