رئــیـس سـازمــان میراث‌فرهنــگــی که به‌منظور پیگیری تعاملات جدید گردشگری با ترکیه به آن کشور سفر کرده بود در دیدار با نعمان کورتولموش، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه بر لزوم معرفی مزیت‌های گردشگری ایران به مردم ترکیه، ارتقای تبادل دو‌سویه گردشگری بین دو کشور و اجرای تفاهمنامه‌های گردشگری بین دو کشور تأکید کرد.

گردشگری -ترکیه

علي‌اصغر مونسان در اين ديدار خواستار تعادل گردشگران تركيه و ايران و گنجاندن ايرانگردي در برنامه تورگردانان تركيه‌اي شد و گفت: تركيه مي‌تواند با اجراي بسته‌هاي تركيبي، توريست‌هايي را كه به اين كشور سفر مي‌كنند، به ايران بفرستد.

يكي ديگر از پيشنهادهاي مونسان به وزير فرهنگ تركيه آن بود كه با برگزاري روز مولانا در قونيه، روز شمس نيز در شهر خوي در ايران برگزار شود و علاقه‌مندان به مولانا و شمس در هر دو كشور از اين بسته گردشگري استفاده كنند. به گزارش همشهري،‌ سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرد كه مونسان از وزير فرهنگ و گردشگري تركيه خواست تا نمايشگاه صنايع‌دستي ايران در تركيه برگزار و عوارض واردات صنايع‌دستي ايراني در تركيه نيز حذف شود.

اما نعمان كورتولموش در واكنش به درخواست‌هاي رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اعلام كرد كه تركيه تلاش دارد تعداد گردشگران ايراني ورودي به آن كشور را از 1.5ميليون گردشگر به 2ميليون گردشگر در سال برساند. او از رئيس سازمان ميراث فرهنگي خواست تا براي افزايش ورود گردشگران ايراني به تركيه تعداد پروازها افزايش يابد و از طرف ايراني دعوت كرد تا فعالان بخش گردشگري كشورمان در نمايشگاه‌ گردشگري ‌ماه ژانويه در تركيه حضور بيابند. علي‌اصغر مونسان هم بلافاصله موافقت سازمان ميراث فرهنگي را با اين درخواست اعلام كرد.

كورتولموش، وزير فرهنگ و گردشگري تركيه به رئيس سازمان ميراث فرهنگي گفت كه سرمايه‌گذاران تركيه‌اي به‌زودي براي ساخت 10هتل به ايران سفر مي‌كنند و گروهي از تورگردانان تركيه‌اي نيز براي توسعه تعاملات گردشگري به ايران سفر خواهند كرد. او به مونسان گفت كه تركيه آماده همكاري با ايران براي آموزش گردشگري به فعالان صنعت گردشگري كشور است. سفر رئيس سازمان ميراث فرهنگي به تركيه به‌دليل دعوت رجب طيب‌اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه انجام شد و مهدي جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور در رأس هيأتي متشكل از عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي، محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت و علي‌اصغر مونسان، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري عازم تركيه شد.

مونسان اما ديروز بلافاصله پس از ورود به فرودگاه امام خميني(ره) در تشريح دستاوردهاي اين سفر براي ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور گفت: پيش‌تر بين ايران و تركيه تفاهمنامه‌ها و توافق‌هاي بسيار زيادي به امضا رسيده بود اما بسياري از آنها اجرايي نشده بودند. او گفت: برگزاري تورهاي تركيبي بين ايران و تركيه يكي از موضوعاتي بود كه در اين سفر درباره آن صحبت و قرار شد تا 2هفته آينده كميته فني ايران به تركيه سفر كند و ساير برنامه‌ريزي‌ها مربوط به برگزاري اين تورها را انجام دهد. مونسان با بيان اينكه اكنون نسبت گردشگران ايراني كه به تركيه مي‌روند و گردشگران تركيه‌اي كه به ايران مي‌‌آيند، بسيار متفاوت است، گفت: «سالانه 2ميليون گردشگر ايراني به تركيه مي‌روند اما تنها 400هزار گردشگر ترك به ايران سفر مي‌كنند كه اكنون به‌نظر مي‌رسد در طرف تركيه‌اي عزم افزايش ميزان ورود گردشگران تركيه‌اي به ايران شكل گرفته است. او درخصوص لغو عوارض ورود صنايع‌دستي ايراني به تركيه گفت: از وزير فرهنگ و گردشگري تركيه درخواست كردم براي پا‌گرفتن تجارت صنايع‌دستي عوارض ورود صنايع‌دستي ايراني به تركيه اخذ نشود كه او نيز قول داد موضوع را با وزير اقتصاد تركيه مطرح كرده و نتيجه را به اطلاع ايران برساند.

کد خبر 385697

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha