چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه 29 آوریل (9 اردیبهشت) هشدار داد که شیوع آنفلوآنزای خوکی به وضعیت همه‌گیری جهانی نزدیک‌تر می‌شود.

 به گزارش آسوشیتدپرس این هشدار سازمان جهانی بهداشت در حالی اعلام می‌شود که آمریکا اولین مورد مرگ ناشی از آنفلوآنزای خوکی خارج از مکزیک را گزارش کرد و آلمان و اتریش به آخرین کشورهای اروپایی بدل شدند که این بیماری به آنها سرایت کرده است.

 مسئول آنفلوآنزای خوکی در سازمان جهانی بهداشت، دکتر کیجی فوکودا در ژنو به خبرنگاران گفت که شاهدی بر کند شدن گسترش شیوع ویروس جدید آنفلوآنزا وجود ندارد، و این سازمان به وضعیتی نزدیک می‌شود که درجه هشدار همه‌گیری جهانی را به مرحله 5 بالا ببرد که به معنای انتشار گسترده انسان به انسان است.

 اما او گفت فعلا درجه هشدار در مرحله 4 باقی می‌ماند که به معنای انتشار محدود میان انسان‌ها است. مرحله 6 که - بالاترین درجه در این مقیاس است- به معنای همه‌گیری جهانی تمام‌عیار است.

 شهردار مکزیکو سیتی، کانون اصلی همه‌گیری، روز چهارشنبه گفت به نظر می‌رسد که شیوع بیماری در این شهر حالت پایدار پیدا کرده است و او در نظر دارد تعطیلی سراسری در شهر که شامل مدارس، رستوران‌ها، سالن‌های کنسرت و استادیوم‌های ورزشی را تخفیف دهد.

 تصور می‌رود که آنفلوآنزای خوکی تا به حال در مکزیک بیش از 150 نفر را کشته  و بیش از 2400 نفر را بیمار کرده باشد.

اما در حالیکه ترس و بلاتکلیفی در مورد بیماری در سراسر جهان گسترش یافته است، کشورها همه اقدامات احتیاطاتی در دسترس را اتخاذ کرده‌اند.

 انگلیس پس از اینکه یک دختر 12 ساله مبتلا به بیماری تشخیص داده شد، یک مدرسه را تعطیل کرد. مصر همه خوک‌های این کشور را سلاخی کرد و کشور آفریقای مرکزی، گابون، آخرین کشوری شده است که وارادات گوشت خوک را ممنوع کرده است،‌ علیرغم اینکه کارشناسان اطمینان خاطر داده‌اند که آنفلوآنزای خوکی ربطی به خوردن گوشت خوک ندارد.

 کوبا ممنوعیت پرواز به مکزیک را کاهش داد و تنها پروازهای ورودی از مکزیک را ممنوع کرده است. کشورهای آسیایی کارکنان بهداشتی و گاری‌های مواد ضدعفونی‌کننده را به استقبال مسافران مراجعت‌کننده در فرودگاه‌ها فرستادند تا مانع ورود ویروس جدید آنفلوآنزا به کشورها شوند.

 دکتر ریچارد بسر، مدیر اجرایی مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا اعلام کرد که تا به حال 91 نفر در 10 ایالت این کشور به آنفلوآنزای خوکی مبتلا شده‌اند، و مقامات بهداشتی آمریکا روز چهارشنبه از مرگ یک پسر 23 ماهه مکزیکی در تکزاس به علت آنفلوآنزای جدید خبر دادند.

 در اروپا،‌ آلمان تایید کرد که سه مورد ابتلا به آنفلوآنزای خوکی در این کشور رخ داده است و اتریش از یک مورد ابتلا خبر داد،‌ و در همین حال موارد ثابت‌شده بیماری در انگلیس به 5  و در اسپانیا به 10 مورد افزایش یافت.

 همچنین سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه یک بازبینی علمی ترتیب داد تا معلوم شود که دقیقا چه چیزهایی در مورد نحوه انتشار بیماری، نحوه تاثیر آن بر سلامتی انسان و نحوه درمان آن دانسته شده است.

شمار موارد بیماری در نیوزیلند نیز به 14 نفر افزایش یافت که 13 نفر آنها جزو گروهی از دانش‌آموزان بودند که اخیرا از مکزیک مراحعت کرده بودند. همه این بیماران به داروهای ضدویروسی پاسخ داده‌اند و داوطلبانه در خانه قرنطینه شده‌اند. نیوزیلند 44 مورد احتمالی ابتلا به آنفلوآنزای خوکی را دارد که تحت آزمایش قرار دارند.

 گرچه تا به حال در مصر موردی از آنفلوآنزای خوکی گزارش نشده است، دولت این کشور دستور داد که همه خوک‌ها در این کشور به عنوان اقدام احتیاطی سلاخی شوند. اکثریت مسلمان مصر گوشت خوک نمی‌خورند، اما کشاورزان برای اقلیت مسیحی این کشور تا حداکثر 350000 خوک پرورش می‌دهند.

کد خبر 80224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز