همشهری‌آنلاین: جیمی کارتر، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در گفت و گویی رادیویی تاکید کرد بخواهیم یا نخواهیم باید بپذیریم که الحاق مجدد شبه جزیره کریمه به روسیه یک رویکرد تقریبا اجتناب ناپذیر بود چرا که این اتفاق خواسته مشترک ساکنان شبه جزیره کریمه و مردم روسیه بود.

JimmyCarter

جیمی کارتر ،رئيس‌جمهور پيشين آمريكا که در برنامه ای در رادیو صدای آمریکا سخن می‌گفت، تصریح کرد: من معتقدم که نیکیتا خروشچف، رهبر شوروی سابق بعد از استالین، شبه جزیره کریمه را به اوکراین هدیه داد. در آن زمان هم اوکراین و هم شبه جزیره کریمه جزو اتحادیه جماهیر شوروی بودند.

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رئیس‌جمهور سابق آمریکا افزود: نمی‌دانم که آیا الحاق مجدد شبه جزیره کریمه ابتکار ساکنان این منطقه بود یا ابتکار مقامات مسکو. با این حال من فکر می‌کنم که در این جا یک تفاهم دو جانبه مطرح بود.

جيمي كارتر که در گروه گلوبال الدرز یا ریش سفیدان عضویت دارد در سفر اخیر خود به مسکو با ولادیمیر پوتین ،رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد.

این گروه که اعضای آن را شخصیت‌های برجسته‌ای از سراسر جهان تشکیل می‌دهند، در سال 2007 به ابتکار نلسون ماندلا، رئیس‌جمهور فقید آفریقای جنوبی، تشکیل شد. اعضای این گروه که 12 نفر هستند از استقلال سیاسی خود برای کمک به حل مناقشات و بحران‌های کنونی در جهان از قبیل گرمایش زمین، ایدز و فقر استفاده می‌کنند.

شبه جزیره کریمه در پی برگزاری همه‌پرسی در ماه مارس سال 2014 بار دیگر به یکی از مناطق روسیه تبدیل شد.

آمریکا و اتحادیه اروپا ضمن مخالفت با به رسمیت شناختن الحاق مجدد شبه جزیره کریمه به خاک روسیه، تحریم‌هایی بر ضد روسیه به اجرا گذاشتند. روابط میان روسیه ، اتحادیه اروپا و آمریکا در پی متشنج‌شدن اوضاع در اوکراین، رو به تیرگی نهاد و با الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه به اوج رسید.

اواخر ژوئیه سال گذشته اتحادیه اروپا، آمریکا و برخی ديگر کشورهای غربی تحریم‌هایی بر ضد مسئولان سیاسی، بازرگانان و شرکت‌های روسی از جمله شرکت‌های فعال در بخش انرژی، تسلیحات و همچنین بانک‌ها و موسسات مالی این کشور اعمال کردند.

دولت روسیه نیز در اقدامی تلافی‌جویانه واردات محصولات غذایی مورد نیاز خود را از آمریکا، اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا و نروژ ممنوع کرد.

کد خبر 293914

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha