جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

خبر > هر‌ روز آن‌ها را می‌بینیم. با صورت‌هایی که شادابی‌شان را در غبار خیابان‌ها با تغذیه‌ی بد با سردی و گرمی هوا از دست داده‌اند. کوچک‌اند اما دارند دستفروشی می‌کنند.

كوچك‌اند اما بايد شيشه‌هاي ماشين را تميز كنند و پول بگيرند. كوچك‌اند و هزار آسيب به تن و روانشان رسيده است. عده‌اي از آن‌ها پدر و مادر و خانواده دارند، اما به‌خاطر مشكلات اقتصادي به خيابان مي‌آيند تا نان درآوردند و نان‌آور خانواده شوند. نان از تحصيل مهم‌تر است، پس تحصيل را فراموش مي‌كنند. عده‌اي را آدم‌هاي بي‌وجدان اجير كرده‌اند مثل برده‌ها...

آن‌ها بايد پولي را كه در مي‌آورند به جيب آدمي ديگر بريزند. اين‌روزها شهر ما پر از اين كودكان است. به‌خاطر همين، طرح جهاد مهرباني در شهرداري تهران آغاز شده است. شناسايي كودكان كار و بازمانده از تحصيل و فراهم كردن و امكان تحصيل و حرفه‌آموزي براي اين گروه، هدف اين برنامه است.

طبق آمارهاي ارائه‌شده، ۱۵‌هزار کودک بازمانده از تحصیل در شهر تهران حضور دارند. بهزاد تیمورپور، مدیرآفرینش و اجرای سازمان فرهنگی‌هنری شهرداري تهران به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «در اين طرح جهادي، داوطلبان مي‌توانند با كمك مالي يا اختصاص وقت براي آموزش‌دادن به اين كودكان در اجراي اين طرح شركت كنند.

اين طرح با معرفي كودكان كار و بازمانده از تحصيل شروع مي‌شود. كساني كه اين كودكان را مي‌شناسند مي‌توانند به مراكز فرهنگي‌هنري شهر تهران مراجعه كنند و آنان را معرفي كنند.

شهروندان می‌توانند با مراجعه‌ي حضوری به ستاد سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران (میدان ولی‌عصرعج، بلوار کشاورز، نبش خیابان دائمی)، نزديك‌ترين فرهنگ‌سرا به محل سکونت، ایستگاه‌های برگزیده‌ي مترو و یا مراجعه به پایگاه www.jahadiam.ir در این طرح ثبت‌نام کنند.»

مدیر آفرینش و اجرای سازمان فرهنگی‌هنری شهرداري مي‌گويد: «در اين طرح، علاوه بر آموزش كودكان سعي خواهيم كرد كه حرفه‌اي به آن‌ها آموزش بدهيم.» 

او در پاسخ به اين سؤال كه اين آموزش‌ها در كجا انجام مي‌شود مي‌گويد: «سال‌هاست گروه‌هاي مردم‌نهاد به آموزش و كمك به كودكان بازمانده از تحصيل مي‌پردازند، از اين امكانات استفاده خواهد شد. هم‌چنين مراكز شهرداري تهران هم مكان‌هايي براي آموزش اين كودكان در نظر گرفته‌اند.» 

تيمورپور به اوضاع بد اقتصادي اين افراد اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «اوضاع بد اقتصادي بعضي خانواده‌ها باعث شده، عده‌اي براي نان‌آوري از كودكان خود بهره بگيرند كه اين كودكان ديگر فرصت ادامه‌ي تحصيل نخواهند داشت. اما بعضي از اين كودكان به‌نوعي در سيطره‌ي گروه‌هايي هستند كه از آن‌ها براي كار سوءاستفاده مي‌كنند.

به هرحال در اين طرح راهكارهايي براي ادامه‌ي تحصيل اين كودكان در نظر گرفته شده است. اين طرح اگر با موفقيت انجام شود مي‌تواند علاوه بر تهران در شهرهاي ديگر كشور هم به‌اجرا درآيد.»

کد خبر 352762

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha