یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

همشهری‌‌آنلاین: مراسم گرامی‌داشت فرود گرگین‌پور هنرمند و موسیقی‌پژوه و معمار موسیقی نوین ایل قشقایی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران در ابتدای این مراسم ویدیویی برای معرفی فرود گرگین پور، دستاوردها و آثار او پخش شد و در ادامه ، سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران ضمن خوش آمدگویی به حاضران با اشاره به اهمیت و جایگاه فرهنگ بومی در فرهنگ ملی ایران گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز پاسداشت فرهنگ و هنر به ویژه فرهنگ بومی به عنوان آبشخور فرهنگ ملی است. آنچه یک تفکر و اندیشه را جهانی می‌کند، ابتدا بومی بودن آن است و ما در بسیاری از آثار فرهنگی جهان این ارتباط را به وضوح می‌بینیم. آنچه توانست "کلیدر" محمود دولت‌آبادی را جهانی کند خاستگاه و شکل داستان آن بود، این‌ها در مرزهای سیاسی نمی‌گنجد.

وی در ادامه تصریح کرد: توجه به موسیقی نواحی نیز بخشی از سیاست‌های جدی فرهنگسرای نیاوران به شمار می‌رود. امروز برای تجلیل از استاد فرود گرگین پور گرد هم جمع شده‌ایم که در واقع معمار موسیقی نوین ایل قشقایی به شمار می‌رود. این هنرمند صاحب نام هنرمندان با استعداد موسیقی قشقایی را به ایران معرفی کرده است.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با تجلیل از مقام هنری فرود گرگین پور تصریح کرد:فرود یکی از ستاره های درخشان آسمان هنر ایران است که با همه‌ی امکاناتی که توانست فراهم کند، میراث ملی، فرهنگی قوم و ملت خودش را عرضه کرد. او از این منظر قابل تقدیر است و خوشحالیم که امروز شاهد تجلیل از این هنرمند در فرهنگسرای نیاوران هستیم.

مرادخانی - با بیان اینکه از اوایل سال ٦٩، زمانی که مسئولیت مرکز موسیقی وزارت ارشاد را به عهده داشته، با گرگین پور آشنا شده است، گفت:از همان دوران به دلیل وضعیت جسمانی، حرکت برای گرگین پور سخت بود اما همسرش (افسانه جهانگیری) همواره یاور او بود و من فکر می‌کنم امروز بیش از هرکس باید او را تشویق کرد.

مرادخانی همچنین به این اشاره کرد که گرگین پور در جمع آوری آثار موسیقی نواحی کشور نقش به سزایی داشته است.
او در پایان سخنانش بیان کرد: تا هنرمندان زنده هستند باید از آن ها تقدیر و قدردانی کنیم بعد از آن دیگر سودی ندارد. برای خیلی ها دیر به این صرافت افتادیم اما امیدواریم برای دیگر هنرمندان این کار را انجام دهیم و انگیزه بیشتری را در آن ها زنده کنیم.

سپس جواد مجابی  نویسنده، نقاش و طنز پرداز پشت تریبون قرار گرفت. او گرگین پور را در عرصه موسیقی بومی، اثر گذار دانست.

او با بیان اینکه گرگین پور به نو کردن موسیقی مقامی و حماسی پرداخت، اظهار کرد: برادران گرگین پور توانستند موسیقی حماسی قشقایی را تجدید حیات کنند. بسیاری از بخش های موسیقی قشقایی حاصل رنج ایلات و دارای اندکی مویه و اندوه بود اما فرود به بخش حماسی، بیدار تشدید کننده آن ها توجه کرده بود.

این نویسنده ادامه داد:این توجه، به فضای انقلابی آن روزها و نیز آینده نگری برادران گرگین پور برای کمک به روحیه سازنده ملت برمی گردد.

در ادامه مراسم صبا و کاوه فرزندان فرود گرگین پور با پیانو و تنبک به اجرای موسیقی پرداختند.پس از این اجرا صبا گرگین پور پشت تریبون رفت و با بیان خاطراتی از دوران سخت بیماری و نابینایی پدرش سخن گفت.

در بخش دیگر این مراسم ویدیویی با صدای فرود گرگین پور که به بیان روایات ایل قشقایی می پرداخت، پخش شد.

سپس سکینه کیانی (همسر نویسنده بزرگ ایل قشقایی محمد بهمن بیگی) در سخنانی کوتاه اظهار کرد: فرود برادرزاده بهمن بیگی بود و من ٥٠ سال پیش با او آشنا شدم. او هر زمانی به خانه ما می آمد بانواختن موسیقی دلنوازش به ما دلگرمی می‌داد.
او حضور در چنین بزرگداشتی را مایه افتخار دانست.

سپس فرود گرگین پور با همراهی کرنا و نقاره قشقایی به روی سن آمد و از سوی وزارت ارشاد، خانه موسیقی، ایل قشقایی همچنین بنیاد آفرینش های هنری نیاوران مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت. در این بخش لوح ها و هدایایی به این هنرمند اهدا گردید.

در ادامه حسین علیزاده موزیسین نامدار به صحنه آمد و گفت:افتخار می کنم در مورد دوستی صحبت می‌کنم که به ما عشق و زندگی را آموخت. افسانه جهانگیری و فرود گرگین پور از دوران دانشجویی همراه یکدیگر بودند و حس زیبایی بود که می‌دیدم فرود در کنار همسرش نیازی به چشم ندارد.

او اضافه کرد:حدود سی سال پیش بود که من به همراه شجریان و مشکاتیان به ایل قشقایی برای دیدن نور، رنگ و عشق دعوت شدم. از زمانی که پا به این ایل گذاشتم موسیقی برای من دوباره متولد شد. زمانی که از آن سفر بازگشتم فکر می کردم از خواب و خیال بازگشته ام.

علیزاده اظهار کرد: موسیقی قشقایی چنان در من ریشه دوانده است که برای گرفتن الهام و حس فوق‌العاده به آن پناه می برم. خوشبختانه مسیر زندگی من جوری قرار گرفت که با خانواده فرود گرگین پور عجین شدم.

این نوازنده همچینین بیان کرد:صدای افسانه جهانگیری جادویی است که به کندوکاو من در عرصه موسیقی کمک کرد تا گبه را بسازم من با "گبه" فامیل ایل قشقایی شدم. من همچنین برای کنسرتی در خارج از ایران از جهانگیری استفاده کردم و خوشبختانه به صورت آلبوم همانجا منتشر شد.

او با اشاره به لحظه ورود فرود گرگین پور به روی سن گفت:فرود موسیقی را مرتعش می‌کند او از همه ما سرزنده تر و سرافراز تر پا روی صحنه گذاشت، او با موسیقی به دنیایی می رود که متعلق به اوست و ما باید خیلی تلاش کنیم تا به او برسیم.

علیزاده اظهار کرد: دو تن از دوستان من در عرصه موسیقی نابینا هستند اما من از آن دو بیناتر ندیده‌ام.

بخش پایانی مراسم تجلیل از فرود گرگین پور که توسط بنیاد آفرینش های هنری نیاوران برگزار شد، با اجرای گروه قشقایی "شیدا" و با حضور افسانه جهانگیری (همسر این هنرمند) و غلامعلی گرگین‌پور (برادرش) همراه بود.

کد خبر 323546

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha