همشهری آنلاین: پیکر زنده‌یاد احمد محسن‌پور، نوازنده‌ی کمانچه و از فعالان عرصه موسیقی در خطه‌ی مازندران عصر اول بهمن‌ماه در امامزاده حمزه‌ (ع) شهرستان قائم‌شهر آرام گرفت.

mohsenpour

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، این هنرمند که مدت‌ها با بیماری سرطان ریه دست‌وپنجه نرم کرد، 30 دی‌ماه در سن 70 سالگی درگذشت و پیکرش روی دوش دوستدارانش به سمت امامزاده حمزه (ع) بدرقه شد.

فرزند این هنرمند توضیح داد: مراسم تشییع پدرم، امروز با حضور دوستدارانش و هنرمندانی مانند حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، علی‌اکبر شکارچی و ... برگزار شد و آن‌ها درباره‌ی جایگاه هنری پدرم سخن گفتند.

احمد محسن‌پور سال 1324 در روستای قادیکلای قائم‌شهر متولد شد. این هنرمند که نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشت، یکی از حافظان موسیقی قومی منطقه شمال البرز محسوب می‌شد.

نگاه پژوهشی محسن‌پور به مقوله‌ی موسیقی قومی موجب شد تا این هنرمند در بیش از نیم قرن فعالیتش، علاوه بر ثبت و ضبط دو رپرتوار مهم مازندرانی و گلستانی، ده‌ها اثر موسیقایی را که محصول ذوق و منطبق بر ساختارهای موسیقی قومی است، منتشر کند.

محسن پور در سال 1363 با تاسیس فرهنگ‌خانه‌ی مازندران و دعوت از برجسته‌ترین اساتید، موسیقیدانان و هنرمندان موسیقی کشور، به تشکیل کلاس‌های آموزش موسیقی ردیفی و قومی همت گماشت که حاصل آن تربیت شاگردانی در حوزه‌ی موسیقی بود.

کد خبر 322394

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha