همشهری آنلاین: پزشکان هلندی یکشنبه گفتند یک استنت (لوله فنری) جدید پوشیده شده با دارو ساخته‌اند که پس از کارگذاری رشد شریان‌های طبیعی میانبر را در قلب تحریک می‌کند.

 به گزارش خبرگزاری رویترز از بارسلون اسپانیا که کنگره جهانی بیماری‌های قلب در آن در حال برگزاری است، این وسیله که بالقوه می‌تواند راه جدیدی را برای رساندن خون به قلب افراد دچار انسداد عروق تغذیه کننده قلب(شریان‌های کورونر) فراهم آورد، هنوز بر روی انسان‌ها آزمایش نشده اما در آزمایش‌ها بر روی حیوانات توانسته‌است جریان خون در شریان‌های جانبی کوچک قلب را در مقایسه با درمان‌‌های مرسوم تقریبا تا دو برابر افزایش دهد.

 استنت‌ها لوله‌های ریزی  با جداری متشکل از یک شبکه سیمی هستند که برای باز نگه داشتن شریان‌ها درون آنها کار گذاشته می‌شوند.استنت‌های جدیدتر با مواد دارویی  پوشیده شده‌اند که پس از عمل بازکردن شریان‌های قلب با بالون در جریان عمل آنژیوپلاستی از ایجاد نسج جوشگاهی و انسداد مجدد شریان جلوگیری می‌کنند، در سال‌های اخیر بسیار رواج پیدا کرده‌اند.

  استنت آزمایش پژوهشگران هلندی فقط بر شریان‌‌های اصلی کورونر  تاثیر نمی‌گذارد، بلکه کمک می‌کند که شریان‌های کوچکتری بوجود بیاید که کارکرد شریان اصلی باریک یا تنگ شده را به عهده گیرند.

دکتر سباستین گاندمن از مرکز پزشکی دانشگاهی آمستردام در کنگره جهانی بیماری‌های قلب گفت که این استنت با آزادکردن داروی TGF-beta1، رشد شریان‌ها را تسریع می‌کند و قطر آنها را می‌افزاید.
به گفته او پیش از آن که این وسیله بر روی اولین بیماران آزمایش شود آزمون‌هایی بیشتری باید انجام گیرد.

کد خبر 3411

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز