چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیگاری‌های یونان با اجرای قانون جدیدی که سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی دربسته را در این معتادترین کشور اروپایی به نیکوتین ممنوع می‌کند، دوباره تحت فشار قرار می‌گیرند.

smoking

 به گزارش خبرگزاری فرانسه این قانون جدید که با شعار "سیگارتان را خاموش کنید، به عمرتان بیفزایید" از روز چهارشنبه اول سپتامبر به اجرا در آمد، سیگار کشیدن را در همه مکان‌های عمومی به جز قمارخانه‌ها و سالن‌های بزرگ موسیقی، که یک فرصت 9 ماهه را خواهند داشت، ممنوع می‌کند.

این قانون جدید مکمل یک قانون قبلی است که در ژوئیه 2009 با شدت به اجرا در آمد و بعد پیش از شروع انتخابات از شدت اعمال آن کاسته شد.

این بار دولت می‌گوید این قانون را به اجرا در خواهد آورد،  قانونی که به گفته جرج پاپاندرئو، نخست وزیر یونان: "به ما در رسیدن به اهداف‌مان کمک خواهد کرد ... تا کشورمان را نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از لحاظ‌ زندگی روزمره سرزنده تر کنیم."

در عین وزیر بهداشت، ماریلیزا زنویاناکوپولو گفت سیگاری‌ها یک فرصت یک ماه خواهند داشت که در طی آن به خاطر زیرپاگذاشتن این قانون جدید با مجازات روبه‌رو نخواهند شد.

او گفت: "مسئله بهداشت عمومی است، نه بگیر و ببند راه انداختن."

در حالیکه در روز چهارشنبه بازرسان در مرکز شهر آتن گشت می‌زدند و خبرنگاران تلویزیونی آنها را دنبال می‌کردند، صاحبان کافه‌ها به سرعت زیرسیگاری‌ها را جمع می‌کردند.

واسیلیس کاپلانگلو، یک کافه‌دار گفت:‌"اگر این بار این قانون رعایت شود، خوب است. به نظر می‌رسد دولت مصمم است که ان را اجرا کند، اما هنوز خیلی زود است در مورد موفقیت آن اظهار نظر کرد."

بسیاری از صاحبان کافه‌ها و رستوران‌ها تهدید کرده‌اند که قانون جدید را نادیده می‌گیرند،‌ زیرا به گفته آنها این قانون کسب و کار آنها را به خطر می‌اندازد و این قانون در میانه رکود فزاینده و بحران اقتصادی ملی قرار است اجرا شود.

یانیس تاسکوس، دبیر کل انجمن رستوران‌دارها و مکان‌های تفریحی در این باره گفت: "ما در اساس با این قانون مخالفتی نداریم."

"اما نمی‌توانیم مسئولیت اعمال دیگران را بپذیریم. ما می‌توانیم زیرسیگاری‌ها را برداریم، تابلوهای سیگارکشیدن ممنوع بگذاریم، و هر کاری دیگری که به اجرای این قانون کمک کند، انجام دهیم، اما نمی‌توانیم با مشتریان‌مان دعوا کنیم."

"ما با برای ادامه کسب و کارمان به آنها نیاز داریم. در این بحران اقتصادی که همین حال کسب و کار 30 تا 50 درصد افت کرده است،‌ با 20 درصد افت دیگر آیا امکان ادامه‌دادن باقی می‌ماند؟"

سایر صاحبان کسب و کار اشاره می‌کنند که این آخرین اقدام برای ممنوع کردن سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی مانند سایر تلاش‌ها در گذشته به مرور زمان رو به افول خواهد گذاشت، به خصوص اینکه ماموران شهرداری و افسران پلیس که قرار است این مقررات جدید را اجرا کنند، خودشان سیگاری‌های قهاری هستند.

به گفته یک روزنامه محلی چهل درصد یونانی‌ها سیگاری‌ هستند و به طور میانگین روزی هشت نخ سیگار می‌کشند.

جرج کاواتاس، یک عضو ارشد انجمن رستوران‌داران به تلویزیون دولتی NET گفت: "ما به زودی شاهد خواهیم بود که قانون جدید در قهوه‌خانه‌ها در حالی که پلیس و مشتریان در کنار هم سیگار می‌کشند، به استهزاء گرفته خواهد شد."

"در زمانی که کشور با بزرگترین رکود اقتصادی از زمان جنگ جهانی دوم به بعد روبه رو است، انجام چنین اقداماتی تنها وضع را بدتر می‌کند."

کد خبر 115248
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز