چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

آیدا ابو‌ترابی: خیلی از ما از بچگی آرزوی فضانوردشدن و سفر به ماه و دیگر سیاره‌ها را داریم. اما آیا واقعاً با زندگی روزمره و سختی‌های و جذابیت‌هایش آشنایی داریم؟

دوچرخه شماره ۸۸۳

در اين‌جا در شش نما، تا حدودي با لحظه‌هايي از زندگي فضانوردان آشنا مي‌شويم.

دوچرخه شماره ۸۸۳

غذاي فضانوردان از نظر مواد و نوع بسته‌بندي جالب و متفاوت است. گروه‌هاي تحقيقاتي زيادي هرسال تحقيق مي‌كنند که فضانوردان بايد چه بخورند و چه طور کيفيت خوراکي‌هايشان را بالا ببرند. البته ارسال غذا به فضا هم کلي هزينه دارد و اين‌كار بايد به دقت انجام شود که مواد غذايي خراب نشوند.

تا چند سال پيش تنوع غذاهاي فضايي بسيار محدود بود، اما الآن فضانوردان خوشحال‌ترند، چون در فضا هم مي‌توانند چيزهايي مشابه برخي از مواد غذايي روي زمين پيدا كنند.

 

دوچرخه شماره ۸۸۳

درازکشيدن و خوابيدن در فضا کار راحتي نيست و معمولاً فضانوردان ِ تازه وارد مدتي با اين موضوع مشکل دارند. اول اين‌که شب به معني آن‌چه روي زمين داريم، فرق دارد؛ چون خورشيد در روز بارها و بارها طلوع و غروب مي‌کند.

ديگر اين‌كه در جايي‌كه جاذبه‌  صفر است بايد خودتان را به کيسه‌ي ‌خواب ببنديد و سوم، بي‌آن‌كه دست خودتان باشد،گاهي سرتان روي بالش تکان مي‌خورد و مانع خواب آرام مي‌شود!

 

دوچرخه شماره ۸۸۳

با پيشرفت فناوري و همه‌گير شدن آن، امروزه اطلاعات بيشتري از زندگي روزمره‌ي فضانوردان داريم. اين‌که مثلاً اوقات بيکاري‌شان را به چه کاري مي‌گذرانند. از ساز‌زدن و کتاب‌خواندن گرفته تا سرک‌کشيدن در شبکه‌هاي اجتماعي.

 

دوچرخه شماره ۸۸۳

از اين‌جا تصاوير زيادي گرفته شده و فضانوردان زيادي براي تماشاي زمين و آسمان، در شبانه‌روز لحظه‌هايي را کنار اين پنجره‌ها به سر مي‌برند و از اين لحظه‌ها حتي عکاسي هم مي‌کنند.

اگر با ديدن زمين دلتان بگيرد، مي‌توانيد گريه بکنيد، اما انتظار نداشته باشيد اشک روي گونه‌هايتان جاري شود. شايد با ديدن قطرات اشکتان در هوا، دلتنگي يادتان رفت و خنديديد!

 

دوچرخه شماره ۸۸۳

در فضا هم بايد ورزش کرد. تغييراتي که شرايط بي‌وزني روي بدن فضانوردان مي‌گذارد، زياد است و فضانوردان بايد هرروز تحرک داشته باشند تا دچار ضعف عضلاني و مشکلات ديگر نشوند.

جالب است بدانيد که فضانوردان پس از بازگشت به زمين تا مدتي مشکل خواهند داشت و بايد تمرين‌هاي گوناگوني براي بهبود وضعيتشان انجام دهند.

 

دوچرخه شماره ۸۸۳

تحقيق، يکي از مهم‌ترين کارهاي فضانوردان است. قبل از حرکت به سمت ايستگاه، هر فضانورد وظايف و موضوعاتي را که بايد روي آن‌ها تحقيق کند مي‌داند و در مأموريتش روي آن‌ها متمرکز مي‌شود. از تحقيق روي بدن انسان، جانوران و گياهان گرفته تا موضوعات فضايي و ديگر ماهواره‌ها و سياره‌ها.

کد خبر 375871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha