همشهری آنلاین: شیرابه ناشی از تخلیه زباله در جنگل‌های شمال منجر به خشکیدگی انواع گونه‌های ارزشمند گیاهی شده و حتی روی منابع آب‌های زیرزمینی نیز اثرات سوء داشته است.

شیرابه زباله سبب خشکیدگی برخی گیاهان در جنگل‌های شمال شده است

به گزارش ايرنا، "بهزاد انگورج تقوی" روز شنبه گفت: ورود شیرابه زباله‌ها به عرصه‌های جنگلی شمال گستره زیادی از این عرصه‌ها را تخریب کرده است.

معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: بیش‌تر عرصه‌های جنگلی شمال کشور به علت سوء مدیریت شهری به شیوه کاملا ناموزونی به محل دفع زباله تبدیل شده است.

انگورج تقوی تاکید کرد: این در حالی است که مناطق شمالی کشور به دلیل برخورداری از جنگل‌های رویشی هیرکانی نباید به محل دفع زباله تبدیل شود.

وی ادامه داد: تمامی عرصه‌های جنگلی شمال کشور که اکنون در اختیار شهرداری‌ها قرار دارد، موقتی است ولی قصورهای صورت گرفته سبب شده تا این عرصه‌ها به محلی برای انباشت انبوه زباله تبدیل شود.

معاون سازمان جنگل‌ها اظهار داشت: زباله تولیدی شهروندان و گردشگران شهرهای شمالی بدون استثناء در عرصه‌های جنگلی تخلیه می‌شود و ما با چنین وضعیتی مخالف هستیم.

انگورج تقوی با تاکید بر این که نیازمند همکاری نهادهای مسئول برای ساماندهی و جمع‌آوری زباله از جنگل‌ها هستیم، ادامه داد: سهم سرمایه‌گذاری در بخش زباله، مهار پساب و آب‌های نامتعارف در کشور بسیار کم بوده و لازم است دولت توجه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد.

معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با توجه به این که مدیریت پهنه سرزمینی تحت عنوان تعادل بخشی در سیاست‌های کلی مورد ملاحظه قرار گرفته و همچنین در سند ملی آمایش سرزمینی نیز مطالعه شده است، اگر بتوان تمرکز جمعیت در واحدهای سرزمینی را نیز به سمت تعادل بخشی سوق دهیم، توجه ویژه‌ای به انتخاب سکونت‌گاه‌ها داشته‌ایم.

وی افزود: اگر بتوان تمرکز جمعیت را در واحدهای سرزمینی بر هم بزنیم و به سوی تعادل بخشی برنامه‌ریزی کنیم، بخش عمده‌ای از مشکلات مربوط به زباله در جنگل‌ها حل می‌شود.

انگورج تقوی بر ضرورت تامل بیش‌تر در انتخاب سکونت‌گاه‌ها تاکید کرد و گفت: باید در مناطقی که ظرفیت‌های بیش‌تر و شرایط بهتری برای ایجاد فرصت‌های شغلی دارد سکونت‌گاه ایجاد شود، در حالی که تاکنون چنین تامل و توجه نشده است.

طبق آمار رسمی هم اکنون 42 واحد بزرگ دفع زباله به وسعت 300 هکتار در جنگل‌های شمال وجود دارد که روزانه به طور متوسط حدود دو هزار تن زباله در آن انباشته می‌شود.

در جنگل‌های 1.9 میلیون هکتاری شمال 211 گونه درختچه‌ای و 90 گونه درختی وجود دارد. 

کد خبر 285844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha