نوشیروان کیهانی زاده: «پیر» و «ماری» کوری- زن و شوهر فیزیکدان فرانسوی- چهارم می سال‌1902 موفق شدند عنصر رادیواکتیو «رادیوم» را ایزوله کنند.

 با این عمل، راه برای گسترش فیزیک اتمی و دستیابی به انرژی اتمی و نیز بمب باز شد و با این پیشرفت علمی، سال بعد جایزه نوبل فیزیک به پیر و ماری کوری تعلق گرفت. 32‌سال پس از این کشف، در پنجم ژوئیه‌1934 ماری‌کوری درگذشت. شوهر او قبلا در یک حادثه رانندگی در پاریس کشته شده بود.

زادروز خواجه عبدالله انصاری؛ ادیب، عارف و اندیشمند ایرانی

خواجه عبدالله انصاری، ادیب، عارف و اندیشمند ایرانی، چهارم می سال‌۱۰۰۶ میلادی چشم به جهان گشود و 83 سال عمر کرد و در شهر هرات درگذشت. وی معاصر خواجه نظام‌الملک و ابوسعید ابی‌الخیر بود. کتاب اسرار و جزوه دل و جان و رساله‌های قلندرنامه، هفت‌حصار و محبت‌نامه از جمله تالیفات اوست.

مناجات‌نامه خواجه عبدالله از لحاظ سادگی گفتار و شیرینی بیان، کم نظیر توصیف شده است. رباعیات شیخ عبدالله نیز معروفند. نثر خواجه عبدالله شعرگونه (همانند سخن سعدی) است. خواجه عبدالله اندرز فراوان در رسیدگی به احوال و رفع دشواری و به دست آوردن دل مردم داده است از جمله این عبارت‌های معروف او «دل به دست آر ‌تا کسی باشی» یا «دوست را از در بیرون کنند ولی نه از دل».

دولت ایران ورود یونانیان را به ساتراپی خود - مصر - ممنوع کرد

فرماندار ایرانی مصر در بهار سال‌۴۵۴ پیش از میلاد با صدور دستوری ورود یونانیان را به مصر ممنوع اعلام کرد. طبق محاسبه تقویم‌نویسان، این دستور که به 3 زبان و 3 خط نوشته شده بود چهارم ماه می آن سال صادر شده بود. علت صدور این دستور این بود که یونانیان به تحریک مصری‌ها بر ضد‌دولت ایران ادامه می‌دادند. یونانیان قبلا هم مصریان را بر ضد‌دولت ایران به شورش وادار کرده بودند که شورش آنان سرکوب شده بود و یونانیان محرک پس از مصادره کشتی‌هایشان توسط ساتراپ ایرانی مصر، اخراج (دیپورت) شده بودند. در قرون قدیم، مصر به‌مدت 121‌سال یک ساتراپی (ایالت) ایران بود.

پاپ سرزمین‌های دیگران را به اسپانیا و پرتغال بخشید!

چهارم ماه می1493 و پس از بازگشت کریستوفر کلمبوس از نخستین سفر خود به قاره غربی (آمریکا) که جزایر آنتیل، کوبا و دومینیکن امروز را بازدید کرده بود، با توجه به اینکه قبلا هم پرتغالی‌ها در بخش شرقی جهان راه‌های دریایی را یافته و به سرزمین‌هایی رسیده بودند، این سرزمین‌ها را میان این دو کشور کاتولیک مذهب تقسیم کرد و طی فرمانی به آنها بخشید! خط تقسیم، شمالی- جنوبی بود و از میان اقیانوس اطلس و فاصله بین جزایر آزور و دماغه سبز می‌گذشت.

طبق این فرمان بزرگ‌ترین مقام وقت مذهبی مسیحیت، قسمت غربی شامل همه قاره آمریکا سهم اسپانیا و قسمت شرقی شامل جزایر واقع در اقیانوس‌های هند و آرام و اطلس شرقی به پرتغال تعلق گرفت، حال آنکه این سرزمین‌ها دارای سکنه، تمدن درخشان و حکومت بودند. مکزیک و «پرو» با آن تمدن درخشان قدیمی سهم اسپانیا و اندونزی و فیلیپین و حتی جزایر خلیج‌فارس سهم پرتغال شده بودند! این تقسیم و سهمیه بندی که لکه تاریکی در تاریخ بشر است هنگامی صورت گرفت که هنوز اسپانیایی‌ها بیشتر نقاط قاره آمریکا ازجمله مکزیک و سرزمین‌های واقع در منطقه آندز را ندیده بودند!

استقرار پرتغالی‌ها در جزیره هرمز

چهارم می‌1515- پرتغالی‌ها در جزیره ایرانی هرمز مستقر شدند و فصل تازه‌ای در تاریخ منطقه بازشد که تاریخ‌نگاران عنوان آن را «ورود استعمار اروپایی به آسیای غربی» گذارده‌اند. کشتی‌های پرتغالی دارای توپ بودند و مدافعان ایرانی هرمز فاقد آن. در آن زمان، پیروزی استعمار اروپا تنها براثر برتری اسلحه و قدرت آتش صورت می‌گرفت. پرتغالی‌ها با استفاده از ضعف ایران (نداشتن جنگ افزار آتشین و کشتی توپدار)، ظرف 6سال (تا سال‌1521 میلادی) بسیاری از جزایر ایرانی خلیج‌فارس از جمله بحرین را تصرف و به گمبرون (بندر‌عباس) دست اندازی کردند. دولت صفویه بعدا با انگلیسی‌ها متحد شد و پرتغالی‌ها را از خلیج‌فارس بیرون راند و با این عمل، «بدتر» را جانشین «بد» کرد. مسائل آسیای‌غربی برخاسته از همین اشتباه صفویان بوده است زیرا که انگلیسی‌ها در منطقه ماندگار شدند.

جنگ‌های قهرمانانه حکمران پارسی‌دان میسور هند با انگلیسی‌ها

«تیپوصاحب» یکی از حاکمان محلی هند که در برابر استعمار انگلستان ایستادگی جانانه کرد،  چهارم ماه می1799 در چهارمین جنگ با نیروهای انگلیسی کشته شد. وی پسر حیدرعلی بود که پس از فوت پدرش حکمران میسور هندوستان شده بود. تیپو که یک مسلمان سنی بود مردی شجاع و در عین حال ادیب بود و شعر می‌گفت. وی به زبان پارسی و نیز زبان محلی خود اشعار فراوان گفته است. تیپو در 3جنگ اول با انگلیسی‌ها، موفق به عقب راندن آنان شده بود. وی موفق شد که با این جنگ‌ها، تکمیل استعمار انگلستان بر هندوستان را تا 2دهه به تاخیر اندازد.

کد خبر 106502

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز