همشهری آنلاین: پایگاه رتبه‌بندی تایمز فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۱۵ که دارای قدمتی کمتر از ۵۰ سال هستند را منتشر کرد.

به گزارش ایرنا، این رتبه‌بندی كه نگاهی اجمالی به آینده و ستارگان نوظهور در عرصه علم و فناوری جهان دارد، از شاخص‌ها و معیارهای رتبه‌بندی جهانی بهره برده است.

دانشگاه‌ها توسط 13 شاخص در قالب 5 معیار آموزش، پژوهش، استناد، وجهه بین‌المللی و ارتباط با صنعت مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و تنها تفاوت این رتبه‌بندی با رتبه‌بندی جهانی این پایگاه در این است که به شاخص‌های شهرت دانشگاهی وزن کمتری اختصاص داده شده است.

دانشگاه صنعتی شریف مانند گذشته، برترین دانشگاه حاضر از ایران در این رتبه‌بندی است که حائز رتبه 40 شده است. دانشگاه صنعتی اصفهان دیگر دانشگاه جوان ایرانی است که در سال گذشته اولین حضور خود را در این فهرست تجربه کرده و در سال 2015 با رشد چشمگیر 29 رتبه به جایگاه 63 این فهرست صعود کرده است.

در منطقه خاورمیانه علاوه بر ایران، از ترکیه دانشگاه‌های سابانجی، بیلکنت و کوچ حضور دارند که به ترتیب رتبه 13، 28 و 51 جدول را کسب کردند.

در این رتبه‌بندی، موسسه پلی‌تکنیک لوزان سوئیس در سال 2015 توانست از دانشگاه علم و صنعت پوهانگ کره جنوبی که از سال 2012 همواره رتبه نخست جدول را به خود اختصاص داده است، پیشی گرفته و جایگاه نخست این فهرست را از آن خود کرده است.

دانشگاه علم و صنعت پوهانگ و موسسه پیشرفته علم و فناوری کره جنوبی حائز رتبه‌های 2 و 3 جدول شده‌اند.

دانشگاه علم و صنعت چین رتبه 4 و دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور رتبه 5 را به خود اختصاص داده‌اند.

رتبه‌های برتر دانشگاه‌ها حوزه آسیای شرقی نشان می‌دهد که سلطه بر عرصه علم و دانش جهان در حال حرکت از اروپا و آمریکا به سمت دانشگاه‌های آسیای شرقی است.

بررسی جدول امتیازات در هر شاخص و مقایسه با میانگین آنها در 10 دانشگاه برتر نشان می‌دهد که دانشگاه‌های ایران در بعد آموزش وضعیت قابل قبولی دارند.

همچنین از نظر امتیاز کسب شده در معیار درآمد صنعتی، دانشگاه‌های کشور حتی از میانگین 10 دانشگاه برتر جهان نیز امتیاز بالاتری را کسب کرده‌اند.

کد خبر 293967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha