محمد باریکانی: صنعت گـــــردشگری و بهره‌مندی از مزایای اقتصادی آن در جهت بهبود وضع اقتصادی کشور و افزایش سطح رفاه جوامع محلی با جذب گردشگران خارجی اولویت اصلی دولت با تأکید مکرر رئیس‌جمهور است.

گردشگری

تغييرات ايجاد شده در سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيز با همين رويكرد صورت گرفت و علي‌اصغر مونسان، رئيس سازمان منطقه آزاد كيش به همراه معاون گردشگري خود به سازمان ميراث‌فرهنگي منتقل شدند تا سياست‌هاي گردشگري دولت جدي‌تر پيگيري شود.

در تازه‌ترين رويداد حوزه گردشگري، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي به اتحاديه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌هاي استان تهران ‌رفت تا در نشستي كه حدود 2ساعت به طول انجاميد «دعواي اول» را «به از صلح آخر» با هتلدارها شروع كند و به تشريح بدون رودربايستي سياست هاي جديد گردشگري بپردازد.

  • تشكل‌ها دست از سخن‌چيني بردارند

در اين نشست كه خبرنگار همشهري نيز امكان حضور يافت، محمد محب خدايي از انجمن‌ها و جوامع و تشكل‌هاي گردشگري خواست پيش از هر چيز از ورود به دعواهاي شخصي خودداري كنند و با كنار گذاشتن عادت سخن گفتن پشت سر يكديگر با اتحاد و همدلي چاره‌اي براي برون رفت از وضعيت كنوني گردشگري بينديشند. او به صراحت به تشكل‌هاي گردشگري اعلام كرد كه از مديران خود خواسته تا 02ميليون گردشگر به ايران وارد كنند و در اين مسير با هيچ‌يك از تشكل‌ها و مديران شوخي ندارد.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي به تشكل‌ها تأكيد كرد كه ورود هر گردشگر به ايران با احتساب قيمت استخراج و صادرات هر بشكه نفت، معادل 03بشكه نفت درآمدزايي دارد و بايد از فرصت ايجاد شده و تغيير نگرش حاكميت به گردشگري بهره‌مند شد. او از صنعت هوايي و خطوط حمل‌ونقل ريلي نيز درخواست كرد با جديت با سياست‌هاي جديد گردشگري كشور هماهنگ شوند و تمام همت خود را بر جذب آسان گردشگر به ايران متمركز كنند.

محمد محب خدايي يكي از منتقدان جدي روند كنوني صنعت گردشگري است. او در نشست با هتلداران استان تهران بر اين موضوع تأكيد كرد كه وضعيت كنوني گردشگري آن چيزي نيست كه دولت و حاكميت انتظار دارند و بايد بلافاصله موانع موجود در مسير رونق اين صنعت شناسايي و مرتفع شوند.

معاون گردشگري نرخ بالاي اقامت در كشور را زير سؤال برد و به هتلداران اعلام كرد بايد ‌با تجديد نظر در قيمت‌ها امكان سفر ارزانقيمت به ايران را فراهم كنند. او به هتلدارها گفت كه شب‌ها به صورت ناشناس به هتل‌هاي كشور سرمي‌زند و در جريان نرخ اقامت و ضريب اشغال هتل‌ها و كاستي خدمات قرار مي‌گيرد.

  • آغاز بازرسي مخفيانه از هتل‌هاي كشور

محب خدايي از فعال‌شدن گروه‌هاي بازرسي ويژه مخفي در هتل‌هاي كشور خبر داد كه در كسوت توريست در هتل‌ها اقامت مي‌كنند و كاستي‌هاي خدمات ‌و گرانفروشي‌‌ها را به او گزارش مي‌كنند. او آزادسازي نرخ بليت پرواز در كشور و نرخ بالاي اقامت در هتل‌ها را سياست نادرست خواند كه در دوره‌هاي گذشته با آن موافقت شد و بيشترين لطمه را به جريان جذب گردشگر به نقاط گردشگرپذير كشور وارد آورد. محب‌خدايي مثال زد كه در كيش اين سياست باعث كاهش شديد گردشگران شده؛ چون آنها ترجيح دادند به جاي سفر به كيش به تركيه و حتي اروپا سفر كنند.

معاون گردشگري توضيح داد كه پس از آزادسازي نرخ پرواز به كيش و احتساب نرخ بالاي اقامت در هتل‌ها، سفر يك خانواده 4نفري به اين جزيره بيش از 7ميليون تومان تنها براي اقامت در هتل با احتساب گران شدن نرخ پرواز هزينه داشت و بسياري ترجيح دادند به خارج از كشور بروند.

او به هتلداران و فعالان صنعت گردشگري اعلام كرد دركاهش هزينه سفر و ارزان كردن پكيج‌هاي سفر به ايران براي گردشگران خارجي با هيچ تشكل و سازماني شوخي ندارد و با جديت در حال مرتفع كردن موانع با سازمان‌‌ها و نهادهاي مرتبط است.

خدايي همچنين خبر داد كه در حال اجراي اين سياست است كه تشكل‌هاي گردشگري در آينده نزديك مشمول قوانين صنفي نشوند تا بدين‌ترتيب مسير فعاليت آنها به‌عنوان سازمان‌هاي مردم نهاد غيردولتي هموار شود و با اين استراتژي بتوان خون تازه‌اي به رگ‌هاي گردشگري وارد كرد. او همچنين از بازنگري در طرح استانداردسازي هتل‌ها خبر داد و گفت بايد ستاره هتل‌ها واقعي شود و هتلي كه خدمات 3ستاره ارائه مي‌دهد نشان 4ستاره نداشته باشد و نرخ آن نيز برپايه 4يا 5ستاره محاسبه نشود.

  • واكنش به اظهارات معاون گردشگري

فعالان صنعت هتلداري استان تهران در اين نشست با وارد دانستن برخي انتقادات معاون گردشگري به شيوه فعاليت هتل‌‌ها و قيمت بالاي اقامت در هتل اعلام كردند كه مشكلات زيادي با برخي دستگاه‌هادارند كه براي رونق صنعت گردشگري بايد ابتدا اين مشكلات مرتفع شود. آنها اعلام كردند بايد تا پايان مهرماه نرخ جديد هتل‌‌ها اعلام شود ولي هنوز معاونت گردشگري نرخ هتل‌ها را به آنها ابلاغ نكرده است. هتلدارها از بي‌نظمي اقتصادي در بازار اجناس نيز سخن گفتند و از معاون گردشگري درخواست كردند فكري به حال اين مشكلات كند.

برخي هتلدارها اعلام كردند تأكيد مداوم معاون گردشگري بر مدل گردشگري تركيه و كيش با وضعيت كنوني گردشگري ايران همخوان نيست. حتي برخي‌ از آنها به همشهري گفتند كه اگرچه سخنان معاون گردشگري در نشست با اعضاي اتحاديه هتلداران تهران درست است اما برنامه‌هاي او براي گردشگري كشور بيشتر به يك‌رؤيا شبيه است كه امكان عملياتي شدن ندارد. ايران تا پايان سال 4041 براساس سند چشم‌انداز 02 ساله بايد ميزبان 202 ميليون گردشگر باشد و درآمد 52 ميليارد دلاري از محل صنعت گردشگري داشته باشد.

کد خبر 384568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha