مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: «صدیقه محمدی ‌آچاچی‌لویی» کهنسال‌ترین مربی مکتب‌خانه‌ای قرآن در ایران است

که با 103 سال سن هنوز در روستای آچاچی از توابع شهرستان میانه آموزش قرآن کریم به کودکان روستایی را در سرلوحه کار خود دارد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، «صدیقه محمدی ‌آچاچی‌لویی» بیش از نیم قرن است که مربی قرآن اهالی روستای آچاچی از توابع شهرستان میانه است؛ آچاچی‌ها همگی خود را شاگرد تحت تعلیم این خادم قرآن معرفی ‌می‌کنند.

او متولد 1285 ه . ش و ثمره عمر پربرکتش تربیت قرآنی دخترانی است که هم‌اکنون در مقام مادر، دوست دارند که فرزندانشان نیز با صدای قرآن خانم محمدی با کلام الهی آشنا شوند.

این خادم قرآن کریم در اوایل دهه سوم زندگی‌ به دلیل فوت همسر، نگهداری هفت فرزندش را به تنهایی بر عهده گرفت، از پدرش «میرزا محمدعلی» که در روستا به ملّا معروف بود و قرآن درس می‌داد، علاقه به آموزش قرآن را به ارث برد و تصمیم گرفتب‌ با قرآنی زندگی کند و با قرآنی زندگی کردن را به دیگران بیاموزد.

این خادم قرآن در زمان طاغوت تقاضای تأسیس مرکز قرآنی می‌کند ولی امکان آن محقق نمی‌شود، بنابراین از سن 24 سالی تا اکنون خانه خود را به مکتب‌خانه تبدیل کرده و از این طریق قرآن را به علاقه‌مندان و اهالی روستا آموزش می‌دهد.

اهالی روستا بانو محمدی را به عنوان بانویی محجوب، آرام و ساکت معرفی ‌می‌کنند و می‌گویند، صدای همیشگی خانه او صدای هم‌خوانی قرآن است، زنان و کودکان روستای آچاچی در اطراف این خادم قرآن کریم حلقه ‌زده و بدین ترتیب صدای هم‌خوانی قرآن هر روز در روستا شنیده می‌شود.

با وجود این‌که او در حدود 100 نوه و نتیجه دارد، آچاچی‌ها همگی برای سلامتی و راحتی او تلاش می‌کنند و این خادم قرآن را برکت روستایشان می‌دانند.

از شاگردان وی افرادی همچون استاد دانشگاه و مدیران رده بالای کشور و استان آذربایجان شرقی هم‌اکنون مشغول فعالیت‌ هستند.

به تازگی با همکاری «سیدحمید یزدانی» فرماندار شهرستان میانه، «جابر داوودی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان و به کمک بخش خادمان قرآن مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور، به منظور رفع گوشه‌ای از مشکلات این خادم قرآن تلاش‌هایی انجام شده است که از جمله چشمان ایشان که دچار عارضه آب مروارید شده بود با انجام عمل جراحی بهبودی پیدا کرد و برای شنوایی ایشان نیز سمعک تهیه شده است.

وی به عنوان فعال برگزیده قرآنی در استان آذربایجان شرقی طی سال 87 انتخاب شده است و به همین منظور در مراسم روز 12 اسفندماه جاری تجلیل می‌شود. 

کد خبر 102000

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز