همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد، دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا 24 ماه جاری میلادی (شنبه سوم آذر) در این کشور برگزار می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الجزیره قطر، هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق گفت عراق 24 ماه جاری میلادی میزبان دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا درباره امنیت عراق خواهد بود.

وزیر امور خارجه عراق ادامه این گفت‌‌‌‌وگوها را برای بهبود اوضاع امنیتی عراق بسیار مهم ارزیابی کرد.

زیباری پیش از این اعلام کرده بود، گفت‌وگوهای سه‌جانبه ایران و آمریکا و عراق احتمالاً در هفته آخر ماه جاری میلادی در بغداد برگزار می‌شود.

تا کنون سه دور نشست سه‌جانبه میان ایران، عراق و آمریکا در بغداد برگزار شد که دو دور این نشست در سطح سفرا برگزار شد و یک دور آن در سطح کارشناسی.

در نشست دور اول که 28 ماه می (7خرداد) برگزار شد مقامات عنوان کردند مباحث تنها بر اوضاع امنیتی در عراق متمرکز است و به دیگر مسایل موجود میان تهران و واشنگتن نمی‌پردازد. نشست ماه می موفقیت چندانی به همراه نداشت و طرفین بر مواضع پیشین خود تأکید ورزیدند. در گفت‌وگوی سه‌جانبه ماه می حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد وظایف آمریکایی‌ها در عراق را گوشزد و مواضع جمهوری اسلامی ایران را برای حل مشکلات عراق را تشریح کرد. در این دیدار ایران پیشنهاد برگزاری نشست دوم و تشکیل مکانیسم امنیتی سه جانبه با حضور آمریکا، عراق و ایران را مطرح کرد.

دور دوم گفت‌وگوی سه جانبه ایران و آمریکا و عراق درباره امنیت این کشور روز سه شنبه دوم مرداد ماه سال جاری (24ژولای) در منطقه به شدت حفاظت شده الخضراء بغداد برگزار شد. نمایندگی آمریکا را در این نشست رایان کراکر و نمایندگی ایران را حسن کاظمی قمی برعهده داشت. در این نشست مقامات عراقی نیز حضور داشتند. در این نشست درباره تشکیل کمیته سه جانبه ایرانی ـ آمریکایی ـ عراقی توافق شد.

دور سوم نشست سه جانبه ایران، آمریکا و عراق دوشنبه 15مرداد در دفتر نوری المالکی نخست وزیر عراق در منطقه حفاظت شده الخضراء در سطح کارشناسی برگزار شد. ریاست این هیئت آمریکایی در این نشست را خانم مارکی ریس مشاور وزیر در امور نظامی و سیاسی بر عهده داشت و حسین عبداللهیان معاون رئیس هیئت ایرانی را در این نشست بر عهده داشت.

کد خبر 37232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز