چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیگاری‌های ژاپنی در آستانه افزایش قیمت دخانیات در روز جمعه اول اکتبر در حال خریدن،‌ انبار کردن یا حتی دزدیدن سیگار هستند

smoking

به گزارش خبرگزاری فرانسه افزایش مالیات بر سیگار که باعث خواهد قیمت برخی از برندها تا 25 درصد افزایش یابد، باعث شده است خرده‌فروشان سیگار با هجوم افراد برای خرید سیگار روبه‌رو شوند.

فروشگاه لاوسون، یک فروشگاه زنجیره‌ای که بهشت سیگاری‌های ژاپن محسوب می‌شود،‌اعلامیه‌ای را نصب کرده است با این مضمون "آیا انبار کردن را تمام کرده‌اید؟"

در توکیو سیگار کشیدن در کافه‌ها و رستوران‌ها آزاد است،‌اما سیگار کشیدن در پیاده‌روها ممنوع است.

سخنگوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای لاوسون گفت: " ما انتظار هجوم مردم برای خرید سیگار را داریم، به خصوص در روز پیش از افزایش قیمت."

"همه فروشگاه‌های ما میزان ذخیره سیگارشان را افزایش داده‌اند."

گزارش‌ها حاکی از آن است کخ افزایش قیمت سیگار به افزایش شما دزدی سیگار هم انجامیده است.

در شهر روستایی موکا، در 100 کیلومتری شمال توکیو، یک مرد بیکار 47 ساله روز یکشنبه به خاطر سعی برای فرار کردن با دو کارتن سیگار دزدی از یک سوپرمارکت دستگیر شد.

دولت ژاپن به شرکت دخانیات این کشور که بازار سیگار را تحت کنترل دارد،‌ اجازه داده است تا قیمت سیگار را حدود 100 ین (1.2 دلار) به ازای هر بسته حاوی 20 نخ سیگار بالا ببرد.

قیمت برند پرطرفدار مایلد سون از 300 ین به 410 ین به ازای هر بسته سیگار افزایش خواهد یافت. قیمت سیگار سون استار از 300 ین به 440 ین افزایش می‌یابد.

دولت ژاپن ظاهرا امیدوار است که قیمت‌ها را تا حد 700 ین به ازای هر پاکت سیگار بالا ببرد،‌ که نزدیک به قیمت سیگار در اروپا و آمریکای شمالی است.

این اقدام، شکل تعدیل‌شده‌ای پیشنهاد نخست وزیر قبلی ژاپن برای افزایش مالیات دخانیات به اندازه 3.5 ین به ازای هر نخ سیگار یا 70 ین به ازای هر بسته سیگار به هدف کاهش سیگار کشیدن مردم است.

وزارت بهداشت ژاپن روز سه‌شنبه اعلام کرد تخمین زده می‌شود حدود 6800 نفر به علت سرطان ریه یا بیماری قلبی ناشی از استنشاق دود سیگار محیطی در هر سال در این کشور فوت کنند.

اما با وجودی که بسیاری از ژاپنی‌ها گفته‌اند که قصد ترک سیگار را دارند، افزایش مورد انتظار در قیمت سیگار باعث تشویق سیگاری‌ها به خریدن سیگار شده است، و نه صرفنظر کردن آنها از خرید سیگار.

شرکت دخانیات ژاپن واردات سیگار در ماه سپتامبر را به اندازه قیمت یک ماه واردات،‌ یا حدود 12 میلیارد نخ سیگار افزایش داد تا افزایش تقاضا برای سیگار را جوابگو باشد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال‌مارت نیز گزارش دادند فروش سیگارشان در 25 روز اول ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تقریبا دوبرابر شده است.

گزارش شد یک فرد در یک مغازه سیگارفروشی در منطقه کارگری اوتا در توکیو 100 کارتون سیگار به قیمت 300000 ین خریده است.

اما افزایش قیمت سیگار به ترک سیگار بوسیله سیگاری‌ها کمک هم کرده است. بسیاری از افراد سیگاری در میانه سال 2006 که افزایشی به میزان کمتر در قیمت سیگار - 20 ین به ازای هر پاکت سیگار اعمال شد، سیگار را ترک کردند.

نسبت سیگاری‌ها به جمعیت مردان از 83.6 درصد در سال 1966 ، پس از آخرین افزایش قیمت به 40.2 درصد در سال 2007 رسید.
میزان سیگار کشیدن در میان مردان در سال گذشته در حد 38.9 درصد ثابت ماند، و درصد زنان سیگاری 11.9 درصد بود.

یک نظرخواهی اخیر نشان داد که 58 درصد افراد می‌گویند پس از افزایش قیمت سیگار در روز جمعه سیگار را ترک خواهند کرد

کد خبر 117272
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز