همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در مراسم رژه پیروزی در میدان سرخ مسکو، از انحصارگرایی در عرصه مناسبات بین المللی که شیوه معمول آمریکا و متحدان غربی اش شده است به شدت انتقاد کرد.

پوتین از انحصارگرایی آمریکا انتقاد کرد

به گزارش ایرنا، پوتین روز شنبه در مراسم هفتادمین سالروز پیروزی در جنگ دوم جهانی، طی سخنانی در حضور دهها مهمان خارجی با بیان این که ماجراجویی هیتلر درس ناگواری برای جهان بود، اظهار داشت: امروز نباید از یاد ببریم که انحصارگرایی منجر به خونین ترین جنگ در تاریخ جهان شد.

وی ادامه داد: در دهه 30 قرن بیستم، کشورهای اروپایی بموقع متوجه تهدید مرگبار ایدئولوژی نازیسم نشدند و امروز پس از 70 سال، تاریخ ما را به هوشیاری و منطق فرا می خواند.

رییس جمهوری روسیه در حالی که بدون ذکر نام آمریکا از برتری جویی و سلطه طلبی این کشور در سطح جهانی انتقاد می کرد، گفت: نباید از یاد ببریم که برتری جویی و نژادپرستی سران یک کشور منجر به خونین ترین جنگ در تاریخ جهان شد.

پوتین خاطرنشان کرد: در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی در برابر آلمان نازی تسلیم شده یا به اشغال نیروهای آلمانی درآمده بودند، شوروی سابق سنگین ترین ضربه را از طرف اشغالگران نازی متحمل شد.

وی در ادامه سخنان خود با تمجید از قهرمانی ملل جمهوری های شوروی سابق در نبرد با آلمان نازی به ویژه سربازان شرکت کننده در جنگ دوم جهانی، به نقش متحدان شوروی در شکست حکومت نازیسم در آلمان اشاره کرد.

پس از سخنان پوتین، به درخواست وی به احترام قربانیان جنگ دوم جهانی یک دقیقه سکوت برقرار شد و سپس یگان نیروهای مسلح کشورهای تاجیکستان، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان، چین، هند و جمهوری آذربایجان در میدان سرخ رژه رفتند.

پس از رژه یگان های نیروهای مسلح خارجی در میدان سرخ که برای نخستین بار در رژه های رسمی در این میدان اصلی روسیه انجام گرفت، واحدهای نیروهای مسلح روسیه اعم از نیروی زمینی، دریایی، نیروی هوابرد، سازمان مرزبانی روسیه و قزاق های روس رژه رفتند.

پس از آن نوبت به یگان های موتوری اعم از تانک ها و نفربرهای زرهی و سیستم های پدافند هوایی و موشکی و توپخانه ای رسید و در مجموع حدود 200 دستگاه انواع تسلیحات پیشرفته در میدان سرخ به حرکت درآمد.

از جمله پیشرفته ترین این تسلیحات، موشک های قاره پیمای یارس با برد ده هزار کیلومتر، سیستم های موشکی طرح 'باستیون'، نفربرهای زرهی جدید 'بومرانگ' و 'کورگانتس-25' و تانک جدید 'تی-14' یا 'آرماتا' بود.

در مرحله بعدی مراسم سالروز پیروزی در میدان سرخ، حدود 150 هواپیما و بالگرد با نمایش هوایی و ترسیم عدد 70 در آسمان، به پرواز درآمدند.

بمب افکن های راهبردی توپولوف-95 و توپولوف-160 و شکاری بمب افکن های سوخو-35 و بالگردهای ضربتی 'ام.آی-28' و 'کا-52 ' ازجمله هواپیماها و بالگردهای شرکت کننده در مراسم میدان سرخ بود.

در بخش هوایی مراسم، همچنین چندین هواپیمای ویژه سوخت گیری به سوخت رسانی به هواپیماها بر فراز میدان سرخ پرداختند.

به گزارش رسانه های روسی، در مراسم هفتادمین سالروز پیروزی در جنگ دوم جهانی در میدان سرخ مسکو روسای جمهوری و نخست وزیران 27 کشور شرکت داشتند.

در این مراسم همچنین 'بان کی مون' دبیر کل سازمان ملل و خانم 'ایرینا بوکووا' دبیر کل سازمان یونسکو حضور داشتند.

کد خبر 294535

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha