خبر > ۳۰۰میلیون کودک در جهان و ۱۱/۵میلیون کودک ایرانی در هوای آلوده نفس می‌کشند. این آماری است که شرکت کنترل کیفیت هوا منتشر کرده‌است.

کاریکاتور: رسول آذرگون/ خبرگزاری فارس

به گزارش شركت كنترل كيفيت هواي تهران، مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ايران اعلام كرده كه 30‌درصد جمعيت كشور را كودكان تشكيل مي‌دهند.

اين عدد در ميان شهرهاي بزرگ كشور با جمعيت 38ميليون نفري كه با آلودگي هوا دست و پنجه نرم مي‌كنند، به 11/5ميليون نفر مي‌‌رسد. هواي تهران در آبان‌ماه در اوج آلودگي بود؛ اما ما درباره‌ي آلودگي هوا چه مي‌كنيم؟

داريوش صفري، مدير روابط‌عمومي اداره‌ي كل سلامت شهرداري تهران به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد:

«‌ما در تهران حدود 354 خانه‌ي سلامت داريم و در كل سال، آموزش‌هاي مختلفي درباره‌ي آلودگي هوا به شهروندان مي‌دهيم؛ اين‌كه شهروندان چه بكنند و چه تغذيه‌اي داشته باشند. در هرمنطقه هم به‌طور خاص به كودكان و نوجوانان آموزش داده مي‌شود.»

ذرات 2/5ميكروني و ابرهاي سياه كل شهر را احاطه كرده‌اند. شهروندان هم با اين‌كه مي‌دانند هوا چه قدر آلوده ‌است، باز از خودروهاي شخصي استفاده مي‌كنند؛ و اين درحالي‌است كه كودكان بيش‌ترين آسيب را مي‌بينند. زيرا لایه‌ي سلولی داخل سیستم تنفسی کودکان بسیار نفوذپذیرتر از بزرگ‌سالان است.

تعداد دم و بازدم در کودکان، دوبرابر بیش‌تر از بزرگ‌سالان است و هم‌چنين سیستم ایمنی بدن کودکان در حال تکامل بوده و درمقابل آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر است.

مهندس گلی، دبیر کارگروه سازمان‌های مردم نهاد كشور مي‌گويد: «براي اطلاع‌رساني به شهروندان تهراني  ظرف این مدت، چند برنامه درمناطق مختلف شهر داشته‌ایم. آموزش به کودکان و نوجوانان هم یکی از برنامه‌های ماست.

در روز هوای پاک؛ يعني 29 دی، در یکی از مناطق تهران هم برنامه‌ي مفصلي را با اجرای نمايش‌هاي عروسکی و برنامه‌های متنوع برگزار مي‌كنيم و به‌نوعی می‌خواهیم در اين برنامه، درباره‌ی وضعیت آلودگی هوا اطلاع‌رسانی بيش‌تري کنیم.»

او ادامه مي‌دهد: « به هرحال در وضعیت حاد آلودگی هوا، کودکان و نوجوانان باید نکته‌هایی را بدانند؛ مثل این‌که بالا رفتن ذرات 2/5میکرون، تأثیر بيش‌تري روي سلامت آن‌ها و سالمندان خواهد گذاشت.

هم‌چنين بچه‌ها بايد بدانند كه انجام فعالیت‌های بدنی زیاد، ورزش‌کردن و بازی‌های پرتحرک در هوای آزاد برای آن‌ها خطرناک است.

ورزش و تحرک باعث می‌شود تنفس بیش‌تر شود و این ذرات بیش‌تر در بدن تأثیر بگذارند. بچه‌ها در روزهاي آلوده، بايد بیش‌تر در فضاهای بسته مثل خانه باشند و کم‌تر به فضای باز بروند.»

 او  مي‌گويد: «در اين‌روزها مصرف شیر بسیار مفید است، زيرا شیر در دفع این مواد آلوده به بدن ما کمک مي‌کند.»

دبير كار‌گروه سازمان‌هاي مردم نهاد كشور مي‌گويد: «بحث آلودگی هوا بحثي فرهنگی است. اگر هرکدام از ما سعی کنیم در روزهای آلوده از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنیم و سوار خودرو شخصی خود نشویم به کم‌تر‌شدن آلودگی هوا کمک زيادي کرده‌ایم.

حتي کودکان و نوجوانان هم می‌توانند نقش مهمی در این امر داشته باشند و به بزرگ‌ترها توصیه کنند در روزهای آلوده کم‌تر از خودروهای شخصی استفاده کنند.»

کد خبر 353393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha