نوشیروان کیهانی زاده: تاریخ روزنامه‌ها (رسانه‌های چاپی روزانه) در فصل ایران و در صفحه 123 خود، می‌سال 1958 (اردیبهشت 1337) را ماهی نوشته است که بزرگ‌ترین شبکه جمع‌آوری خبر و توزیع نشریه در قاره آسیا، در ایران تکمیل و اعلام شد.

 این شبکه به ابتکار ناشر روزنامه اطلاعات و با تلاش و پشتکار یک روزنامه‌نگار دیگر ظرف 4سال تکمیل شده بود. این شبکه شامل 611نمایندگی بود. قبل از مؤسسه اطلاعات، تنها روزنامه‌های آمریکا با سرمایه‌گذاری مشترک و ایجاد خبرگزاری آسوشیتدپرس به چنین پیروزی نائل آمده بودند.  مدیر اطلاعات قبلا هم با ارسال روزنامه رایگان به مدارس بزرگسالان ایران (اکابر ـ سوادآموزی) تلاش کرده بود که به وظیفه آموزش عمومی یک روزنامه عمل کرده باشد.

پیش از این تحوّل، در بعضی از نقاط ایران نمایندگان روزنامه اطلاعات را سبزی فروش‌ها و خواربارفروش‌ها تشکیل می‌دادند که نورالدین نوری این وظیفه را به تحصیلکردگان محلی علاقه‌مند به ژورنالیسم سپرد، ازجمله دکتر باستانی پاریزی (استاد تاریخ) که نویسنده روزنامه اطلاعات در شهر کرمان شد.

شیلر: خواست اکثریت نمی‌تواند حق را پایمال کند

فردریک شیلر، مورخ، فیلسوف، نویسنده، نمایشنامه نگار و شاعر شهیر آلمان و مردی که از زیبایی‌ها و نکویی‌ها سخن گفته است نهم ماه می سال 1805در 46 سالگی درگذشت. شیلر تاریخ جنگ‌های سی ساله (اروپا) را که پر از پند و اندرز است در نوامبر 1793 منتشر کرد؛ کتابی که گفته شده است کمک بسیار به اتحاد فعلی اروپاییان کرده است. کتاب «ماری استوارت» و داستان «انسان» نیز برای بشر امروز، از بی‌مقام و صاحب قدرت و از فقیر تا دارا پند آموزند.

وی بدون اشاره مستقیم به کارهایی که به نام انقلاب فرانسه صورت گرفته بود؛ در یک رساله، عدالت را از اراده اکثریت جدا کرد و تأکید کرد که صدای اکثریت دلیل اثبات عدالت نیست، خواست اکثریت نمی‌تواند حقی را پایمال کند. قانون موضوعه باید توسط یک هیأت بی‌طرف (بدون داشتن حب و بغض) بررسی مجدد شود تا حق اقلیت ـ حتی اگر اقلیت، یک فرد باشد- از دست نرود، عدالت یعنی رعایت و حفظ حقوق افراد.

تسلیم بدون قید و شرط و اعلام «روز پیروزی»

9 روز پس از خودکشی هیتلر و برافراشته شدن پرچم روسیه برفراز ساختمان پارلمان آلمان و یک هفته پس از تصرف کامل شهر برلین و حومه ‌اش به دست ارتش سرخ، نهم ماه می سال 1945 ژنرال «هانس جرگن ستامپ» از سوی مارشال کیتل، رئیس ستاد ارتش آلمان قرارداد امضا شده تسلیم رایش سوم (آلمان نازی) را به ژوکوف، مارشال شوروی سابق و فاتح برلین تسلیم کرد. ژنرال جدرل نیز از جانب مارشال کیتل با متفقین غربی (آمریکا، انگلستان و فرانسه) قرارداد تسلیم بدون شرط امضا کرد. در آن زمان ارتش‌های آمریکا، انگلستان و فرانسه هنوز تا برلین چند صد کیلومتر فاصله داشتند. با تسلیم شدن ستاد ارتش آلمان به ژوکوف، دولت مسکو نهم ماه می را «روز پیروزی» اعلام داشت که هنوز همین روز را برگزار می‌کند.

ژوکوف ارتش هیتلر را از دروازه مسکو عقب رانده و تا برلین دنبال کرده بود. جمع تلفات شوروی سابق در جنگ جهانی دوم نزدیک به 27میلیون؛ یعنی نیمی از کل تلفات جنگ بود که گورباچف هنگام انحلال پیمان ورشو و یلتسین و شرکایش در زمان فروپاشیدن اتحاد شوروی این خون‌ها را نادیده گرفته بودند!

نخستین کاریکاتور ژورنالیستی

امروز، نهم ماه می سال 2010، درست 264 سال از روزی می‌گذرد که بنجامین فرانکلین در هفته‌نامه خود «پنسیلوانیا گازت» چاپ شهر فیلادلفیا کاریکاتوری را چاپ کرد که عنوان نخستین کاریکاتور ژورنالیستیک در آمریکا (احتمالا در همه جهان) را به‌خود اختصاص داد. فرانکلین زیر این کاریکاتور که یک مار دوپاره شده را نشان می‌دهد خطاب به دو قطعه مار نوشت: به هم ملحق شوید یا بمیرید. هدف از ترسیم این کاریکاتور، تشویق مهاجرنشینان آمریکایی به اتحاد بوده است. بنجامین فرانکلین بعدا از فعالان در انقلاب استقلال آمریکا شد که از پدران ایجاد «ایالات متحده آمریکا» به شمار می‌آید. در پی کاهش تیراژها به‌علت قرارگرفتن اخبار خبرگزاری‌ها در اینترنت، روزنامه‌ها توجه بیشتری به کاریکاتور و عکس خبری کرده‌اند تا مخاطبان خود را از دست ندهند.

کد خبر 106867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز