همشهری آنلاین: محمدرضا درویشی، موزیسین و دبیر هنری دومین جشنواره موسیقی نواحی آیینه‌دار از حضور ۱۲۰ خنیاگر و نوارنده در این جشنواره خبر داد که از ۱۶ تا ۱۹ خرداد در تهران برگرار خواهد شد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا درویشی (دبیر دومین فستیوال موسیقی آیینه‌دار) درباره برگزاری این فستیوال گفت: فستیوال موسیقی آیینه‌دار دومین فصل خود را می‌گذراند که طبق برنامه‌ها قرار بود هر دو سال یک بار توسط بخش خصوصی برگزار شود اما امسال ما 4 ماه زودتر از موعد مقرر این فستیوال را برگزار کردیم.

محمدرضا درویشی ضمن تسلیت به هنرمندان و اهالی موسیقی کشور درباره خلیفه غلام مارگیری گفت: پنجشنبه شب گذشته یکی از بزرگان موسیقی نواحی و دعوت‌شدگان فستیوال بر اثر سکته مغزی درگذشت که من درگذشت ایشان را به جامعه هنری ایران تسلیت می‌گویم. اگرچه فرزند ایشان جایگزین پدر خواهد شد اما هیچکس نمی‌تواند آن شوریدگی و وجد در اجرا را تکرار کند.

او ادامه داد: فستیوال آیینه‌دار اول با حضور 30 هنرمند منطقه جنوب شرقی ایران برگزار شد واین فستیوال که در مطلع آن قرار داریم با حضور 120 هنرمند از سه استانی جنوبی هرمزگان، بوشهر و خوزستان برگزار می‌شود که این حضور گسترده را می‌توان یک جهش کمی و کیفی برای یک جشنواره خصوصی دانست جشنواره‌ای که با سرمایه شخصی برگزار می‌شود و یک ریال از دولت پول نمی‌گیرد در واقع ما جای خالی جشنواره موسیقی نواحی که باید توسط دولت برگزار می‌شد را پر می‌کنیم.

دبیر دومین فستیوال آیینه‌دار درباره سرمایه‌گذاری و حمایت‌های صورت گرفته برای این جشنواره توضیح داد: واژه سرمایه‌گذاری معمولا زمانی به‌کار برده می‌شود که پولی بازگردد اما در این فستیوال سرمایه‌گذاری معنای یک طرفه دارد و به جرات می‌توانم بگویم که اگر حمایت‌های آقای رسول اف و جانفشانی‌های آقای مغازه‌ای وجود نداشت؛ این جشنواره هیچ گاه برگزار نمی‌شد.

محمدرضا درویشی درباره بخش‌های مختلف فستیوال آیینه‌دار بیان کرد: بخش عمده‌ای از موسیقی سه استان ساحلی خلیج فارس را آیین‌های جمعی تشکیل می‌دهند. همین که ما از تعداد 30 به 120 رسیدیم نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از اجراها گروهی است. در واقع یک سوم اجراهای ما تک نفره و یا دو نفره خواهد بود که در این اجراها ما آیین‌نامه‌های زار، مولودخوانی، مشایخ،ایین‌های مخصوص دریانوردان و ... را پوشش می‌دهیم.

وی افزود: در مناطق جنوبی ایران میل به با هم بودن بر میل به تنها بودن غلبه دارد که حاصل شرایط روانی ساحلی‌نشین است ما نیز در این اجراها سعی داریم همین میل به باهم بودن را منتقل کنیم.

او درباره گزینش نوازندگان نواحی گفت: به‌طور کلی تمام فعالیت‌هایی که من در طول 30 سال گذشته داشتم به همراه کارهای آقاییان اردلان و فوزیه مجد 10 درصد کل موسیقی نواحی را هم پوشش نداد و طبیعی است که ما بسیاری از نوازندگان را جا انداخته باشیم. اما در این فستیوال تلاش کردیم با گزینش نوازندگان؛ تمام آیین‌ها را در فستیوال داشته باشیم. هر چند جدا کردن نوازندگان بومی از محل خودشان نوعی نقض غرض است و آوردن آنها به تهران جنبه توریستی پیدا می‌کند. ما مجبوریم که فستیوال را در تالار رودکی برگزار کنیم والبته افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره در تالار وحدت برگزار می‌شود.

درویشی با اشاره به اینکه پوشش اجراها و موسیقی‌های مختلف نواحی نیاز به حمایت و سرمایه گسترده دارد؛ گفت: من 30 سال است که درباره موسیقی نواحی تحقیق می‌کنم و 10 درصد هم از آن را نشناختم این کار نیاز به پول، امکانات، حمایت و مسائل مختلفی دارد که بتوان به سرعت به آن پرداخت. متاسفانه موسیقی نواحی ما به چرخ لنگی افتاده است که تولیدی درونش نمی‌بینیم و بزرگانش را به سرعت از دست می‌دهیم. امیدوارم تا جایی که می‌شود اجراهای این بزرگان را بتوانیم ثبت و ضبط کنیم.

علی مغازه‌ای(دبیر اجرایی فستیوال آیینه‌دار) درباره حضورش در دومین حضور فستیوال آیینعه‌دار بیان کرد: همین که آقای درویشی در این جشنواره حضور دارند برای من بسیار غنیمت است و قطعا بسیار از ایشان می‌آموزم. خوشبختانه تا امروز کارها را به خوبی پیش برده‌ایم و مراحل دومین فستیوال آیینه‌دار طبق برنامه انجام می‌شود. در این فستیوال تنها چیزی که انتظار نداریم بازگشت مالی است و حتی آلبوم‌هایی که از اولین فستیوال تهیه شده بود را برای اینکه شائبه درآمدزایی به وجود نیاید برای فروش آماده نکردیم که این مساله به درخواست شخص آقای رسول‌اف انجام شد.

مغازه‌ای درباره آلبوم‌های ضبط شده توضیح داد: از اجراهای فستیوال اول دو دی وی دی تصویری و 5 سی دی صوتی تهیه شد که در فرصتی مناسب برای مخاطبان ارائه می‌شود. این روزها تنها کاری که می‌توان انجام داد ضبط و ثبت چنین آثاری است تا هنرمندانی که در انزوا می‌میرند؛ آثارشان ماندگار شود.

او ادامه داد: وقتی دیروز برای مراسم تشییع آقای مارگیری رفته بودم؛ دیدم آقای مارگیری چگونه در انزوا و تنهایی تشییع می‌شوند البته شاید این انزوایی خودخواسته باشد اما به هر حال ما آنها را به عنوان هنرمند می‌شناسیم و طبیعتا وقتی می‌گوییم ایران فقط تهران نیست باید حمایتی درست از هویت ایران داشته باشیم.

مغازه‌ای با بیان اینکه موسیقی نواحی حالش نزار است؛ اظهار داشت: ما در شرایطی به سر می‌بریم که حتی فرزندان نوازندگان موسیقی نواحی هم ساز پدرشان را هم دنبال نمی‌کنند در این شرایط تنها کاری که می‌توان کرد صرفا ثبت و ضبط آثار است تا پژوهشگران آینده به بررسی بیشتر این موسیقی‌ها بپردازند.

دبیر اجرایی فستیوال آیینه‌دار درباره روزهای برگزاری این فستیوال گفت: در روز افتتاح فستیوال ما سه سانس 3 بعدازظهر، 6 بعدازظهر و 9 شب را خواهیم داشت که در سانس اول به نوعی افتتاح جشنواره با سخنرانی آقای درویشی و نمایش یک فیلم خواهد بود که در طول سه روز فستیوال که از روز 16 تا 19 خرداد برگزار می‌شود. کارگاه‌هایی نیز برگزار خواهد شد که در کارگاه اول موسیقی شوشتر و دزفول برگزار می‌شود و در کارگاه دوم آقای درویشی موسیقی جنوب ایران را بررسی می‌کنند. اختتامیه جشنواره نیز 19 خرداد در تالار وحدت با اجراهای متعدد و متنوعی همراه خواهد بود که درباره آن روز برگزاری اختتامیه توضیح بیشتری خواهیم داد.

او درباره گروه‌های دعوت شده به فستیوال گفت: گروه‌های متنوعی از سه شهری که گفته شد به این فستیوال دعوت شدند مخصوصا استان هرمزگان با توجه به موسیقی متنوعی که دارد؛ گروه‌های متنوعی را نیز در جشنواره حاضر کرده است.

او درباره آیین‌های مختلفی که در فستیوال برگزار می‌شود؛ توضیح داد: برای ایام‌خوانی از استاد بزرگ بوشهر آقای رجب بدریمون دعوت کردیم که مدت‌ها فعالیت نمی‌کنند و خوشبختانه توانستیم ایشان را راضی کنیم تا در این فستیوال حضور یابند. علاوه بر آن گروه‌‌های دیگری همانطور که آ‌قای درویشی گفتند در این فستیوال با توجه به آیین‌های مختلف به اجرای برنامه می‌پردازند.

مغازه‌ای در پایان درباره خرید بلیت کنسرت‌ها توضیح داد: فروش بلیت این فستیوال از 13 خرداد در سایت پیشنهاد آغاز می‌شود و البته قیمتی بسیار ناچیز خواهد داشت و برای دانشجویان موسیقی نیز اقدامات ویژه‌ای صورت گرفته است.

کد خبر 296839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha