چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بررسی‌های بسیاری نشان داده‌اند که چای برای سلامتی قلب مفید است، اما یک پژوهش جدید در آلمان بیانگر ان است که اضافه‌کردن شیر به چای این منافع را از بین می‌برد.

به گزارش هلث‌دی نیوز بر اساس نتایج این پررسی جدید علت این تفاوت وجود گروهی از پروتئین‌ها به نام کازئین‌ها در شیر است که با چای وارد واکنش می شوند و غلظت کاتشین - یک فلاونوئید موجود در چای را که مسئول اثرات محافظتی آن در مقابل بیماری قلبی است - را کاهش می‌دهد.

بدکتر ورنا استنگال، استاد بیماری‌های قلب در بیمارستان دانشگاهی چاریته در برلین و سرپرست این تحقبق گفت: " تحقیقات بسیار نشان‌دهنده اثر محافظتی چای در برایر بیماری‌های قلبی بوده‌اند. امااگر نتایج این تحقیقات را بررسی کنید، متوجه می‌شوید این سودمندی بیشتر در کشورهای آسیایی دیده می‌شود و نه در انگلستان. بنابراین این پرسش مطرح می‌شود که آیا علت این تفاوت به اضافه‌کردن شیر به چای که در انگلیس مرسوم است بازمی‌گزدد؟"

این پژوهشگران در گروهی از زنان میانسال به مقایسه اثر نوشیدن چای سیاه و چای مخلوط ‌شده با 10 درصد شیر  بر انعطاف‌پذیری شریان بازویی که با سونوگرافی اندازه‌گیری می‌شد، پرداختند.

نتیجه این بود که گرچه چای سیاه به طور قابل توجهی توانایی شریان‌ها برای شل‌ و گشاد شدن می‌افزاید، اما هنگامی که شیر به چای اضافه می‌شد، این اثر بیولوژیک حذف می‌شد.

بنابراین استانگل می‌گوید اگر می‌خواهید منافع سلامت‌بخش چای را نصیبتان شود، آن را همراه با شیر ننوشید.

نتایج این بررسی در شماره 9 ژانویه(19 دی) نسخه آنلاین "نشریه قلب اروپا" (European Heart Journal) منتشر شده است.

استانگل یادآور شد که افزودن شیر به چای نه تنها منافع چای برای عروق خونی را مهار می‌کند، اثرات آنتی‌اکسیدانت چای و شاید اثرات ضدسرطان آن نیز از بین ببرد.

دکتر استانگل گفت گروخ او همچنین در حال مقایسه اثرات چای سیاه و چای سبز بر کارکرد عروق خونی هستند. او گفت: "این پرسش مطرح است که آیا چای سبز که محتوای بیشتری از کاتشین دارد، نسبت به چای سیاه اثر بهتری بر کارکرد سلول‌های پوشش داخلی عروق- که برای سلامت  رگ‌ها بسیار مهم است- دارد یا نه."

کارشناسان دیگر هم با این نتیجه‌گیری موافقند، دکتر رابرت ووگل استاد پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند در آمریکا می‌گوید: "به طور کلی بهتر است افراد شیر به چای اضافه نکنند. چای نوشیدنی بسیار مفیدی برای قلب است، اما بدون شیر یا خامه"
دکتر ووگل در مقابل اضافه کردن آب لیمو را به چای پیشنهاد می‌کند.

کد خبر 13015

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز