خبر > حالشان خوبِ خوب است. شعر می‌خوانند، قصه می‌گویند، موسیقی می‌نوازند و از ته دل می‌خندند. آن‌قدر فعال و پر ‌انرژی‌اند که محال است یک‌لحظه هم از ذهنمان بگذرد که باید به آن‌ها ترحم کرد.

عکس: محمود اعتمادى

این را خودشان می‌گویند و می‌خواهند به آن‌ها هم مثل دیگر کودکان و نوجوانان نگاه شود.

 آن‌ها بیش‌تر از هرحسی، نیاز به حمایت دارند تا مانند هم‌سالانشان استعداد‌هايشان را شکوفا كنند.

به‌مناسبت روز جهاني معلولان (13 آذر)، جشنی با عنوان «بر بال پروانه‌ها» در مراکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور برگزار شد. مركز آفرينش‌هاي فرهنگي‌هنري كانون پرورش فكري (خيابان حجاب) در شهر تهران هم يكي از ميزبان‌هاي اين جشن بود.

در اين مراسم علیرضا حاجیان‌زاده، مدیر‌عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هدف از برگزاری این جشن را افتتاح 39 مرکز فراگیر در استان‌های کشور اعلام کرد و گفت: «برخی از این افراد از انسان‌های عادی با ‌استعداد‌تر هستند. این‌ها انسان‌هایی با نیاز‌های ویژه هستند و نباید آن‌ها را معلول خواند.»

هم‌چنین مجید قدمی، رئیس سازمان آموزش ‌و ‌پرورش استثنایی كشور که سال‌ها معلم کودکان ناشنوا هم بوده است گفت: «هدف از آموزش دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه در كنار ديگر دانش آموزان در مدارس و مراکز کانون، آمادگی آن‌ها برای زندگی در جامعه است. تحصیل اين دانش‌آموزان در کنار دانش‌آموزان عادی نیاز به فضایی صمیمی دارد که ما در جشن امروز شاهد آن بودیم.»

او ادامه داد: «نزدیک به 10درصد جمعیت هرجامعه‌ای را افراد با نیاز‌های ویژه تشکیل می‌دهند که با توجه به جمعیت ایران این تعداد به هفت تا هشت میلیون نفر می‌رسد.»

قدمی به وضعیت تحصیل این دانش‌آموزان هم اشاره كرد و گفت: «در کنار 73هزار دانش‌آموز با نيازهاي ويژه که در مدارس استثنایی درس می‌خوانند، 52هزار دانش‌آموز نیز که محدودیت بینایی، شنوایی و جسمی‌حرکتی دارند در کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل می‌کنند. تمام تلاش‌ها بر این است كه روزی بچه‌های معلول ذهنی هم بتوانند در کنار دانش‌آموزان عادی درس بخوانند.»

او درباره‌ي این رویکرد توضیح داد: «عادی‌سازی به‌جای جدا‌سازی، یک رویکرد جهانی است و نشان از سلامت آموزش‌ و ‌پرورش دارد.»

سرود «سرزمین من» با اجراي گروه سرود مرکز 20 كانون پرورش فكري، اجرای نمایش عروسکی «نمکی بلا و دیو ناقلا» از مرکز 24، دکلمه، مشاعره، موسیقی زنده و پخش کلیپ از برنامه‌های متنوع این جشن بود.

نکته‌ی جالب‌توجه در این جشن، اجرای برنامه‌ها با همكاري کودکان و نوجوانان با نيازهاي ويژه و بچه‌هاي عادی بود که نشانه‌ی دوستی صمیمانه‌ی آن‌ها است.

در پایان اين مراسم از 14 عنوان کتاب کودک به خط بریل رونمایی شد كه انتشارات کانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آن‌ها را منتشر كرده ‌است.

خوب است بدانیم انتشارات کانون پرورش فكري تاکنون بیش از 150 کتاب به خط بریل برای کودکان و نوجوانان نابينا منتشر کرده است.

گفتني است در این جشن مجریان برنامه‌هاي کودک، ورزشکاران و هنرمندان سینما، تلویزیون و تئاتر هم حضور داشتند و اجرای اين جشن بر عهده‌ی مجید قناد‌ (عمو‌قناد) بود.

کد خبر 354701

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha