محمد باریکانی: گردشگران خارجی با کیف پول ایرانی به کشور سفر می‌کنند و ایرانیان خارج از کشور نیز درصورت اعزام گردشگران خارجی به ایران از مشوق‌های داخلی برای فعالیت خود بهره‌مند می‌شوند که یکی از آنها برخورداری از بلیت رایگان پرواز به ایران است.

گردشگران خارجی

اتحاديه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌هاي استان تهران ميزبان معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و مديركل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان تهران بود تا به بهانه برگزاري روز جهاني جهانگردي از كاركنان هتل‌هاي استان تهران و مدرسان برتر آموزش هتلداري تقدير شود.

به گزارش همشهري، محمد محب خدايي معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي با حضور در اين مراسم، صنعت گردشگري كشور را يك پازل به هم ريخته اعلام كرد و در انتقاد از وضع موجود در بخش گردشگري كشور گفت: شبكه سفر در ايران وجود ندارد و مقاصد تركيبي سفر هنوز تعريف نشده است. به گفته وي، به‌دليل تفكرات و مديريت جزيره‌اي در صنعت گردشگري نيز مطلوبيت در بخش گردشگري وجود ندارد و با ادامه اين وضعيت توسعه پايدار گردشگري در كشور امكانپذير نيست.

او با تأكيد بر اين موضوع كه صنعت گردشگري امروز در برخي كشورهاي جهان جايگزين صنعت نفت شده است به انتقاد از جريان كنوني گردشگري كشور پرداخت و گفت: در ايران قيمت و هزينه سفر بر نرخ اقامت تمركز دارد و به همين دليل در عرصه رقابت حرفي براي گفتن ندارد. استان‌هاي كشور نيز در جذب گردشگر موفق نبوده‌اند. سناريويي براي افزايش ماندگاري گردشگران در كشور وجود ندارد و اينها مشكلاتي هستند كه بايد به سرعت مرتفع شوند.

  • فعالان گردشگري اقتصاد بياموزند

معاون گردشگري كشور از فعالان بخش گردشگري كشور خواست تا اقتصاد گردشگري را فرابگيرند و مديريت مالي بياموزند.محب خدايي از اجراي طرح كيف پول ايراني براي گردشگران خارجي خبر داد كه براساس آن گردشگران خارجي با پول ايران به كشور ورود مي‌كنند. معاون گردشگري از اجرايي شدن طرح توراپراتورهاي مجازي با استفاده ار ظرفيت ايرانيان مقيم خارج از كشور در آينده نزديك خبر داد كه براساس آن دانشجويان و ايرانيان مقيم خارج از كشور مي‌توانند در قبال جذب گردشگر به ايران، مشوق‌هايي دريافت كنند كه يكي از آنها ارائه بليت پرواز رايگان به مقصد ايران است.

او به راه‌اندازي سايت تقويم گردشگري ايران نيز اشاره كرد و گفت: در اين سايت افراد مي‌توانند طرح و ايده گردشگري را به نام خود ثبت و شماره پيگيري دريافت كنند تا امكان اتصال افراد صاحب ايده با مجريان و سرمايه‌گذاران صنعت گردشگري فراهم شود و طرح‌هاي ثبت شده ماهيت اقتصادي بگيرند و با سرمايه‌گذاري اجرايي شوند.

معاون گردشگري از برچيدن سيستم نظارت سنتي بر تاسيسات گردشگري خبر داد و تأكيد كرد: در رويكرد جديد نظارتي، سيستم خودنظارتي در تاسيسات گردشگري اجرايي مي‌شود و با نظارت‌هاي نامحسوس بازرسان ويژه كاستي‌ها در خدمات گردشگري برطرف مي‌شود.محب خدايي راه‌اندازي سامانه نظارت بر تأسيسات گردشگري توسط مردم را نيز از ديگر برنامه‌هاي معاونت گردشگري اعلام كرد.

رجبعلي خسروآبادي مديركل ميراث فرهنگي استان تهران و محمدعلي فرخ مهر رئيس اتحاديه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌هاي استان تهران نيز در اين نشست به طرح مشكلات مربوط به بخش گردشگري و هتل‌ها در استان تهران پرداختند. خسروآبادي با اعلام اينكه يكهزار و 921آژانس خدمات مسافرتي و گردشگري در استان تهران فعال است از كمبود نيروي انساني براي نظارت بر اين دفاتر سخن گفت.

محمدعلي فرخ‌مهر، رئيس اتحاديه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌هاي استان تهران نيز با اعلام اينكه هزينه‌هاي تأسيسات گردشگري فعال در استان تهران نسبت با ساير نقاط كشور سنگين است، گفت: نيروي انساني شاغل در تأسيسات گردشگري استان تهران، سختي‌هاي زيادي متحمل مي‌شوند و هتل‌ها بايد ۳ شيفته شوند تا به شاغلان اين حوزه فشار بيش از حد وارد نشود.

  • سياست دولت، افزايش سهم گردشگري در توليد ناخالص ملي است

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور پس از سفر به كاشان و بازديد از باغ جهاني شده فين و خانه‌هاي تاريخي كاشان گفت: افزايش سهم گردشگري در توليد ناخالص داخلي و بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي گردشگري و صنايع‌دستي سياست‌هاي دولت دوازدهم است. علي اصغر مونسان افزود: سهم گردشگري براساس مزيت‌هاي موجود در كشور محقق نشده و اميدواريم با توجه به تأكيدهاي رئيس‌جمهور، دوره تحول بخش گردشگري در دولت دوازدهم ايجاد شود. به گفته مونسان اگر خواست‌هاي حداقلي برآورده شود، مي‌توان سالانه 140هزار شغل در بخش‌هاي گردشگري و صنايع‌دستي ايجاد كرد كه 70هزار شغل آن در حوزه گردشگري و بقيه نيز در بخش صنايع‌دستي قابل تأمين است. مونسان گفت: سالانه حدود 5ميليون گردشگر خارجي وارد كشور مي‌شود كه رقم بسيار كمي است و سهم آن در توليد ناخالص داخلي حدود 3درصد است درحالي‌كه براساس قانون مجلس شوراي اسلامي، اين رقم در سال2025 بايد به 20ميليون نفر برسد.

کد خبر 384334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha