یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: رئیس‌جمهوری 4 بهمن لایحه بودجه سال 1389 کل کشور را تقدیم مجلس کرد.

مهم‌ترین ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده افزایش قابل ملاحظه حجم بودجه نسبت به بودجه امسال است. حجم بودجه سال آینده 368هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه 279هزار میلیارد تومانی امسال، رشد چشمگیر 32درصدی نشان می‌دهد. رشد 60درصدی بودجه عمرانی نیز در سال آینده، قابل ملاحظه است.

بودجه سالانه شامل 2بخش منابع بودجه عمومی دولت و بودجه شرکت‌های دولتی است که رشد چشمگیر حجم بودجه در هر دوبخش دیده می‌شود. منابع بودجه عمومی دولت در لایحه بودجه سال آینده نزدیک به 129هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به رقم 97هزار میلیارد تومانی بودجه امسال، حدود 33درصد بیشتر است.

بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات وابسته به دولت نیز در لایحه بودجه سال آینده 269هزار میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به رقم 199هزار میلیارد تومانی بودجه امسال، 34درصد رشد نشان می‌دهد.

بودجه عمرانی سال آینده 34هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه عمرانی 21هزار میلیارد تومانی امسال نزدیک به 60درصد بیشتر است. در مقابل، بودجه جاری دولت فقط 6/6درصد رشد کرده که کمتر از تورم است.

احمدی‌نژاد به هنگام ارائه لایحه بودجه سال 1389 با اشاره به برخی اصلاحات ساختاری انجام شده در بودجه سال آینده افزود: سهم درآمدهای غیرنفتی نسبت به سال 88 افزایش پیدا کرده است.

رئیس‌جمهور گفت: نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی که امسال 5/6 درصدی است، سال آینده 7 درصد پیش‌بینی شده و این در جهت هدف 10 درصدی برنامه پنجم است.

35 میلیارد تومان بودجه برای کمک به حوزه‌های انتخابیه نمایندگان

رئیس‌جمهوری در تشریح لایحه بودجه سال 89 گفت:‌ با توجه به وقوع برخی حوادث غیرمترقبه از قبیل سرمازدگی، خشکسالی و سیل و حتی برخی خواسته‌های نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات حوزه‌های انتخابیه باید بودجه انعطاف داشته باشد.

رئیس‌جمهور موارد پیش‌بینی نشده در بودجه را حدود 35 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این میزان در اختیار دولت است. وی افزود: نمایندگان مجلس در زمان مسئولیت‌شان با مشکلاتی در حوزه‌های انتخابیه خود مواجه می‌شوند که برای رفع این مشکلات باید بودجه از حداقل انعطاف برخوردار باشد.

سقف معافیت مالیاتی کارمندان؛ 525 هزار تومان

براساس لایحه بودجه سال 89 کل کشور، سقف معافیت مالیاتی کارمندان و کارگران برای سال آینده 525 هزار تومان تعیین شد. در لایحه بودجه سال 88 کل کشور، سقف معافیت مالیاتی کارگران و کارمندان 416هزار تومان تعیین شده بود.

اول بودجه، بعد برنامه

رئیس مجلس درباره نحوه رسیدگی به 2لایحه بودجه 89 و برنامه پنجم توسعه گفت: نمی‌توان لوایح برنامه و بودجه را به‌طور همزمان بررسی کرد بلکه باید این لایحه‌ها را به نوبت مورد بررسی قرار داد. 

دکتر علی لاریجانی افزود: بودجه 89 در اولویت بررسی نمایندگان قرار دارد و پشت سر آن نیز برنامه را بررسی می‌کنیم که امکان دارد نهایی شدن برنامه 2 ماه پس و پیش شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این لایحه بودجه باید 15 آذر ماه به مجلس تقدیم می‌شد و الان فاصله‌ای ایجاد شده است،  بنابر این زمان کوتاهی تا آخر سال برای بررسی لایحه بودجه داریم.

کد خبر 100197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز