همشهری‌آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که چندی قبل پارک چیتگر را مکانی برای ساخت نمایشگاه دائمی کتاب ذکر کرده بود، این بار ضمن ناکافی دانستن مجموعه‌های باغ کتاب و آفتاب از عزم جدی وزارت ارشاد برای ساخت نمایشگاه کتاب در مجتمع امام خمینی در بزرگراه رسالت خبر داد

نمایشگاه کتاب 25

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح  جمعه 18 فروردین در حاشیه بازدید خود به همراه وزیر راه، مسکن و شهرسازی از مصلای تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره دستور سال گذشته رئیس جمهور مبنی بر ساخت محل دائمی نمایشگاه کتاب تهران گفت: در این زمینه در طول سال گذشته، بحث‌های فراوانی به عمل آمد و مکان‌های زیادی از جمله مجموعه باغ کتاب و نیز مجموعه‌ای که شهرداری تهران در اطراف حرم حضرت امام (ره) در تدارک ساخت آن است به ما پیشنهاد شد که پس از بررسی مشخص شد که این دو مجموعه فضای لازم برای ایجاد این محل را ندارند.

به گزارش همشهری‌آنلاین سخنان وزیر ارشاد درباره فضای ناکافی باغ کتاب در حالی ایراد می‌شود که پیش از این او از ساخت نمایشگاه کتاب در پارک چیتگر سخن گفته بود که با واکنش ایازی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران  روبرو شد که مجموعه آفتاب را سه برابر محل کنونی نمایشگاه بین‌المللی ذکر کرده بود.

more

 احداث نمایشگاه کتاب در پارک چیتگر ممکن نیست

علی‌اکبر اشعری،رئیس باغ کتاب و نیز در واکنش به سخنان معاون فرهنگی وزیر ارشاد ،اطلاعات آنها درباره باغ کتاب را نادرست خواند.

more

 صرف بودجه هنگفت برای نمایشگاه جدید کتاب توجیهی ندارد

وی ادامه داد: گزینه نهایی برای ایجاد این محل در نهایت مجتمع امام خمینی (ره) در شمال بزرگراه رسالت تشخیص داده شد که ان‌شاءالله به زودی کلنگ آن نیز به زمین زده خواهد شد.

حسینی تاکید کرد: وزیر راه، مسکن و شهرسازی نیز امروز اعلام آمادگی کرد که در ساخت این مجتمع با ما همکاری کند. مقدمات این کار فراهم است و ان‌شاءالله در همین ایام کلنگ آن زده خواهد شد.

 حسینی در زمینه هزینه برپایی نمایشگاه کتاب گفت: بخشی از نمایشگاه کتاب سه سالی است که در سازه‌های موقت در حال برپایی است و امسال نیز تلاش ما بر این بود که هزینه‌های برپایی نمایشگاه همانند سال گذشته باشد.

 

وی افزود: ما برای برپایی نمایشگاه یارانه تخصیص می‌دهیم و در همین راستا امسال نیز 2 میلیارد تومان یارانه برای خرید کتاب دانشجویان اختصاص یافته است که قبل از آغاز نمایشگاه تخصیص داده می‌شود تا شاهد شلوغی و صف طویل دانشجویان حین نمایشگاه نیز نباشیم.

حسینی در پاسخ به سئوال مهر درباره بدهی نمایشگاه کتاب به ناشران خارجی نیز گفت: مساله بدهی برطرف شد و مانعی برای حضور ناشران خارجی در نمایشگاه امسال وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: حضور ناشران خارجی در نمایشگاه امسال حضور فعالی خواهد بود و ما نیز با همکاری بانک مرکزی مشکل بدهی آنها را که به وجود آمده بود، برطرف کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوال دیگری درباره حضور یا حاضر نبودن ناشرانی که پروانه فعالیت آنها اخیراً از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حالت تعلیق درآمده است در نمایشگاه کتاب امسال گفت: نمایشگاه کتاب و حضور در آن به هر صورت تابع ضوابط خاصی است. به تبع تقاضا برای حضور در آن نیز زیاد است، اما به هر صورت تلاش ما بر این بوده که چتر نمایشگاه وسیع باشد و ناشرانی زیادی را در خود پوشش دهد.

ور در پاسخ به سئوال دیگری در زمینه ویژگی‌های بخش بیداری اسلامی نیز گفت: امسال کتاب‌هایی با موضوع انقلاب لیبی، یمن و مصر در نمایشگاه رونمایی خواهد شد.

تجلیل از روسای نمایشگاه‌های بین‌المللی  کتاب 25 دوره گذشته

از سوی دیگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران از تجلیل از روسای دوره‌های گذشته نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نمایشگاه امسال خبر داد.

 

حسینی در پایان این بازدید در نشستی خبری با خبرنگاران با تشکر از دست‌اندرکاران برپایی نمایشگاه کتاب اظهار کرد: امسال در عین حال که نمایشگاه کتاب در مصلی برپا می‌شود، فعالیت‌های عمرانی آن نیز باید ادامه پیدا کند؛ به ویژه اینکه نماز عید فطر سال جاری قرار است در محل مصلی برپا شود و این موضوع باعث می‌شود محدودیت‌های در برپایی نمایشگاه در مصلی به وجود آید که حضور وزیر محترم مسکن، راه و شهرسازی باعث شد این موضوعات تا حد زیادی برطرف شود.

حسینی ادامه داد: نمایشگاه امسال در فضایی بالغ بر 125 هزار متر مربع برپا می‌شود که 5 هزار متر مربع بیشتر از فضای تخصیص یافته به آن در سال گذشته است. از این میزان 50 هزار متر مربع فضا در شبستان مصلی و مابقی در فضای موقت بیرونی آن ساماندهی شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در نمایشگاه امسال 2500 ناشر داخلی حضور دارند که این تعداد نسبت به سال قبل با افزایش 172 ناشر همراه بوده است.

وی همچنین با اشاره به بخش بین‌الملل نمایشگاه در سال جاری گفت: در این بخش کارهای خوبی انجام شده و ان‌شاالله برای برپایی آن مشکلی نخواهیم دشت؛ تا جایی که با وجود مسائل و مشکلات سیاسی امسال ناشرانی از کشور آمریکا نیز قرار است در نمایشگاه حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: در بخش بازار جهانی کتاب و نیز عرضه کتاب‌های عربی نیز نمایشگاه کتاب فرصتی برای ارتباط با تازه‌ترین آثار منتشر شده در جهان به وجود خواهد آمد و در کنار آن نمایندگی‌هایی از سفارتخانه‌های کشورهای مختلف در نمایشگاه حاضر خواهند بود و محصولات فرهنگی خود را ارائه خواهند داد. این نمایندگی‌ها در سال گذشته شامل 10 کشور بودند و امسال نیز آمادگی استقبال از آنها وجود دارد.

حسینی افزود: امسال تنها در بخش داخلی 230 هزار عنوان کتاب در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت و در کنار آن سالنی با عنوان یاس نیز به معرفی کارنامه نشر جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت که افرادی که نتوانند از تمام نمایشگاه دیدن کنند با حضور در آن می‌توانند نمایه‌ای از فعالیت ایران در حوزه نشر را ببینند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ربع قرن برپایی نمایشگاه کتاب نیز گفت: بخش ویژه‌ای با عنوان ربع قرن در نمایشگاه ایجاد شده که به صورت مستند و به همراه عکس به معرفی 25 سال فعالیت در زمینه نمایشگاه کتاب خواهد پرداخت. در این زمینه همچنین در مراسم ویژه‌ای از روسای پیشین نمایشگاه کتاب در 25 سال گذشته تجلیل خواهد شد.

وی همچنین از برپایی بخش بیداری اسلامی در فضای باز نمایشگاه خبر داد و گفت: امسال در حوزه نشر الکترونیک حدود 20 غرفه ارائه خواهد شد.

حسینی همچنین با اشاره به افتتاح نمایشگاه با حضور رئیس جمهور گفت: سعی داریم از حضور روسای سایر قوا نیز در حین مراسم‌های ویژه نمایشگاه بهر‌مند شویم و در کنار آن از تمام ائمه جمعه، اعضای دولت و استانداران نیز دعوت می‌کنیم که در این نمایشگاه حضور بیابند و امیدواریم که بازدید 5 میلیونی سال گذشته از نمایشگاه امسال نیز رونق بیشتری بیابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: سعی داریم از فضای پادگان مستقر در ضلع جنوبی مصلی برای ایجاد فضای پارکینگ نمایشگاه استفاده کنیم.

حسینی همچنین خواستار حضور گسترده مردم و ناشران در این نمایشگاه شد و گفت: از ناشران می خواهیم که نویسندگان شاخص خود را برای حصضور در نمایشگاه دعوت کنند و در نشست‌ها و برنامه‌های نمایشگاه نیز حضور جدی داشته باشند.

کد خبر 165052
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز