همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: همشهری آنلاین از زمانی که پا به عرصه خبری و اطلاع‌رسانی گذاشت، تجربیات فراوانی در این دنیای مجازی هم کسب کرده و هم انتقال داده است

از ارسال اولین خبر به شکل رسمی در این سایت (3 تیر 1385) تا به امروز بیش از 160 هزار مطلب برای مخاطبان تهیه و آپلود شده است.

بنا بر گزارشی که روز اول فعالیت همشهری آنلاین تحت عنوان «گزارش اول» درج شد، بیش از 3500 کاربر از این وب‌سایت خبری بازدید و 16700 صفحه مطالعه کردند.

اما این رکورد به مرور زمان دستخوش تغییرات شگرفی شد و طبق آمار موجود، (6 بهمن سال جاری) تعداد بازدیدکننده آن به حدود 200 هزار کاربر و بازدید بیش از 500 هزار صفحه رسید.

تقریبا از همان روزهای ابتدایی تصمیم مدیریت سایت بر این بوده که تنها به درج خبر و گزارش و از این قبیل مطالب اکتفا نشود و در کنار آنها به مطالب پژوهشی نیز پرداخته شود.

مطالب تحقیقی و پژوهشی در واقع تکمیل کننده اخباری هستند که هر روزه در این سایت تولید و به اخبار مرتبط لینک داده می‌شوند. به اینگونه مطالب چانک یا مدخل گفته می‌شود.

به این ترتیب برای هر موضوع خاصی که نیاز به تشریح بیشتر برای مخاطب باشد، می‌بایست مدخل یا چانک آن تهیه و در متن خبر، به آن واژه خاص لینک داده شود.

این تکنیک از جمله تجربیاتی است که همشهری آنلاین به رایگان در اختیار دیگر سایت‌های خبری گذاشته است. پیاده‌سازی این تکنیک، برای دست‌اندرکاران سایت‌های خبری دستاوردهای خوبی نیز به همراه دارد.

از جمله؛ انتقال اطلاعات پایه به مخاطب. این نکته‌ای بسیار مهم و با ارزش است. چرا که با این روش، مخاطب با آشنایی کامل از موضوع خبر، از صفحه مورد مطالعه خارج می‌شود.

نکته بعدی، وادار کردن مخاطب به اینکه پس از مطالعه خبر، از سایت خارج نشود و در همان صفحه خبر، برای تامین نیازهای خود روی مدخل‌های آن کلیک کند. کم‌ترین دستاورد کلیک روی مدخل لینک داده شده؛ افزایش بازدید از صفحات و میزان ماندگاری هر کاربر در سایت است.

از دیگر نکات مهم و قابل ذکر این که؛ به مرور زمان اینگونه سایت‌ها در بین اقشار مختلف جامعه شهرت فراوانی پیدا می‌کنند. این شهرت در نهایت باعث افزایش تعداد کاربر می‌شود.

شایان ذکر است، طبق نظرسنجی‌ها و بازدید‌های حضوری که از همشهری آنلاین صورت گرفته، دریافته‌ایم اغلب کاربرانی که به این سایت مراجعه می‌کنند، عمدتا به قشرهای تحصیل کرده، فرهیخته، فرهنگی و دانشگاهی تعلق دارند.

توضیحات فوق به دو منظور ارائه شد؛ نخست اینکه بر این نکته تاکید کنیم که همشهری آنلاین تجربه خوب و مؤثری در حوزه روزنامه نگاری آنلاین به همکاران خود ارائه کرده است. و نکته دوم اینکه با این تکنیک، همشهری آنلاین توانسته خود را در ردیف 6 سایت خبری معتبر ایران قرار دهد.

بر اساس رنکینگ سایت الکسا (تا درج تاریخ این مطلب) همشهری آنلاین رتبه 70 کل سایت‌های ایران را به دست آورده است. اگر از بین این 70 سایت فقط به سایت‌های خبری معتبر داخلی توجه شود، رتبه همشهری آنلاین به عدد 6 می‌رسد.

more

  رتبه اول همشهری‌آنلاین در بین سایت‌های روزنامه‌های ایرانی

شاخصه آماری دیگری که پرداختن به آن اهمیت ویژه‌ای دارد، مبحث چانک است. امروز هر کاربر وقتی وارد سایت همشهری آنلاین می‌شود با کلیک روی خبر و یا صفحه، به راحتی می‌تواند به چانک‌ها و مدخل‌های موجود دسترسی پیدا کند.

بر اساس آمار بهمن ماه جاری، بیش از 6600 مدخل یا چانک در این سایت قابل کلیک شده است. وقتی این رقم را نسبت به عدد 160 هزار مطلبی که کلا در سایت وجود دارد محاسبه می‌کنیم، می‌بینیم در حدود 4/2 درصد کل مطالب، چانک تهیه شده است.

چانک‌های این سایت که در 4 گروه کلی (آشنایی با، زندگینامه، چطور و مفاهیم) تولید شده‌اند، به صورت مجله طبقه‌بندی شده و در کلیه صفحات سایت قابل دسترسی هستند.

این تعداد چانک پس از طبقه‌بندی در 181 مجله، در 39 صفحه همشهری آنلاین جانمایی شده‌اند. در بین این چانک‌ها بیش از 1500 مدخل مربوط به زندگینامه اشخاص مختلف چه با ملیت ایرانی و چه دیگر کشورهای جهان، قابل دسترسی است.

همچنین بیش از 3800 مدخل تحت عنوان «آشنایی با» تهیه و تنظیم شده است. وقتی به تنوع موضوعی این چانک‌ها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم به تمامی موضوعات پرداخته شده است. از مطالب تخصصی پزشکی و حوزه الکترونیک گرفته، تا روش تهیه یک نوع سوپ. همچنین از مختصات برج میلاد در تهران تا روستایی دور افتاده در استان کردستان و یا خیابانی در سانفرانسیسکوی آمریکا.

نکته مهم آماری دیگری که ذکر آن خالی از لطف نیست اینکه، پس از بررسی مطالب پر کلیک همشهری آنلاین، دریافتیم، مدخل‌ها و یا چانک‌ها، ردیف‌های اول هر زیر بخش را به خود اختصاص داده‌اند. برای مثال وقتی در بخش«ورزش»، 50 مطالب پرکلیک زیر بخش «ورزش فوتبال» را بررسی کردیم، دریافتیم 43 مطلب به چانک و 7 مطلب به اخبار اختصاص دارد.

پرکلیک‌ترین چانک این بخش «آشنایی با پرسپولیس» با 34346 کلیک بود و خبری تحت عنوان «تصاویر بازی ایران و برزیل» با 8347 کلیک پرخواننده‌ترین خبر این زیر بخش بوده است. وقتی این دو مطلب را با هم مقایسه آماری کردیم، متوجه شدیم:

  • چانک پرسپولیس مرداد سال 1386 آپلود شده اما خبر «تصاویر ...» مهر 1389 روی سایت رفته است. با توجه به مدت زمان 2 مطلب مورد بررسی، می‌بینیم، چانک پرسپولیس بیش از 4 برابر خبر «تصاویر ...» مخاطب داشته است.
  • چانک پرسپولیس به علت ادیت شدن‌های مکرر و اضافه شدن اطلاعات جدید به آن، همچنان مخاطب دارد، اما خبر «تصاویر ...» به علت از دست دادن تاریخ و ارزش خبری، دیگر مخاطب ندارد. با توجه به این نکته باید گفت همچنان بر تعداد کلیک‌های چانک پرسپولیس افزوده خواهد شد.
  • چانک پرسپولیس در بین 50 مطلب مورد بررسی در رتبه اول و خبر «تصاویر ...» در رتبه 22 قرار گرفته‌اند. بررسی این نکته نیز خالی از اهمیت نیست. چرا که با ویژگی بارزی که چانک‌ها دارند (عدم پایان پذیری زمان ارزش خبری و اطلاع‌رسانی) درمی‌یابیم که در آینده‌ای نزدیک فاصله آماری این 2 مطلب بسیار بیشتر از زمان کنونی مورد بررسی خواهد بود.

در تحقیقی دیگر، 100 مطلب پرکلیک کل بخش‌های همشهری آنلاین را بررسی آماری کردیم. در این تحقیق نیز چندین نکته توجه‌مان را به خود جلب کرد:

از بین این 100 مطلب، 66 مطلب به چانک اختصاص دارد. وقتی این درصد را با تعداد چانک‌های موجود در سایت (6600 چانک) با کل اخبار آپلود شده (160 هزار خبر) مقایسه می‌کنیم، متوجه ارزش چانک در سایت می‌شویم و همچنین این نکته که قشر زیادی از مخاطب این سایت تشنه دریافت اطلاعات پایه هستند.

لازم به ذکر است، در بین 100 چانک‌ پر کلیک، مدخل‌های «آشنایی با سایت نیازمندی‌های همشهری»، «زندگینامه: محمود احمدی نژاد» و «آشنایی با ایران» با 75820 و 72107 و 63279 کلیک در ردیف اول تا سوم قرار دارند. این 3 مدخل بیش از 200 هزار بار مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

با توجه به مطالب آماری فوق، می‌توان ادعا کرد که سایت خبری همشهری آنلاین در بین سایت‌های خبری و خبرگزاری‌های مختلف ایران، علاوه بر رسالت اطلاع‌رسانی، به عنوان یک مرجع و دائره‌المعارف ایرانی برای کاربران فارسی زبان اینترنت نیز مطرح شده است.

کد خبر 160701
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز