گروه ادب و هنر: شنیده‌ها حاکی است ماجرای حضور یا نبود برخی ناشران در نمایشگاه کتاب همچنان ادامه دارد. از جمله اینکه انتشارات طرح‌نو،امید فردا، رسانش، گام نو و شهرزاد هم احتمالا از حضور در نمایشگاه محروم خواهند بود.

دیروز هم مدیر کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه 25 درباره وضعیت حضور 3 نشر آهنگ دیگر، بوتیمار و دفتر شعر جوان که شایعه غیبت اجباری آنها هم مطرح است توضیحاتی ارائه کرد. مهدی جعفری گفت: نشرها باید برای حضور در نمایشگاه حائز شرایط آیین‌نامه ما باشند اما نشر بوتیمار در زمان ثبت‌نام برای نمایشگاه 25 عنوان کتاب داشت که برای ثبت‌ نام این تعداد باید 35 عنوان می‌بود. اما اکنون تعداد کتاب‌های این نشر به اندازه کافی رسیده است و ما در تلاش هستیم که بتواند در نمایشگاه کتاب حاضر باشد. این نشر اکنون در لیست انتظار است که یا از طریق نمایندگی و با نشری دیگر، یا از طریق اتحادیه ناشران مشهد و شاید خودش مستقلا در نمایشگاه کتاب حضور داشته باشد.

جعفری درباره انتشارات دفتر شعر جوان و آهنگ دیگر هم گفت: دفتر شعر جوان در نمایشگاه کتاب حاضر خواهد بود و 9‌متر غرفه در اختیار دارد. بحث نشر آهنگ دیگر، موضوع دیگری است و صلاحیت این نشر تأیید نشده است اما ناشران دیگر مشکلی ندارند و می‌توانند در نمایشگاه حضور پیدا کنند.

حضور دولت مصر

در دوره‌های گذشته نمایشگاه کتاب تهران، ناشران مصری در نمایشگاه حضور داشتند اما امسال برای نخستین‌بار دولت مصر به‌صورت رسمی در سالن ویژه کشورها حاضر می‌شود. براساس این خبر، کشورهای مصر، تاتارستان، الجزایر، قطر، لیبی، تونس و اقلیم کردستان عراق، برای شرکت در نمایشگاه بیست‌وپنجم اعلام آمادگی کرده‌اند و قرار است غرفه‌هایی برای کشورهای یادشده در سالن کشورها به آنها تحویل شود. این سالن با هدف گسترش تعاملات فرهنگی با کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای اسلامی در حوزه فرهنگ مکتوب طراحی شده است.

اخبار نمایشگاه در پیام‌نما

امسال اطلاعات کامل ناشران و اخبار مربوط به حضور شخصیت‌ها و مسئولان کشور در نمایشگاه کتاب بیست‌وپنجم روی پیام‌نمای شبکه 2 منتشر خواهد شد. قرار است در این پیام‌نما، بخشی ویژه اخبار و رویدادهای نمایشگاه برنامه‌ریزی شود که در آن همه اخبار مرتبط با نمایشگاه قرار می‌گیرد. البته پیام‌نمای شبکه2 سال‌های گذشته هم این کار را کرده بود تا مشکل اصلی مراجعه‌کنندگان نمایشگاه را به این شکل حل کند. مشکل اصلی، هر سال بی‌اطلاعی از نشانی و محل دقیق غرفه ناشران مورد نظر هر فرد است که قرار است در پیام‌نمای شبکه 2 گذاشته شود. البته علاوه بر این، اخبار و حواشی نمایشگاه کتاب امسال نیز در این بخش قابل دسترسی است.

غرفه‌ها آماده‌اند

آخرین خبر اینکه روابط عمومی نمایشگاه کتاب دیروز اعلام کرد جلسه هماهنگی برنامه‌های اجرایی نمایشگاه با حضور اعضای اجرایی و مسئولان تشکل‌های بخش‌های مختلف ناشران داخلی، در ساختمان کمیته اجرایی واقع در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شده و در این جلسه اعضای تشکل‌های مختلف با ارائه آمار و گزارش عملکرد، آمادگی خود را برای تحویل و چیدمان غرفه‌ها اعلام کردند. آن طور که داریوش رضوانی، معاون اجرایی نمایشگاه و قائم مقام بهمن دری اعلام کرده است امسال غرفه‌ها پیش از موعد، تحویل ناشران می‌شود. همچنین بنا به درخواست تشکل‌ها، پارکینگی هم ویژه اهالی نشر تدارک دیده می‌شود. بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 13 تا 23 اردیبهشت با شعار ربع قرن جهاد فرهنگی در مصلای تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 168192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز