محمد باریکانی: ایران سال گذشته ۹میلیون گردشگر خروجی داشت؛ رقمی که با اعتراض معاون گردشگری مواجه شد و او در نشست با فعالان صنعت گردشگری گفت که این رقم قابل‌قبول نیست و رئیس‌جمهور هم نسبت به خروج بیش از حد گردشگر از کشور حساس شده است.

روسیه

محمدمحب خدايي، معاون گردشگري كشور، بارها از فعالان صنعت گردشگري، هتلدارها و آژانس‌هاي گردشگري خواسته است از هزينه سفر به ايران بكاهند تا با اين روش تعادل بين گردشگر ورودي و خروجي برقرار شود.

تركيه مهم‌ترين مقصد خروجي گردشگران ايراني است و پس از آن گرجستان، ارمنستان و آذربايجان در رتبه‌هاي بعدي سفرهاي خارجي ايراني‌ها قرار دارند. افزايش آمار گردشگران خروجي از كشور موجب شده است كه كشورهاي ديگر نيز براي جذب گردشگران خروجي ايران دست به كار شوند تا از اين بازار پرسود گردشگري در جهان بي‌نصيب نمانند. روس‌ها و صرب‌ها و حتي برخي كشورهاي جنوب‌شرق آسيا كه پيش‌تر مقصد سفر ايراني‌ها نبودند، اكنون گوي سبقت را براي جذب گردشگران خروجي ايران از يكديگر مي‌ربايند.

  • ايران بازار جديد گردشگري روس‌ها

روسيه بازار جديد گردشگري خروجي ايران است كه با لغو رواديد سفر با ايران مي‌توان پيش‌بيني كرد كه حجم زيادي از گردشگران خروجي ايران به‌زودي بين تركيه و روسيه تقسيم شوند.

لوان جاگاريان، سفير روسيه در ايران، پيش‌تر به ايسنا گفته بود كه تنها سال گذشته ۶۳ هزار ايراني به روسيه سفر كردند. خبرگزاري اسپونتيك نيز به نقل از عضو هيأت رئيسه اتحاديه آژانس‌هاي توريستي روسيه گزارش كرد: ايراني‌هايي كه از روسيه ديدن مي‌كنند 4 برابر بيشتر از تعداد مسافران روس در ايران هستند. براساس اعلام سفارت روسيه در تهران، تابستان امسال روزانه تا ۹۰۰ رواديد سفر براي گردشگران ايراني صادر كرده است. با چنين آماري در نخستين نگاه به روابط گردشگري ايران و روسيه، مشخص مي‌شود كه ترازوي گردشگري ايران و روسيه تاكنون كه حتي زمزمه‌هاي لغو رواديد بين 2كشور شنيده مي‌شود به‌نفع روس‌ها پايين رفته است.

برهمين اساس پيش‌بيني مي‌شود كه روسيه با لغو رواديد، به‌زودي مقصد جايگزين سفرهاي خارجي ايراني‌ها شود. چندي پيش روسيه اعلام كرد كه سفر به شرق دور آن كشور براي ايراني‌ها نياز به ويزا ندارد. پس از آن نيز هيأت گردشگري باشقيرستان با پشتوانه فرمان دولت روسيه، به ايران سفر كرد تا براساس آنچه ايسنا گزارش كرده است گردشگران بيشتري از ايران به جمهوري باشقيرستان روسيه ببرد. براساس اين گزارش، آمارهاي كميته گردشگري دولت باشقيرستان نشان مي‌دهد كه تا سال پيش يك هزار ايراني به اين منطقه سفر كردند كه اين آمار امسال به ۷۰ هزار گردشگر رسيد.

  • تلاش براي كشاندن روس‌ها به جزيره كيش

يعقوب قاسمي، يك عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران كه پيگير برقراري تعامل گردشگري بين جمهوري تاتارستان روسيه و ايران است، به ايسنا گفت كه اين معامله به نفع ايران تمام مي‌شود چون به آنها پيشنهاد شد بخشي از جمعيت روس كه به تركيه و دوبي سفر مي‌كنند به جزيره كيش هدايت شوند.

او از موجي در روسيه خبر داده است كه پس از فرمان پوتين، رئيس‌جمهور آن كشور و در دوران تيرگي روابط با تركيه رخ داده است. پوتين در دوران تيرگي روابط كشورش با تركيه پس از اتفاقاتي كه در جريان مبارزه با داعش افتاد، از مردم كشورش خواست به جاي تركيه به ايران سفر ‌كنند. او ايران را كشوري داراي تمدن و تاريخ پرسابقه اعلام كرد كه روابط سياسي خوب با روسيه دارد و همين سخنان بود كه موج علاقه براي سفر به ايران را در روسيه ايجاد كرده است.

آن‌طور كه يعقوب قاسمي گفته است، مقامات جمهوري تاتارستان روسيه نيز در انديشه‌ جذب ايراني‌هاي بيشتر به آن منطقه هستند ولي با توجه به جمعيت گردشگران تاتارستان در ديداري كه با رئيس‌جمهور اين منطقه فراهم آمد، برقراري 2پرواز در هفته بين قازان، كيش و تهران مطرح شد كه هدف از آن، جذب گردشگران روس به جزيره كيش بود.

گرچه فعالان گردشگري ايران از تلاش‌ها براي جذب گردشگران روسيه به ايران خبر مي‌دهند اما براساس آنچه سفارت روسيه در تهران اعلام كرده است حجم گردشگران ايراني كه در تابستان امسال به روسيه سفر كرده‌اند نسبت به سال گذشته 4 برابر شده و حالا بايد ديد با لغو رواديد گردشگري بين ايران و روسيه عقربه‌هاي ترازوي گردشگري 2كشور به سمت روسيه گردش مي‌كند يا آنكه مسئولان گردشگري كشور موفق به ايجاد توازن در ورود و خروج گردشگر بين ايران و روسيه خواهند شد؟

کد خبر 391968

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha