همشهری آنلاین: وزیران کشور کشورهای همجوار عراق در پایان چهارمین نشست شان در کویت بر اهمیت هماهنگی و همکاری‌های امنیتی بین عراق و کشورهای همسایه‌ جهت سرکوب تروریسم تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور به نقل از خبرگزاری کویت،‌ وزیران کشور همسایه‌ عراق در بیانیه‌ی پایانی چهارمین نشست خود در کویت اتخاذ تدابیر لازم از سوی کشورهای همسایه‌ی عراق و هماهنگی این اقدامات با دولت بغداد را جهت مبارزه با تروریسم و سرکوب گروه‌های تروریستی و حمایت از دولت عراق جهت تحکیم امنیت و ثبات این کشور ضروری دانستند.

وزیران کشورهمسایه عراق تاکید کردند که این همکاری‌ها و هماهنگی‌های امنیتی به صورت دو جانبه و گروهی باید با استناد به پروتوکل امنیتی صورت گیرد.
 
در بیانیه پایانی این نشست، آن دسته از کشورهایی که پروتوکل همکاری‌های امنیتی در نشست قبلی وزیران کشور همجوار عراق را امضا نکرده بودند این پروتوکل را امضا کردند.

وزیران کشورهمسایه عراق سرکوب گروه‌های تروریستی را به دلیل خطر این گروه‌ها برای امنیت و ثبات عراق و همسایگانش ضروری دانسته و تحکیم همکاری‌های فعال بین کشورهای همسایه عراق، اتخاذ تدابیر لازم جهت مراقبت از مرزها و گذرگاه‌های مرزی مشترک و جلوگیری از ورود غیر قانونی تروریست‌ها و سلاح به عراق را خواستار شدند.
 
شرکت کنندگان در این نشست همچنین حمایت از کمیته‌ی مقدماتی برگزاری این نشست را به منظور پیگیری نشست‌های وزیران کشور همسایه‌ی عراق و هماهنگی و تماس مداوم با کشورهای مذکور خواستار شدند.
 
وزیران کشور همسایه عراق در این بیانیه هم چنین بر ضرورت ارایه‌ی کمک‌های لازم به نیروهای پلیس عراق جهت آموزش و یا درمان مجروحان آنها در جریان حملات تروریستی تاکید کردند.
 
در این بیانیه همچنین بر حمایت از تلاش‌های دولت عراق جهت ایجاد تسریع در روند آشتی ملی بین اقشار مختلف مردم عراق و مشارکت گسترده‌ی نمایندگان آنها در روند سیاسی این کشور با توجه به تاثیر مثبت این امر بر اوضاع امنیتی عراق تاکید شده است.

وزیران کشور همسایه‌ عراق در بیانیه‌ی پایانی خود همچنین تداوم ایفای نقش مثبت کشورهای همسایه‌ عراق از دولت بغداد، تحقق ثبات و امنیت در این کشور و تحکیم نقش این کشور به عنوان یک عضو فعال در جامعه‌ی بین‌المللی را خواستار شدند.

شرکت کنندگان در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت حفظ وحدت و ثبات ارضی و حاکمیت و استقلال سیاسی عراق و هم چنین پایبندی کشورهای همجوار به اصل عدم مداخله در امور داخلی، ایجاد روابط قدرتمند با عراق را بر اساس معیارها و قوانین بین‌المللی خواستار شدند.
وزیران کشور همسایه‌ عراق تمامی اقدامات تروریستی علیه مردم بی‌گناه عراق و نیروهای پلیس و امنیتی این کشور را محکوم کردند.

در بیانیه‌ پایانی این نشست همچنین حمله‌ روز یکشنبه‌ شورشیان حزب کارگران کردستان ترکیه علیه نیروهای ترکیه محکوم شد.

وزیران کشور همسایه‌ عراق هم چنین از دولت کویت به دلیل میزبانی این نشست تقدیر کرده و از پیشنهاد عبدالفائز، وزیر کشور اردن مبنی بر میزبانی عمان برای نشست پنجم وزیران کشور همسایه‌ی عراق استقبال کردند.

وزیر کشور اردن نیز طی اظهاراتی در این نشست همکاری‌های دو جانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی را برای کمک به عراقی‌ها جهت خروج این کشور از بحران موجود خواستار شد.

وی امنیت و ثبات عراق را به نفع تمامی کشورهای همسایه عراق دانسته و بر ضرورت استفاده از فرصت‌های موجود جهت دستیابی به بهترین راه‌کارها برای همکاری و هماهنگی بیشتر با دولت عراق تاکید کرد.

"الفائز" تاکید کرد: تروریسم در عراق تنها این کشور را تهدید نمی‌کند بلکه دیگر کشورها از جمله اردن نیز تاوان سنگینی را در این خصوص پرداخت کرده‌اند لذا دولت اردن ضمن تاکید بر سیاست مخالفت همه جانبه‌اش با تروریسم و حضور هر یک از گروه‌های تروریستی در خاک این کشور افزایش همکاری‌ها جهت ریشه‌کنی این پدیده‌ی‌ شوم را خواستار است.

چهارمین نشست وزیران کشور همسایه‌ی عراق با حضور وزیران کشور کویت‌، ایران، عراق، عربستان، اردن، سوریه، ترکیه و مصر و بحرین برگزار شد.

کد خبر 34825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز