همشهری آنلاین: آزمایشگاه فضایی تیانگانگ ۱ زمانی که در سال ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شد قرار بود به نمادی از رشد و پیشرفت چین تبدیل شود، اما این ایستگاه تا دو ماه دیگر به زمین سقوط خواهد کرد تا علاوه بر خطری که می‌تواند برای انسان‌ها به دنبال داشته باشد، انرژی چینی‌ها برای تبدیل شدن به ابرقدرتی فضایی را نیز کاهش دهد.

چین

براساس گزارش CNN، انتظار مي‌رود اين آزمايشگاه مدارگرد تا پايان ماه مارس 2018 به زمين سقوط كند. با اين‌همه متخصصان معتقدند خطر اين سقوط براي انسان‌ها بسيار كم است زيرا احتمال برخورد بقاياي اين آزمايشگاه با انسان‌هاي روي زمين يك در تريليارد است.

در ممكن‌ترين سناريوي موجود، بيشتر بخش‌هاي اين آزمايشگاه در اتمسفر زمين و برفراز اقيانوس خواهد سوخت و مابقي آن نيز به درون آب سقوط خواهد كرد. در بدترين سناريو نيز تيانگانگ 1 روي منطقه‌اي پرجمعيت سقوط كرده و چند تكه از آن با زمين برخورد خواهند كرد كه اين نيز تنها مقداري خسارت مالي به جا خواهد گذاشت.

تيانگانگ 1 به معني كاخ بهشتي، آزمايشگاهي 8.5 تني است كه در سپتامبر 2011 به فضا پرتاب شد. قرار بود اين آزمايشگاه به همراه قل ديگرش تيانگانگ 2 كه در سال 2016 پرتاب شد، نمونه نهايي هدف بزرگتر چيني‌ها باشند، ايستگاه فضايي 20 تني كه قرار است در سال 2022 به فضا فرستاده شود.

تيانگانگ 1 آخرين بار در سال 2013 مورد استفاده فضانوردان چيني قرار گرفت. قرار براين بود كه اين آزمايشگاه غيرفعال شده و به صورت كنترل شده به زمين بازگردانده شود اما در 16 مارس 2016 اين آزمايشگاه مدارگرد از كار افتاد، به احتمال زياد به دليل اتمام سوخت، و اكنون با سرعت درحال سقوط به سوي زمين است. تنها خطري كه از سوي اين آزمايشگاه مردم را تهديد مي‌كند، مابقي سوختي است كه ممكن است در بقاياي مخزن سوخت آن باقي بماند. اين سوخت سي است و استنشاق گاز آن مي‌تواند سلامت افراد را به خطر بياندازد.

اگرچه پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهند اين آزايشگاه در ماه مارس به زمين خواهد رسيد،‌اما شرايط اقليمي فضايي،‌نظير شعله‌هاي خورشيدي پيش‌بيني زمان دقيق برخورد آن با زمين را دشوار مي‌سازد.

کد خبر 394669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha