همشهری آنلاین: رئیس جمهوری روز یکشنبه 4 بهمن در صحن علنی خانه ملت در بهارستان حضور یافت و لایحه بودجه سال 1389 کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس جمهور هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 1389 کل کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز اولین بودجه منطبق با برنامه پنجم توسعه و نخستین بودجه از دومین برنامه تدوین شده بر اساس چشم انداز 20 ساله نظام، تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

وی افزود: این بودجه در شرایطی تدوین می‌شود که به فضل الهی، حرکت مقتدرانه ملت ایران به سمت آرمان‌های بلند الهی با شتاب روزافزون ادامه دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: نشاط، آگاهی، اراده و حضور در صحنه امروز ملت ما در مقایسه با سی سال انقلاب اسلامی مثال زدنی است.

توجه ویژه به بخش فرهنگ، مهمترین مختصات بودجه 89

رئیس جمهور توجه ویژه به بخش فرهنگ را از مهمترین مختصات بودجه سال آینده خواند و گفت: اساس حرکت ملت ایران و انقلاب اسلامی، حرکتی فرهنگی است.

آقای احمدی نژاد افزود: ازنگاه اعتقادی، اقتصاد، تولید، عمران،روابط اجتماعی و تحرکات سیاسی و حتی اصل حکومت باید در خدمت اعتلا و ارتقای فرهنگ و ارزش‌های اخلاقی قرار گیرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در بودجه سال آینده به رشد فضایل اخلاقی، تقویت وحدت و هویت ملی، ترویج ارزش‌های الهی در جامعه، تقویت بنیان خانواده و نقش ویژه زنان توجه جدی شده است.

آقای احمدی نژاد گفت: افزایش نشاط اجتماعی و توسعه مراکز فرهنگی از جمله سینماها، مصلاها، مساجد، مراکز نمایشی، حوزه‌های علمیه و همه کانون‌هایی که به طور خاص مسئولیت فرهنگی دارد، در بودجه پیش بینی شده است.

رئیس جمهور افزود: علاوه بر بودجه‌های معمول بخش فرهنگ که در سال 88 به حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان بالغ می‌شود، 1500 میلیارد تومان به بخش فرهنگ اختصاص داده شد که 900 میلیارد تومان آن برای کارهای نرم افزاری فرهنگ و توسعه تولید و محتوای فرهنگی و 600 میلیارد تومان هم برای زیرساخت‌های فرهنگی اختصاص می‌یابد.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: سهم هر استان در جدول جداگانه ای در بودجه ارائه شده است.

تحقق عدالت؛از محورهای بودجه

رئیس جمهور محور بعدی پیگیری بودجه را تحقق عدالت دانست و گفت:بدون عدالت،شکوفایی محقق نخواهد شد،فرهنگ بدون عدالت نامفهوم، و رشد فضایل اخلاقی در سایه عدالت است.

آقای احمدی نژاد افزود: عدالت نقطه محوری و سکوی اول است، دولت همه توان خود را بسیج کرد تا در توزیع اعتبارات، امکانات و فرصت ها در توجه به مناطق، عدالت را رعایت کند؛ همه نقاط کشور و همه مسائل مهم کشور در بودجه دیده شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه روستاها به ویژه مناطق محروم، مرزی و کشاورزی و صنعت کشور، عمران، تجارت، خدمات و آموزش و پرورش به صورت عادلانه در بودجه دیده شده است.

آقای احمدی نژاد گفت: ویژگی دیگر بودجه توجه ویژه به امور جوانان است؛ از مهم ترین مسائل جوانان بحث اشتغال است.

رئیس جمهور با بیان اینکه رشد جمعیت در سال‌های 1362 و 1364 بالا بوده است، افزود: امروز به فضل الهی این رشد جمعیت به ثمر نشسته است، خیل عظیم جوانان هوشمند، مومن و توانمند و اغلب آن‌ها تحصیل‌کرده و آماده به کار هستند.

آقای احمدی نژاد گفت: توسعه بنگاه‌های کوچک و بزرگ و حمایت از سرمایه گذاری در بخش‌های گوناگون و ایجاد اشتغال در بودجه به خوبی گنجانده شده است.

رئیس جمهور ادامه داد: بیش از هزار میلیارد تومان برای یارانه اختصاص داده شده است؛ سود تسهیلات و وجوه ارائه شده در جهت ایجاد اشتغال به خصوص در مناطق محروم و کم تر برخوردار در بودجه به خوبی دیده شده است.

آقای احمدی نژاد دغدغه دیگر جوانان را بحث مسکن دانست و افزود: خوشبختانه با تدبیر دولت و لطف خداوند متعال، اولین بار در پنجاه سال اخیر منحنی صعودی قیمت مسکن روند نزولی به خود گرفت.

رئیس جمهور گفت: یعنی در پنجاه سال اخیر همواره پرشی در قیمت مسکن داشتیم سپس یک دوران شیب کند و دوباره پرش که اولین بار این شیوه منحنی منفی شده و قیمت مسکن کاهش پیدا کرده است.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: البته بدون حضور دولت و پشتیبانی دولت موضوع مسکن به نقطه آرامش و اطمینان نمی‌رسد؛ تمام کشورهایی که مشکل مسکن را به طور اساسی حل کرده‌اند با دخالت مستقیم دولت بوده است.

رئیس جمهور ادامه داد: بیش از 100 هزار میلیارد تومان هم به این بخش اختصاص داده شده است.

جایگاه بین المللی ایران بالاترین حد در 250 سال اخیر

رئیس جمهور گفت:جایگاه منطقه‌ای و بین المللی ایران در بالاترین حد خود در 250 سال اخیر است.

آقای احمدی نژاد افزود: تداوم تولید، عمران و آبادانی مستمر، رشد مناسب اقتصادی، کنترل تورم و حرکت به سمت اهداف، با شتاب هر چه بیشتر ادامه دارد.

رئیس جمهور گفت: به فضل الهی شرایط منطقه و جهان در چارچوب آرمان‌های ملت ایران در حال تغییر و تحول است.

آقای احمدی نژاد افزود: ایران به سرعت به مرکز الهام بخش و الگوی ایستادگی و آزادگی تبدیل می‌شود و حضور مقتدرانه ملت ایران در تنظیم مناسبات جهانی رو به افزایش است.

رئیس جمهور گفت: همه شرایط داخل، منطقه و بین المللی برای جهشی بلند آماده است.

آقای احمدی نژاد ابراز امیدواری کرد: با همدلی و هماهنگی موجود میان نمایندگان ملت، دولت، دستگاه‌های گوناگون و آحاد مردم، در برنامه پنج ساله پنجم با حفظ رشد 8 درصدی، اقتصاد ایران به یکی از اقتصادهای قدرتمند منطقه و جهان تبدیل و اهداف تعیین شده در برنامه محقق شود.

رئیس جمهور گفت: گرچه در برنامه پیش بینی شده است که نرخ تورم تک رقمی شود اما باور ما این است که اگر هدفمند کردن یارانه‌ها آن طور که مد نظر است، اجرا شود در کمتر از نیمی از دوره برنامه پنچم نرخ تورم به زیر 5 درصد خواهد رسید.

کد خبر 100145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز