سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از آن به‌عنوان بزرگ ترین رویداد فرهنگی سال یاد می‌کنند، با پیام «ربع قرن جهاد فرهنگی» از سیزدهم تا بیست و سوم اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

نشست نمایشگاه بین المللی کتاب

بهمن دری رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیروز در نشست خبری نمایشگاه بیست و پنجم، در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر اینکه چرا از نویسندگان بزرگ دنیا برای شرکت در این نمایشگاه دعوت به‌عمل نمی‌آید و اساسا چرا نویسندگان نقش فعالی در نمایشگاه ندارند ،گفت: نمایشگاه بدون حضور نویسندگان مفهومی ندارد و این پدید آورنده‌ها هستند که نمایشگاه را رونق می‌دهند و خوشبختانه امسال ما در بخش داخلی رونمایی‌های مختلفی داریم که در غرفه‌های ناشران انجام خواهد شد و علی‌القائده با حضور نویسندگان خواهد بود. در همین رابطه حتی نویسندگان خارجی هم توسط ناشران مربوطه‌شان دعوت شده‌اند.همچنین در بخش‌های جنبی و همینطور در سالن ویژه و سرای اهل قلم نویسندگان حضور دارند و اساسا نمایشگاه منزل اصلی نویسندگان است.

وی در پاسخ به سؤال دیگر همشهری در رابطه با مکان نمایشگاه و عدم‌استفاده از باغ کتاب به‌عنوان محل دائمی گفت: ساخت باغ کتاب کار بسیار خوبی بوده است. منتها ما بایستی حداقل 10 سال آینده را ببینیم. اگر بخواهیم امروز را هم ببینیم ما باید مولفه‌های دیگری را هم مثل ترافیک، مترو، مخابرات، ایاب و ذهاب و مسائل دیگری که وجود دارد را هم مد نظر قرار بدهیم. فکر می‌کنم باغ کتاب به‌دلیل متراژی که دارد، برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی مفید‌تر است. البته اگر قرار است باز هم ما سازه‌های موقت در آنجا ایجاد کنیم و دوباره نقل مکان کنیم ریسک این اقدام با توجه به کارهای کارشناسی که صورت گرفته است زیاد است. معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: فکر می‌کنم نمایشگاهی که تازه ساخته شده و هنوز هیچ نمایشگاهی در آن برگزار نشده برای برپایی نمایشگاه بزرگ تهران فعلا زود است.

ضمن اینکه این نمایشگاه با نام باغ کتاب اصلا جوابگوی ما نیست. ما نبایستی این بضاعت فعلی را مد نظر قرار بدهیم. وی با بیان اینکه ما بالغ بر 220 هزار مترمربع برای اختصاص به نمایشگاه نیاز داریم توضیح داد: این در حالی است که باغ کتاب در وضعیت فعلی 36 هزار مترمربع با احتساب سازه‌های اداری آن است که جوابگوی نمایشگاه نخواهد بود. البته ما توصیه و پیشنهادمان این است که دوستان نمایشگاه‌های تخصصی مثل نمایشگاه‌های دانشگاهی و نمایشگاه‌های کتاب‌های کاربردی و کتاب‌های خارجی، کودک و نوجوان را آنجا برگزار کنند و اگر سربلند بیرون آمدند، می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ‌تر هم فکر کرد. رئیس نمایشگاه بیست و پنجم کتاب تهران ضمن اشاره به حضور ناشران بخش بین‌الملل و کشور مصر بیان کرد:‌ در نمایشگاه بیست و پنجم کتاب دولت مصر رأسا برای حضور اقدام کرده است، از این‌رو در بخش« دوستی» ایران و کشورها ناشران مصر و دیگر کشور ها در نمایشگاه حضور دارند. البته باید گفت که سازمان ملل آثاری را در نمایشگاه امسال ارائه خواهد کرد؛ همچنین کمیسیون حقوق بشر کشورهای عضو اکو و اتحادیه ناشران اسلامی هم در نمایشگاه امسال فعال خواهند بود.

وی همچنین به حضور چند کشور که برای نخستین بار در نمایشگاه شرکت خواهند کرد اشاره و گفت:‌ در بخش بین‌الملل چند کشور برای نخستین بار حاضر خواهند بود از جمله برزیل، آفریقای جنوبی، تاتارستان، دولت مصر، الجزایر و اتحادیه ناشران تونسی. با توجه به تحولاتی که درتونس شاهد بودیم اتحادیه ناشران تونس تاکید داشتند تماما در نمایشگاه حاضر شوند که خوشبختانه شاهد حضور همه اتحادیه ناشران تونس در نمایشگاه تهران خواهیم بود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد از عدم ‌حضور ناشران بحرینی در نمایشگاه کتاب خبر داد و اضافه کرد:‌متأسفانه به‌دلیل مخالفت رژیم آل‌خلیفه شاهد حضور ناشرین بحرینی در نمایشگاه کتاب نخواهیم بود که این نشان از آن دارد که این رژیم دارای خوی ددمنشانه است.

وی افزود:‌ در بخش بین‌الملل شاهد حضور 1600 ناشر خواهیم بود که در این مسیر با رشد چشمگیری مواجه هستیم که از جهاتی سبب خوشحالی است و از سویی ساماندهی این تعداد برای ما دشوار است. 26 هزار و 600 عنوان در بخش ارزی، 85 هزار عنوان در بخش ریالی، ‌10 هزار عنوان در سالن کشور‌ها و 15 هزار عنوان در بازار جهانی کتاب و نشر الکترونیک عرضه خواهند شد که مجموعا 136 هزار و 600 عنوان را به‌خود اختصاص می‌دهد. در ابتدای این نشست از پوستر بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز رونمایی شد. این پوستر را محسن یوسفی طراحی کرده است.

کد خبر 167708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز