همشهری آنلاین: پایگاه خبری ارم یمن روز دوشنبه نوشت: عدم حضور چهار نفر از سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست کمپ دیوید پاسخ سرد و خشنی بود که این کشورها به باراک اوباما دادند.

 پاسخ سرد کشورهای عرب خلیج فارس به دعوت اوباما

به گزارش ايرنا، این پایگاه خبری افزود: به رغم همپیمانی کشورهای عرب با آمریکا در مسایل منطقه ای، این کشورها ترجیح می دهند بر نیروی خود تکیه کنند.

ارم یمن اضافه کرد: کشورهای عربی پس از مشاهده سیاست های آمریکا در قبال برخی بحران های منطقه ای از جمله در عراق، سوریه و لیبی و اخیرا در یمن دیگر به واشنگتن اعتماد ندارند و ترجیح می دهند، برای مدیریت امور، در کشور خود بمانند تا به آمریکا بروند.

این پایگاه خبری افزود: امیران کویت و قطر تنها رهبرانی خواهند بود که در نشست کمپ دیوید با حضور اوباما، شرکت خواهند داشت.

پایگاه خبری ارم در باره عدم حضور شاه سلمان که خود آغازگر حمله به یمن بود، در این نشست به نقل از کارشناسان سیاسی نوشت: دولت عربستان اصولا به نشست و اجتماع عقیده ای ندارد.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همیشه انتظار داشته اند که آمریکا در بحران های منطقه ای مثل سوریه، عراق، افغانستان و دیگر کشورهایی که به انقلاب دچار شدند و حتی موضوع توافق هسته ای ایران از آنها دفاع کند، اما ظاهرا مواضع دولت آمریکا نتوانسته این کشورها را راضی کند.

رسانه های خبری نوشته اند که در حالی که قرار بود نشست کمپ دیوید با حضور همه سران کشورهای عضو شورای همکاری برگزار شود، اما سران عربستان، بحرین، عمان و امارات در این نشست شرکت نخواهند کرد .

اجلاس دو روزه کمپ دیوید همزمان با آغاز آتش بس پنج روزه در یمن برای ارسال کمک های انسانی به آن کشور برگزار می شود.

در نشست کمپ دیوید که قرار است روزهای سه شنبه و چهارشنبه این هفته با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در واشنگتن و کمپ دیوید در ایالت مریلند برگزار شود، قرار است در باره مسایل منطقه ای از جمله تحولات یمن، سوریه و عراق و نیز گفت و گوهای گروه1+ 5 با ایران بحث و تبادل نظر شود.

دلسردی شاه سعودی از سیاست اوباما در قبال ایران

مقامات عرب عدم حضور ملک سلمان در نشست سران عرب در آمریکا را نشانه دلسردی آن از رویکرد کاخ سفید در قبال ایران می دانند.

روزنامه نیویورک تایمز در اینترنت نيز روز دوشنبه در گزارشی نوشت: عربستان روز یکشنبه اعلام کرد ملک سلمان پادشاه جدید این کشور درجلسات ملاقات با اوباما در کاخ سفید یا نشست این هفته سران در کمپ دیوید شرکت نخواهد کرد که حاکی از ناخرسندی وی از دولت اوباما به علت روابطش با ایران است که موقعیت آن به عنوان رقیب منطقه ای سعودی هر چه بیشتر تقویت می شود.

مقامات عرب عدم حضور ملک سلمان در نشست سران را نشانه دلسردی آن از رویکرد کاخ سفید می دانند که قصد دارد در آن اجلاس اطمینان دهد آمریکا از متحدان عربش در برابر قدرت فزاینده ایران حمایت خواهد کرد.

یک مقام عالی رتبه دولت اوباما گفت،‌ انتظار می رود ملک سلمان روز دوشنبه در تماس با اوباما با وی درباره تصمیمش مبنی بر عدم شرکت در اجلاس سران صحبت کند.

وی گفت، ملک سلمان در ملاقات هفته گذشته با جان کری وزیر خارجه آمریکا در ریاض از احتمال حضورش در آن اجلاس سخن گفت اما جمعه شب پس از بیانیه کاخ سفید درباره برنامه ملاقات اوباما با ملک سلمان در واشنگتن، مقامات آمریکا در تماسی از طرف وزیر خارجه سعودی مطلع شدند که ملک سلمان به آمریکا نمی رود.

جون آترمن معاون ارشد مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی گفت، غیبت ملک سلمان هم غنیمت است و هم بی اعتنایی. به گفته وی، این غیبت یک فرصت فوق العاده برای مقامات آمریکا جهت ارزیابی محمد بن سلمان وزیردفاع بسیار جوان سعودی و جانشین ولیعهد خواهد بود که معدود افرادی با او سر و کار داشته اند.

اما آلترمن افزود، وقتیکه یک شریک نزدیک در اصل می گوید کارهایی بهتر از رفتن به کمپ دیوید با رئیس جمهور آمریکا دارد، حاوی پیامی روشن برای کاخ سفید است، بخصوص که همین چند روز قبل کاخ سفید از برگزاری یک جلسه خصوصی قبل از این برنامه ها خبر داده بود.

کری روز جمعه در پاریس با همتایان عربش که به اجلاس سران دعوت شده اند- شامل عربستان سعودی، امارات عربی، قطر،‌کویت، بحرین و عمان- درباره انتظارات شان از آن اجلاس و پیشنهادات احتمالی آمریکا در کمپ دیوید گفتگو کرد.

اما مقامات دولت اوباما گفتند، مقامات عرب خواستار یک پیمان دفاعی با آمریکا و تعهد آن به دفاع از آنها در صورت حمله یک کشور خارجی شده اند.

مقامات رسمی و کارشناسان می گویند، کشورهای عربی از اظهارات اخیر اوباما در مصاحبه با نیویورک تایمز عصبانی اند. اوباما در آن مصاحبه گفت که متحدانی مانند عربستان سعودی باید نگران تهدیدهای داخلی باشند.

به گفته کارشناسان سیاسی خارجی، در زمانی که مقامات آمریکایی قرار است به همان کشورهایی اطمینان دهند که آمریکا باید از آنها حمایت کند، از نظر برخی مقامات خلیج فارس، زمان برای چنان سخنانی مناسب نبود.

کشوهای عرب همچنین مایلند تسلیحات بیشتری از آمریکا بخرند اما این مسئله نیز با یک مانع بزرگ مواجه است که حفظ برتری نظامی اسرائیل است. آمریکا در تلاش برای تضمین حفظ برتری نظامی اسرائیل در برابر دشمنان سنتی اش در منطقه از دیرباز محدودیتهایی در مورد انواع تسلیحاتی که شرکتهای آمریکایی می توانند به کشورهای عرب بفروشند، اعمال کرده است. به همین علت مثلا دولت اوباما به شرکت لاکهید مارتین اجازه نداده است جنگنده های اف- سی و پنج را که برای زرادخانه آینده آمریکا بسیار ازشمند است، به کشورهای عرب بفروشد. این جنگنده که گران قیمت ترین پروژه تسلیحاتی جهان است، از قابلیتهای رادارگریزی برخوردار است و فروش آن به اسرائیل تصویب شده است.

پادشاه سعودی تنها مقام ارشد عرب نیست که در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در آمریکا شرکت نمی کند. به گفته مقامات رسمی، امارات عربی نیز ولیعهد خود را به آن اجلاس می فرستد. مقامات آمریکایی و عرب علت این امر را مشکلات جسمانی رئیس دولت امارات عنوان کردند. مقامات رسمی گفتند، سلطان قابوس پادشاه عمان نیز به دلیل مشکلات جسمانی در آن اجلاس شرکت نمی کند.

کریم سجاد پور کارشناس مسائل ایران در بنیاد کارنگی برای صلح بین الملل می گوید، تصمیم ملک سلمان به شرکت نکردن در اجلاس سران عرب به معنای صرف نظر سعودیها از آمریکا نیست - آنها گزینه های چندانی ندارند.

به گفته وی، سعودیها هر قدر دلخور باشند، درواقع نمی توانند روی مسکو یا پکن به عنوان یک شریک راهبردی پایدار حساب کنند.

کد خبر 294816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha