سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: معمولا و بر حسب حساسیت شغلی برای تهیه چانک به منابع و سایت‌های مختلفی سر می‌زنم تا هم دقیق‌ترین و هم به‌روز‌ترین اطلاعات را در مورد موضوع مورد نظرم به دست بیاورم.

امروز (تاریخ درج مطلب) برای تهیه چانک «امامزاده پنج تن» که در لویزان تهران قرار دارد، طبق روال به منابع مختلف رجوع کردم که در این بین به مورد جالب و در عین حال تاسف‌ برانگیزی برخورد کردم.

با مراجعه به یک  پرتال درباره اماکن مذهبی با عکسی تحت عنوان امام‌زاده پنج تن برخورد کردم. در نظر اول خواستم عکس را ذخیره کنم اما با دقت به آن، احساس کردم این امامزاده نمی‌تواند در تهران باشد.

اما چون سایت مورد بحث، حوزه تخصصی خود را، مکان‌های مذهبی عنوان کرده بود، باعث می‌شد به اعتبار این سایت قبول کنم عکس درست است. با این وجود، تصمیم گرفتم کمی بیشتر در اینترنت جستجو کنم و خلاصه به این نتیجه رسیدم که عکس، مربوط به «امامزاده آقا علی عباس» در شهر بادرود در نزدیکی نطنز است.

این موضوع چند سوال و نکته را در ذهنم به وجود آورد:

  • چرا سایتی که خود را یک پرتال جامع معرفی می‌کند، چنین اشتباهی مرتکب شده و اطلاعات غلط در اختیار کاربران قرار می‌دهد؟
  • دست‌اندرکاران این سایت، اطلاعات خود را از چه منابعی به دست می‌آورند که با خیال راحت به آن استناد کرده و در سایت خود معرفی می‌کنند؟
  •   نکته سوم که باعث تاسف بیشتر نگارنده شد این بود که آخرین به روز رسانی این سایت  این بود: «شنبه 7 شهریور 1388». یعنی اینکه در این سایت اصلا بازنگری در مطالب درج شده صورت نمی‌گیرد.

معمولا کاربرانی که برای دریافت اطلاعات به سایت‌های مختلف مراجعه می‌کنند، 2 گروه هستند. گروه اول کاربران حرفه‌ای هستند که با شناخت کافی به جستجو می‌پردازند و وارد سایت مورد نظر خود شده و اطلاعات درست را به دست می‌آورند.

اما گروه دوم با جستجو و استناد به اسم سایت و حوزه تخصصی آن، به دریافت اطلاعات اقدام می‌کنند.

در این مورد نیز نکته‌ای مهم وجود دارد که اینگونه سایت‌ها اصلا به آن توجه ندارند، و آن این که تعداد گروه اول نسبت به گروه دوم بسیار بسیار کم‌تر است.

حال در نظر بگیرید کاربرانی که به شکل غیرحرفه‌ای در اینترنت برای دریافت اطلاعات جستجو می‌کنند، با مراجعه به اینگونه سایت‌ها که اطلاعات غلط درج می‌کنند، با چه مشکلاتی رو به رو می‌شوند.

کد خبر 148717
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز