دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ابعاد بزرگترین قرآن خطی جهان به ارتفاع 3 متر، قطر 5/2 متر و عرض 2 متر است که طراح آن به علت مشکلات مالی قادر به کامل کردن این اثر قرآنی نیست

«سیدغلامرضا اسماعیل‌زاده‌ عربی» طراح این اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با بیان این خبر، گفت: دو سال بر روی کتابت این قرآن کار کرده‌ام که تا‌کنون حدود 50 درصد کار با هزینه شخصی به انجام رسیده است.

وی با بیان این‌که فونت خاصی برای کتابت این قرآن استفاده شده است که طراحی آن یک سال و نیم زمان‌برده است، اظهار کرد: طرح گل و برگ که در فضای خالی خطوط به کار برده شده، حد و حدود خطوط را بر هم زده است به همین علت، فونت خاصی برای این اثر ابداع شده، و برای هر حرف فونت مخصوصی طراحی شده است.

اسماعیل‌زاده‌ عربی تصریح کرد: این اثر در 300 صفحه بصورت پشت و رو است که جنس صفحه‌های آن از جنس mdf است و جلد آن نیز از چرم است. آیات، شماره و اعراب آن‌ها، توسط اره مویی برش می‌خورد و روی ورق mdf وصل می‌شود.

این هنرمند با بیان این‌که تذهیب صفحات این قرآن شامل اسلیمی و خطایی می‌شود، ادامه داد: اسلیمی و خطایی در تذهیب، هیچ‌گاه با یکدیگر ترکیب نمی‌شوند، اما در این اثر از بندهای اسلیمی، گل‌های خطایی ایجاد شده است.

اسماعیل‌زاده عربی با اشاره به این مطلب که سوره حمد و ابتدای سوره بقره دارای تذهیب و بقیه صفحه‌ها تذهیب کمی در اطراف خود دارند، تصریح کرد: تذهیب به شکل مستطیل در مرکز دایره احاطه شده است، از لحاظ طراحی می‌توان گفت این شیوه مشکل‌ترین نوع تذهیب است، به این علت که تذهیبی که برای فرم گرد در نظر گرفته می‌شود، شمسه است و در این اثر مجبور بودیم شکل مستطیل را در وسط دایره قرار دهیم.

این نگارگر متذکر شد: در زمینه آیه‌ها از رنگ اکرولیک که دوام زیادی دارد، استفاده، و برای دوام بیشتر روی آن کیلر پاشیده شده است، تذهیب شماره آیه‌ها و اعراب آن‌ها نیز از ورق‌های مولتی استایل است که در ابتدا قرار بود از ورق برنج و آبکاری طلای 999 استفاده شود، اما به علت هزینه بالا منصرف شدم.

وی گفت: کل صفحه‌ها از سه طرف داخل ورق فلزی می‌رود و از سمت چهارم یک ورق فولادی به قطر 10 سانت، صفحه را نگه می‌دارد و به جلد به شکل کلاسوری متصل، و با دستگاه ریموت کنترل باز می‌شود.

 اسماعیل‌‌زاده ‌عربی افزود: زمانی که کتاب بسته می‌شود، لبه‌های کل صفحه‌ها به رنگ طلایی دیده می‌شود که این امر به این علت که هر صفحه با صفحه‌ای دیگر دو میلیمتر فاصله دارد و به یکدیگر ساییده نمی‌شوند، باعث حفاظت آن‌ها می‌شود.

وی با بیان این‌که این اثر دوامی 100 ساله دارد، ادامه داد: بعد از کامل شدن، این اثر در جعبه‌ای شیشه‌ای گذاشته می‌شود، اما در هر صورت در بدترین شرایط جوی صدمه نمی‌خورد.

این نگارگر در پایان متذکر شد: تذهیب جلد چرمی این قرآن که از جنس پلاستیک فشرده شده است، توسط هنرمندان قلم‌کار اصفهان و قسمت وسط پشت و روی جلد میناکاری برجسته اصفحان است. 

کد خبر 102139

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز