آوا زمانی: بعضی‌هایشان ما را به فکر فرو می‌برند و برخی می‌خندانند. برخی برایمان عجیب هستند و برخی هم امیدوارمان می‌کنند. همه‌ی این‌ها مدیون دنیای علم و فناوری است که هرلحظه و هرساعت برایمان اتفاق جدیدی را رقم می‌زنند.

دوچرخه شماره ۸۸۵

  • پاك کردن خاطرات تلخ

حافظه‌ی انسان از آن‌چیزهای اسرارآمیزی است که حالاحالاها بشر باید درباره‌ی آن تحقیق کند و بفهمد چه‌طور این‌همه اطلاعات را در خودش جای داده است. به‌تازگی خبری منتشر شده که دریچه‌ی تازه‌ای را درباره‌ی دسترسی به خاطرات تلخ انسان باز می‌کند.

یعنی ممکن است در آینده‌ی نزدیک به جایی برسیم که بتوانیم خاطراتی را که دوست نداریم، بدون آسیب به خاطرات خوبمان، پاک کنیم و از شرشان راحت شویم!

 

دوچرخه شماره ۸۸۵

  • خداحافظی با آمپول

تزریق با آمپول از ترس‌های خیلی آدم‌هاست ولی به‌دلیل واردشدن مستقیم دارو به خون، تا الآن جایگزین بهتری نداشته است. دانشمندان از اختراع چسبی خبر دادند که در تماس با پوست، مواد آن به بدن منتقل می‌شود.

البته این چسب در حال‌حاضر تنها برای واکسن آنفولانزا کاربرد دارد. گفته می‌شود استفاده از این چسب آن‌قدر راحت است که خود فرد به‌راحتی آن را روی پوست می‌زند و مواد از طریق سوزن‌های بسیار ریز آن، وارد بدن می‌شود.

 

دوچرخه شماره ۸۸۵

  • راه برو، برق تولید کن!

در لندن خیابانی وجود دارد که با راه‌رفتن روی آن برق تولید می‌شود. در این خیابان با تماس و فشار پای عابران به مولدهای الکتریکی، برق تولید می‌شود. یعنی انرژی جنبشی به انرژي الكتريكي تبدیل می‌شود.

از برق تولیدشده برای روشنایی لامپ‌های خیابان و پخش صدای پرنده‌ها در فضای عمومی و... استفاده می‌شود. ایده‌ای عالی است، نه؟

 

دوچرخه شماره ۸۸۵

  • بو کنید تا چاق شوید!

دانشمندان به یک نتیجه‌ی عجیب و جالب درباره‌ی غذاخوردن رسیده‌اند؛ این‌که بوکردن غذا باعث چاق‌شدن می‌شود! آن هم نه به‌خاطر این‌که با بوکردن غذا بیش‌تر غذا می‌خورید، بلکه به‌خاطر این‌که کالری بیش‌تری در بدن شما ذخیره می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه برکلی کالیفرنیا با آزمایش روی تعدادی موش دریافتند بین بوکردن غذا، حفظ کالری و چاق‌شدن رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد.

 

دوچرخه شماره ۸۸۵

  • مرمت با علم

تعمیر و مرمت آثار باستانی کار حساسی است. چون هم باید بسیار مراقب آن اثر باشی و هم باید آن را نزدیک‌ترین به چیزی که بوده درست کنی. این‌جاست که علم شیمی و مواد به کار می‌آید تا همه‌چیز به بهترین شکل پیش برود.

در مرمت کلیسای جامع پیزا در ایتالیا که از چهار سال پیش آغاز شده، از فناوری‌های جدیدی مثل استحکام‌بخشی سنگ‌ها با تزریق محصولاتی خاص استفاده می‌شود. در این روش از فناوری نانو بهره‌ گرفته شده است.

 

دوچرخه شماره ۸۸۵

  • سفر به عطارد

گفته می‌شود عطارد یکی از سیاره‌هایی است که دانش انسان درباره‌‌ي آن در مقایسه با سیاره‌هاي دیگر منظومه‌ی شمسی کم‌تر است. برای همین قرار است سال آینده فضاپیمایی راهی کوچک‌ترین سیاره‌ی منظومه‌مان شود. این سفر حدود هفت سال طول می‌کشد.

عطارد نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است و سطح آن پر از چاله‌ها و آتش‌فشان‌های قدیمی است. ساخت بپی‌کلمبو حدود 10سال طول کشیده و تحمل توانایی پرتوهای مستقیم خورشید را دارد. دمایی که در آن سرب ذوب می‌شود!

کد خبر 376798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha