یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیدعبدالعزیز حکیم پس از دیدار با رایس اعلام کرد: مذاکرات سه جانبه بین بغداد، واشنگتن و تهران طی روزهای آینده آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نوشته‌ روزنامه‌ الصباح، چاپ بغداد، سیدعبدالعزیزحکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، پس از دیدار با کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه‌ آمریکا و تعدادی از معاونانش در واشنگتن اظهار داشت: تهران نقش مثبتی را در بهبود اوضاع امنیتی عراق ایفا می‌کند. وی افزود: دور چهارم مذاکرات سه جانبه بین ایران و عراق و آمریکا طی روزهای آینده برگزار می‌شود.

حکیم تاکید کرد که وزیر امور خارجه‌ آمریکا را در جریان مدارکی قرار داده که ثابت می‌کند ایران نقش مثبتی را در بهبود امنیت عراق ایفا می‌کند. وی همچنین تاکید کرد که در این دیدار در خصوص آخرین تحولات عراق و پرونده‌های مهمی همچون موضوعاتی امنیتی، آشتی ملی، بازسازی عراق و روابط با کشورهای همجوار گفت‌وگو کرده است.

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق علت بهبود اوضاع امنیتی در عراق و بسیاری از استانهای این کشور را اعتماد به مردم و حل مشکلات امنیتی دانسته و افزود: این مساله یکی از دستاوردهای بزرگی است که دولت عراق طی سال گذشته رقم زده است. وی عنوان داشت: من از همان ابتدا همکاری مردم عراق به ویژه عشایر را در خصوص پرونده‌های امنیتی مفید و موثر می‌دانستم.

سایت اینترنتی مجلس اعلای اسلامی عراق نیز اعلام کرد: سیدعبدالعزیز حکیم در دیدار با رایس بر ضرورت خروج عراق از منشور هفتم سازمان ملل متحد و بازگرداندن کامل حاکمیت این کشور تاکید کرده است.

بر اساس این گزارش، در این دیدار علاوه بر رایس و معاونانش، تعدادی از شخصیتهای پارلمانی و دولتی عراق و تعدادی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق حضور داشتند.

سیدعبدالعزیز حکیم همچنین در دیداری دیگر با رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا، در خصوص پرونده‌ امنیتی عراق و تحولات بزرگ به وجود آمده در این کشور در زمینه‌ی امنیتی، کاهش خشونت‌ها گفت‌وگو کرد. طرفین همچنین راهکارهای موجود جهت حفظ ثبات و امنیت در عراق را بررسی کردند. در این دیدار، نقش گروه‌های مردمی از جمله شوراهای بیداری عشایر در حفظ امنیت کشور نیز بررسی شد.

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق همچنین بر ضرورت ارتباط مداوم و مستقیم این تشکیلات با دولت عراق تاکید کرد. وی تکمیل، تجهیز و آموزش ارتش عراق را جهت آمادگی این ارتش برای پذیرش مسوولیتهای ملی مهم و ضروری دانست.

کد خبر 38120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز