دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

سمیه شرافتی: حالا دیگر همه‌گیری عمومی آنفلوانزای خوکی، تایید شده است؛ بیماری رعب‌انگیزی که هم‌اکنون تعداد مبتلایان به آن از مرز 60 هزار نفر گذشته است.

یک اپیدمی جهانی که شاید مسئولان کشور ما با دادن اطمینان خاطرهای زیاد تصور هم نمی‌کردند به این زودی‌ها وارد کشور ما و پایتخت هم بشود.

ولی حالا اگر بخواهیم ورود این بیماری به کشور را کاملا طبیعی جلوه داده و باز هم در مورد راه‌های پیشگیری از انتقال آن به مردم آموزش‌های لازم را بدهیم، مردمی که هنوز هم کاملا آنفلوانزای خوکی را نمی‌شناسند و حتی در این روزها آن را با وبا اشتباه می‌گیرند، خدا به داد زائرانی برسد که به زیارت حج مشرف می‌شوند چون به تازگی عربستان سعودی هم اعلام کرده که شمار مبتلایان به آنفلوانزای خوکی در این کشور به 17 نفر در روزهای اخیر رسیده است.

البته مقامات عربستان که کشور آنها سالانه میزبان میلیون‌ها زائر از سراسر جهان، به‌ویژه در زمان برگزاری مناسک حج است، فقط به ممنوعیت اعزام زائران2 کشور مصر و مالزی اکتفا کرده‌اند. ولی این امر، نگرانی‌هایی را برای کشورهای مختلف جهان، به‌خصوص کشورهای مسلمان درپی داشته است.

البته باز هم جای شکرش باقی است که هنوز مسئولان ایرانی اصلا نگران نیستند و اعلام کرده‌اند که تاکنون گزارشی از ابتلای زائران ایرانی به این بیماری نداشتیم.

 البته هیچ نقصی در کار ما نیست چون علاوه بر اینکه هیچ‌گونه مورد ابتلایی نداشتیم، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت وابسته به جمعیت هلال احمر اعلام کرده که بخشی از بیمارستان‌های زائران ایرانی به موارد مشکوک به آنفلوانزای خوکی اختصاص یافته است.

توزیع ماسک و جزوات آموزشی و حساس کردن کادر درمان هم که از دیگر اقدامات انجام گرفته است. تازه کادر درمانی جمعیت هلال احمر ایران در مکه و مدینه، آموزش‌های ضروری را جهت مقابله با آنفلوانزای خوکی فرا گرفته‌اند.

خب، پس هیچ مشکلی نیست. فقط جالب است که نتیجه این همه اقدامات پیشرفته کاملا برعکس است مثلا قبل از ورود آنفلوانزای خوکی به ایران هم مسئولان مدام به انجام این اقدامات در مرزها و داخل کشور اشاره می‌‌کردند و ایران را جزء کشورهایی می‌دانستند که این بیماری حالا حالاها وارد آن نخواهد شد مگر در زمستان ولی...

حالا به این خبر توجه کنید که به گزارش CHN و به نقل از فرانس پرس، طی روزهای گذشته همایشی در شهر هلسینکی کشور فنلاند برگزار شد که شرکت‌کنندگان در آن با اظهار نگرانی از شرایط فعلی، خواستار اقدامات جدی دولت عربستان برای جلوگیری از ورود زائران مشکوک به این کشور شدند.

شرکت‌کنندگان در این همایش بر این باور بودند که درصورت شیوع این بیماری در عربستان، حدود 6 ‌ماه دیگر که میلیون‌ها زائر از صدها کشور جهان برای انجام مناسک حج تمتع راهی عربستان می‌شوند، برخی زائران به این بیماری مرگبار مبتلا می‌شوند و سپس این ویروس را به کشورهای خود منتقل می‌کنند.در ضمن یک مقام ارشد مذهبی در مصر امکان تعویق در اجرای مراسم حج به‌دلیل آنفلوانزای خوکی را مطرح کرده است.

شیخ علی جمعه، مفتی جمهوری مصر، گفته است که درصورتی که برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای خوکی لازم باشد، می‌توان سفر به مکه برای برگزاری مناسک حج را برای مدتی به تعویق انداخت.

او خواستار اجماع مراجع دینی جهان اسلام و صدور فتوایی مشترک درباره تعویق در سفر به مکه و زمان مجاز برای به تعویق انداختن اجرای این مناسک شده است.اما ما فقط به اختصاص بیمارستان برای بیماران احتمالی و توزیع  بروشورهای بهداشتی و آموزش زائران بسنده خواهیم کرد.

کد خبر 84509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز