دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده 21 اردیبهشت سال ۱۳۳۷ به حکم محکمه نظامی و تأیید شاه، «خسرو روزبه» اعدام شد.

وی در تیرماه ۱۳۳۶ سال‌ها پس از فرار و ادامه فعالیت به‌صورت زیرزمینی، در خانه‌ای در خیابان سیروس جنوبی (محله بازارچه اسماعیل بزاز) به دام مأموران افتاده بود. با وجود این، دست به فرار زده ولی در جریان فرار، هنگام بالارفتن از تیر برق هدف گلوله قرار گرفته، مجروح و دستگیر شده بود و مدت‌ها در زندان تحت درمان بود. سرگرد روزبه قبلا هم بارها دستگیر و از دست مأموران فرار کرده بود.

 عصر فساد اداری، تبعیض و دسیسه

غازان خان  ایلخان مغول که 9‌سال بر ایران حکومت کرد یازدهم ماه می سال‌1304 میلادی (شوال‌703) در نزدیکی قزوین درگذشت و در شنب غازان در تبریز در گوری که از پیش ساخته بود مدفون شد.

غازان پسر ارغون خان، با اینکه مادرش مسیحی و پدرش بودایی بود مسلمان شده و نام محمود بر خود نهاده بود. برادر او اولجایتو (محمد خدابنده) نیز با او مسلمان شده بود. البته غازان، نخستین ایلخان مغول که به اسلام گرویده بود نسبت به شیعیان بدرفتاری می‌کرد.
 در دوران سلطه ایلخانان بر ایران که 8دهه طول کشید رشوه، فساد مالی و اداری، ظلم به ضعفا، تبعیض، دسیسه، توطئه و قتل چنان دستگاه حکومت را فراگرفته بود که قرن‌ها برای این ملت به ارث باقی مانده بود.

امور دولتی و قضایی از حساب و کتاب خارج شده بود و چون ایلخانان جز 4-3 تای آخری بر زبان فارسی مسلط نبودند، ارسال عریضه و دادخواست هم سودی نداشت. غازان خان در آغاز کار تلاش بسیار کرد تا به وضعیت سر و سامان دهد که کوشش او به سبب عمق فساد مالی و اداری در سازمان‌های اداری (دیوانی) و لشکری و قضایی، پیشرفتی نداشت و حتی بروات ایلخان هم نکول می‌شد. در سال آخر، غازان خان نیز به خیل بذل و بخشش‌کنندگان از بیت‌المال پیوست و خزانه تهی شد. کار فساد مالی به جایی کشیده بود که یک خرید کوچک دولتی را چند بار به حساب خزانه می‌گذاشتند. همین دوران کوتاه، ایران را از لحاظ فرهنگ و تمدن و اخلاقیات چنان به عقب برد که دیگر نتوانست کمر راست کند و به حالت عادی بازگردد.

 3سال زندان برای دکتر مصدق

محکمه تجدیدنظر نظامی تهران ۲۱ اردیبهشت سال‌۱۳۳۳ دکتر مصدق که همچنان خود را نخست‌وزیر قانونی ایران و دولت وقت را رژیم کودتا و دست‌نشانده خارجی معرفی می‌کرد به 3سال زندان محکوم ساخت. دکتر مصدق که از آغاز هم این محاکمه را خلاف قانون و ناصالح اعلام داشته و گفته بود که طبق قانون (قانون وقت)، جای محاکمه اعضای کابینه دیوان عالی کشور است؛ نه محکمه نظامی به این حکم هم اعتراض کرد. سرلشکر آزموده دادستان نظامی وقت برای دکتر مصدق تقاضای مجازات اعدام کرده بود. در سال‌1340 احمد صدرحاج سیدجوادی، دادستان تهران (وزیر کشور در کابینه مهدی‌بازرگان) آزموده را بازداشت کرد.

روزی که سیام نام تایلند برخود نهاد، چرا؟

کشور قدیمی و همیشه مستقل «سیام» واقع در منطقه جغرافیایی «هندوچین» 11‌می سال‌1949 به «تایلند» تغییر نام داد زیرا که بیشتر جمعیت آن (امروزه 66‌میلیون نفر) از تبار «تای» هستند، به علاوه واژه تایلند در زبان این کشور به معنای «آزادی» است و این سرزمین از سال‌1238 میلادی که به‌وجود آمده است، مستعمره و تحت‌الحمایه دولت دیگری نبوده است. تایلند که میان کامبوج، لائوس، میانمار، مالزیا و خلیج سیام واقع شده است در طول جنگ جهانی دوم به شکلی متحد ژاپن بود و سپس در طول جنگ ویتنام و بعد از آن در ردیف دوستان آمریکا قرار گرفت. مردم تایلند دارای فرهنگ بودایی متأثر از فرهنگ‌های هندی و چینی هستند. حدود 4درصد تایلندی‌ها مسلمانند و مسلمانان در جنوب تایلند (مجاور مرز مالزیا) زندگی می‌کنند. وسعت تایلند 514‌هزار کیلومتر مریع (کمتر از یک سوم ایران) است.

دادگاه جهانی برتراند راسل و استدلال او به ایجاد چنین دادگاه‌هایی

یازدهم ماه می ۱۹۶۷ یک دادگاه جهانی که به ابتکار و ریاست برتراند راسل فیلسوف و ریاضی‌دان بلندآوازه انگلیسی در شهر استکهلم تشکیل شده بود پس از ۹‌روز رسیدگی، چند تن از مقامات دولت وقت آمریکا را که بدون ضرورت منطقی به جنگ ویتنام ادامه می‌دادند مجرم جنگی شناخت. این دادگاه در صدور حکم خود به قانون اساسی آمریکا که هرگونه جنگ غیرلازم را رد و منع کرده است نیز استناد کرده بود. از آن پس بارها از این ابتکار برتراند راسل استفاده شده است. راسل استدلال کرده بود که مردم می‌توانند و حق دارند راسا چنین محاکماتی را ترتیب دهند. بعدا سازمان ملل با ایجاد دادگاهی از این دست موافقت کرد و چنین دادگاهی در لاهه تأسیس شده است. در بروکسل نیز دادگاهی از این دست و از سوی اروپاییان به‌وجود آمده است.

کد خبر 107044

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز