دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دومین دوره آیین˝سوگ چامه‌ها˝که شامل اجتماع آیینی اصحاب فرهنگ و هنر است در قالب برپایی خیمه‌های مختلف و آیین‌های موسیقایی مناطق مختلف کشور از ۱۳ آبان ماه به مدت ۱۰ شب در محوطه برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

سوگ چامه‌ها

به گزارش سایت انجمن موسیقی ایران، دومین دوره آیین "سوگ چامه‌ها" که شامل اجتماع آیینی اصحاب فرهنگ و هنر است در قالب برپایی خیمه‌های مختلف از 13 آبان ماه به مدت 10 شب در محوطه برج میلاد تهران برگزار خواهد شد و در هر خیمه هنرمندان، آیین‌های مرتبط با عاشورا و عزاداری را انجام خواهند داد.

هر کدام از خیمه‌های برپا شده مرتبط با موضوع برگزاری رویدادهای هنری نامگذاری شده است که شامل خیمه‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای، ساخت پرچم و کتیبه، وسایل و اداوات تعزیه، اجرای تعزیه، نقالی، خیمه کودک (که در آن و کارگاه‌های هنری سفالگری، نقاشی برگزار می‌شود) است.

یکی از ویژه‌برنامه‌های آیین "سوگ چامه‌ها"، تعزیه‌خوانی هنرمندان سینما و تئاتر در خیمه هنرمندان است و از 13 آبان ماه، هر دو شب یکی از هنرمندان سینما یا تئاتر به برج میلاد تهران آمده و به اجرای تعزیه می‌پردازند. نکته قابل‌توجه آنکه رسول نجفیان در این خیمه هر شب نقل موسیقیایی خواهد داشت. این برنامه از 13 تا 22 آبان ماه از ساعت 18:30 تا 20:30 در خیمه هنرمندان برگزار می‌شود.

یکی دیگر از بخش‌های سوگواره خیمه‌ها و نجواها، آشنایی با آیین‌های سوگ اقوام ایرانی است. به این ترتیب که هر شب یکی از اقوام ایرانی در محوطه گذرگاه برج میلاد تهران آیین‌های عزاداری مرتبط با عاشورا شامل "کرب‌زنی"،"کرنا نوازی"،"مشال پلیته"،"دهل‌نوازی"، "فانوس گردانی"، "دمام و سنج"، "شروه‌خوانی"،"گهواره گردانی" و ... را از 13 آبان ماه از ساعت 18 تا 21 اجرا خواهند کرد.

دومین دوره سوگواره خیمه ها و نجواها با برگزاری ویژه‌برنامه‌های مختلف هنری شامل اجرای تئاتر و کنسرت دینی، شب شعر، عزاداری ملل اسلامی، سوگ چامه‌ها و ... از 13 آبان ماه(مقارن با 21 محرم) تا 21 آذرماه در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 312415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha