شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه سلامت - سمیه شرافتی: آنفلوانزای خوکی به پشت مرزهای کشور رسید.

بالاخره بعد از آلودگی 43کشور به آنفلوانزای خوکی و با تأیید 2مورد ابتلا به آنفلوانزای خوکی در ترکیه، این بیماری به مرزهای ایران نزدیک شده‌ است.این در حالی است که درست در اواخر ماه گذشته نیز یک مسئول در وزارت بهداشت اعلام کرد این بیماری در امارات نیز مشاهده شده است.

با این حال، دکتر محمد‌مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت چند روز پیش با اشاره به گزارش مواردی از آنفلوانزای خوکی در کشورهای ترکیه، امارات و کویت، ضمن تاکید بر آمادگی سیستم درمانی کشور برای مقابله با هرگونه موارد احتمالی و مشکوک این بیماری، گفت: نگرانی از گسترش آنفلوانزای خوکی در کشورهایی است که هوا رو به سردی می‌رود؛ از این‌رو در کشورهای آمریکای جنوبی که فصل سرما آغاز می‌شود خطر گسترش بیماری بیشتر است.

پیش از این نیز دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری هشدار داده بود که با شروع فصل سرد ممکن است ویروس جدید آنفلوانزای خوکی جهش یابد و به ویروس مرگبارتری تبدیل شود.

همچنین دکتر گویا با بیان اینکه تاکنون مواردی از آنفلوانزای خوکی در عراق و عربستان سعودی گزارش نشده است، افزود: در آمریکا نیز پیش از این موارد آنفلوانزای خوکی غالبا در مدارس بوده است اما هم‌اکنون در مراکز گروهی و تجمعی دیگر همچون زندان‌ها نیز مشاهده می‌شود که این حاکی از افزایش احتمال گسترش این بیماری است.

وی با بیان اینکه احتمال قوی‌تر‌شدن ویروس آنفلوانزای خوکی و افزایش مرگ‌و‌میر وجود دارد، گفت: اگرچه تاکنون قدرت بیماری‌زایی ویروس آنفلوانزای خوکی کم تشخیص داده شده است، اما این احتمال وجود دارد که در آینده بر قدرت بیماری‌زایی آن اضافه شود.

در این میان دکتر مردانی با بیان اینکه با وجود آنکه آنفلوانزایH1N1) A) مرگ‌و‌میر بالایی ندارد اما 3 احتمال برای آینده آن می‌توان پیش‌بینی کرد، معتقد است: ممکن است مرگ‌و‌میر این بیماری در همین حد باقی بماند و پس از مدتی خاتمه یابد یا ممکن است وضعیت این بیماری به همین شکل ادامه یابد و مرگ‌و‌میر ناشی از آن گسترش یابد.

همچنین ممکن است این ویروس تا شروع فصل سرد سال دچار جهش ژنتیک شود و پدید‌آمدن ویروس جدیدی را سبب شود که ممکن است مرگ‌و‌میر بالایی را به همراه داشته باشد.

دکتر مردانی، عطسه، سرفه، بوسیدن و دست‌دادن را از جمله راه‌های مهم انتقال این بیماری عنوان کرده و توضیح می‌دهد: بر این اساس لازم است حتما آماده‌باش لازم در این زمینه وجود داشته باشد و آگاهی افراد جامعه در رابطه با چگونگی انتقال این بیماری افزایش یابد.

بنابراین باید از دست‌دادن و بوسیدن‌های بی‌مورد به‌ویژه با افرادی که کوچک‌ترین علامت و عفونتی در دستگاه تنفسی فوقانی‌شان مشاهده می‌شود، پرهیز کرد. همچنین کودکانی که علائم بیماری را دارند نباید به مدرسه بروند یا افراد دارای علائم این بیماری از رفتن به محل کار خودداری کنند.

مردانی با تاکید بر ضرورت شست‌وشوی مکرر دست در مبتلایان به آنفلوانزای H1N1) A) و خانواده‌ آنها می‌گوید: شست‌وشوی مکرر دست سبب قطع زنجیره انتقال از یک فرد به فرد دیگر می‌شود.

همچنین از آنجا که فصل گرم سال معمولا ایام مسافرت‌هاست، توصیه می‌شود که در صورت مشاهده علائم عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی به نخستین مرکز درمانی مراجعه شود. میهمانان خارج از کشور در صورت داشتن علائم بیماری، قبل از پذیرش در منزل حتما با مراجعه به پزشک متخصص عفونی و یا داخلی ویزیت شوند.

کد خبر 82494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز