همشهری‌آنلاین: نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران همزمان با میلاد رسول گرامی اسلام و هفته وحدت با موضوع شادمانه‌های موسیقی ایران و تقدیر از تلاش‌های محسن حجاریان محقق و پژوهشگر موسیقی در کرمان برگزار می‌شود.

به گزارش سایت انجمن موسیقی ایران، ایرج نعیمایی دبیر نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران می‌گوید این جشنواره با تأخیر کوتاهی همراه شد تا با برنامه‌ریزی درست پیش برود.
دبیر نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، گفت: جشنواره موسیقی نواحی یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های موسیقی است و دلیل حضورم در چنین جشنواره‌ای علاقه وافری است که نسبت به این موسیقی دارم. موسیقی‌ نواحی و مقامی هویت ما ایرانی‌ها را تشکیل می‌دهد و هر آنچه در تاریخ درباره موسیقی نوشته شده بر پایه همین نوع از موسیقی است.

دبیر نهمین جشنواره موسیقی فجر ادامه داد: این جشنواره از روز 4 تا 7 دی‌ماه امسال همزمان با میلاد حضرت رسول و هفته وحدت با موضوع " شادمانه‌های موسیقی نواحی" در استان کرمان برگزار می‌شود. به دلیل همزمانی تاریخ این جشنواره با هفته وحدت و میلاد حضرت رسول (ص) بدون تردید با موضوع جشنواره ما که همان شادمانه‌هاست بی‌ارتباط نخواهد بود. نواهای موسیقی ما بخش اعظمش آیین‌های شادمانی هستند. دفتر موسیقی سعی کرده است در این مدت نقاط قوت و ضعف دوره‌های پیشین را تصحیح کند و امیدواریم بر همین اساس بتوانیم نقاط ضعف را به حداقل برسانیم.

نعیمایی افزود: ما تمام سعی خود را کردیم که جشنواره امسال نسبت به سال گذشته متفاوت‌تر برگزار شود به همین خاطر این جشنواره در چندین بخش مختلف و متنوع برگزار خواهد شد. در بخش اول که رقابتی است هیئت‌داوران برنامه‌های مفصلی را ترتیب داده‌اند و در بخش غیررقابتی هم استادان و پیشکسوتان این عرصه برنامه‌هایی را با عنوان "مولود" را روی صحنه خواهند برد.

او ادامه داد: در بخش جنبی جشنواره نیز گروه‌هایی از نقاط مختلف استان کرمان اجراهای خود را برپا می‌کنند. در حاشیه جشنواره نیز میزبان برگزاری هفته فیلم خواهیم بود که در این بخش فیلم‌های مستند منتخب مرتبط با موسیقی نواحی به نمایش درمی‌آید. همچنین ما در این جشنواره از فضای مجازی غافل نشده و بر همین اساس مسابقه عکس در اینستاگرام و انتشار چند مقاله پژوهشی در حوزه مرتبط با موسیقی نواحی از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود. البته ما در موزه هرندی کرمان نیز نمایشگاه سازهای موسیقی نواحی ایران را برگزار می‌کنیم که به نظر من یکی از اتفاقات جذاب جشنواره امسال خواهد بود.

این هنرمند در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تقدیر از استاد موسیقی اشاره کرد و گفت: در همین جشنواره از دکتر محسن حجاریان به دلیل سوابق پربار علمی این هنرمند مراسم بزرگداشتی را برگزار خواهیم کرد.

این استاد برجسته خوشنویسی همچنین درباره بودجه جشنواره موسیقی نواحی ایران تصریح کرد: به‌ طور معمول بودجه جشنواره‌های به این شکل از نهادهای دولتی یا شخصی تأمین خواهد شد. بودجه نهمین جشنواره موسیقی نواحی هم به‌طور مساوی با مشارکت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب دفتر موسیقی و استان کرمان تأمین خواهد شد.

عضو وابسته فرهنگستان هنر در پایان تأکید کرد: این جشنواره با تأخیر کوتاهی همراه شد تا با برنامه‌ریزی درست پیش برود. امیدوارم بتوانیم برنامه‌ای درشان نواحی داشته باشیم.

کد خبر 315285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha