دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشکل اصلی در حوزه سینما این است که جمع کثیری از فیلم‌سازان تخصصی نسبت به مسائل اسلامی، قرآنی و متون دینی ندارند

بنابراین بسیاری از تولیدات خلق شده توسط آن‌ها از کیفیت مناسب بی‌بهره‌اند.

«محمدعلی خواجه‌پیری»، رئیس سابق مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) در خصوص جایگاه مفاهیم دینی در جشنواره‌های هنری اظهار کرد: مشکل اصلی در حوزه سینما را این‌گونه می‌توان ارزیابی کرد که جمع کثیری از کسانی که در عرصه فیلم‌سازی فعالیت می‌کنند، تخصصی نسبت به مسائل اسلامی، قرآنی و متون دینی ندارند، بنابراین بسیاری از تولیدات خلق شده از کیفیت مناسب بی‌بهره‌اند.

وی افزود: معضل فوق سبب شده که این‌گونه سینمایی (دینی) به مرور زمان در هنر هفتم فراموش شود، البته هستند تولیداتی فاخر که در قالب پرداختن به قصص انبیا و اخلاقیات توانسته‌اند موفقیت لازم را کسب کنند، اما تعداد این آثار در 30 سال گذشته محدود بوده است.

این خادم قرآن اضافه کرد: معضل ذکر شده نیز بدین دلیل روی می‌دهد که فیلمنامه‌های مناسب در عرصه تولیدات قرآنی در سینمای ما اندک است، بنابراین کمیت و کیفیت فیلم‌ها به دلیل آشنا نبودن سینماگران با مضامین قرآنی و اسلامی پایین است.

خواجه‌پیری متذکر شد: البته فیلمسازان علاقه‌مند هستند که به سینمای دینی ورود داشته باشند، اما هنگامی‌ که سناریویی باکیفیت در این زمینه وجود ندارد، نباید توقع ساخت چنین فیلم‌‌هایی را از آنان داشت.

وی به اقداماتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه اعتلای فیلمنامه‌نویسی قرآنی شده اشاره کرد و گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قراردادی را به صورت آزمایشی اجرا کردیم که 40 نفر طی دو سال در حوزه فیلمنامه‌نویسی قرآنی تربیت شوند و اگر نتیجه لازم حاصل شد این طرح در سراسر کشور به اجرا درآید تا فضا برای خلق متون ارزشی فراهم شود.

این فعال قرآنی بیان کرد: البته قرار است با مشارکت معاونت سینمایی آثار فیلمنامه‌نویسان تربیت شده در جشنواره‌ای به نمایش گذاشته شود تا در فضای به وجود آمده، متونی خلق شود که مطابق با ذائقه مخاطبان باشد، آن‌گاه‌ است که تهیه‌کنندگان هم با رضایت در این عرصه ورود خواهند کرد.

خواجه‌پیری افزود: در صورتی که بتوانیم از ظرفیت علمی استادان و روحانیون متخصص در مسائل دینی و همچنین از تخصص هنرمندان در یک تعامل سازنده بین آنان استفاده کنیم، خلاء موجود به مراتب کمتر خواهد شد.

وی در ادامه بحث یادآور شد: ذکر این نکته نیز ضروری است که نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این نیست که می‌بایست در سینما به مفاهیم قرآنی تنها در قالب داستان انبیا و ذکر آیه‌ای مستقیماً توجه شود، بلکه اشاعه مضامین مورد نظر به صورتی جذاب مدنظر است.

رئیس سابق مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور در پاسخ به این سؤال که جشنواره‌های دینی طی 30 سال گذشته تا چه حد توانسته برای سینما زمینه‌ساز اعتلای هنر هفتم به سمت ارزش‌ها باشد؟ اظهار کرد: اگر بخواهیم کلی بررسی کنیم کارهای فرهنگی و هنری بزرگی در جمهوری اسلامی شده، اما آن اقدامات نیز از ضعف‌های ذکر شده فوق بی‌بهره نبوده‌اند، چون بیشتر کسانی که در حوزه متون دینی تخصص دارند در عرصه هنر از تخصص لازم بی‌بهره هستند، یا اکثر افرادی که در زمینه هنر از تخصص لازم بهره می‌برند از آگاهی کافی در حوزه متون دینی بی‌بهره هستند.

وی اضافه کرد: با احترام به کارهای انجام شده، جشنواره‌های دینی یا مناسبتی که معمولاً تولیدات موجود در سینما را به نمایش می‌گذارند از کیفیت لازم در حوزه دین برخوردار نیستند.

در این بخش از گفت‌و‌گو خبرنگار ایکنا سؤال کرد که شما به عنوان یک مسئول سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا چه حد مدیران فرهنگی و هنری را در ضعف‌های سینمای دینی دارای نقش می‌دانید؟

خواجه‌پیری جواب داد: هر مسئولی که در صدا و سیما، وزارت فرهنگ، یا سازمان تبلیغات و حوزه هنری مشغول به کار بوده‌ است به ساخت آثار دینی و ارزشی علاقه داشته‌، البته هر کدام نیز در زمان تصدیشان به بخشی از این‌گونه امور پرداخته‌اند، اما در اکثر موارد این توجهات شکلی ریشه‌ای نداشته تا بتواند پیوندی بین متون اصیل دینی، ایرانی، اسلامی و هنرمندان ایجاد کند تا در سایه این ارتباط ارزش‌ها به شکلی صحیح در هنر ارائه شود.

وی تأکید کرد: صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوره‌های متعددی در زمینه تربیت نیرو در عرصه فیلم و سینما دارند، ولیکن توجه به حوزه سینمای دینی و ارزشی کمتر مشاهده شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنوز این فرصت باقی ا‌‌ست، چون اکنون این دید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و دیگر نهادها به وجود آمده تا خواسته مورد نظر که همان هنر ارزشی و دینی است، در فضای فرهنگی کشور حاصل شود، البته در این زمینه قدم‌هایی نیز برداشته شده است.

کد خبر 103511

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز